Kertauksessa mainosanalyysi ja vaikuttamaan pyrkivän kuvan analyysi


Ryhmä 1

Tarkastelkaa Yhteisvastuukeräys 2014 -kampanjan "Lahjoita hyvä kuolema" yhtä kuvaa, jonka löydätte  täältä.

a) Miten tyypillinen mainoksen etenemislogiikka toimii kuvassa?

b) Analysoi mainoksen hahmoja. Miksi juuri nämä hahmot on valittu mainokseen ja miksi heidät on kuvattu niin kuin on kuvattu?

c) Miten muuten luonnehtisit mainoksen asettelua ja värimaailmaa? Miksi se on sellainen kuin on?

d) Millaiset arvot mainoksen taustalla vaikuttavat? Millainen on "hyvä kuolema"? 

e) Mitä voit päätellä mainoksen kohderyhmästä? Miten kohderyhmä on todennäköisesti vaikuttanut mainokseen?

f) Mainoskampanka herätti julkaisuaikanaan runsaastikin keskustelua. Mikä tähän voisi olla syynä?

g) Millaisia ajatuksia mainos teissä herättää? Vakuuttaako se vai ei ? Miksi?


Ryhmä 2




a) Miten mainoksen tyypillinen etenemislogiikka toimii mainoksessa?

b) Mistä huomaat, että mainos on vanha? Missä ja milloin mainos on luultavasti julkaistu? Analysoi siis mainoksen julkaisukontekstia. Perustele vastauksesi. (Huomaa, että et voi antaa kovin tarkkoja julkaisuaikoja.) Voitaisiinko samantyyppinen mainos julkaista 2010-luvulla? Perustele.

c) Lue mainosta feministisen tulkintakontekstin läpi. Millaiset arvot mainoksessa kohoavat keskeisiksi? Millaista naiskuvaa mainos välittää? Mitä mieltä olette naiskuvasta?

d) Miksi mainoksen tekstit on aseteltu niin kuin ne on aseteltu?

e) Vakuuttiko mainos? Perustele.



Ryhmä 3




Varjojen huone

Persoonallisuushäiriöstä kärsivä psykoterapeutti Sofia Zetterlund näkee menneisyytensä uudessa, hämmentävässä valossa. Murhatapaukset alkavat viimein ratketa, ja niiden todellinen luonne on puistattavampi kuin kukaan osasi aavistaa. Koittaa koston aika ? Mutta voiko verta pestä pois verellä? (Romaanin kannen ohella julkaistu mainosteksti)


Carl Larsson: The day before Christmas

a) Ottakaa selville molempien tekstien tekstilaji ja julkaisukonteksti. 

b) Miten luonnehtisit alemman tekstin tunnelmaa? Mistä tunnelma syntyy?

c) Ylemmässä tekstissä on intertekstuaalisesti hyödynnetty alempaa. Mihin tällä on pyritty? Mitä odotat romaanin sisällöltä kannen perusteella?

d) Analysoi Varjojen huone -romaanin yhteydessä julkaistun mainostekstin retorisia valintoja sana- ja virketasolla. Mihin valinnoilla pyritään?



Ryhmä 4

Mainosteksti:

Kreivi Draculan linnaa Transsilvaniassa asuttavat elävät kuolleet ja sitä vartioivat sudet, yön lapset. Öisin kuun kelmeässä valossa kreivi tyydyttää verenhimoaan. Jälkeensä hän jättää kauhua, mutta myös lumoihinsa joutuneita ihmisparkoja.Kun vampyyrimonarkki matkustaa terrorisoimaan Lontoon asukkaita, hän ei aavista joutuvansa armottomaan taisteluun hyvän voimia vastaan – niiden johdossa professori van Helsing.Bran Stokerin kauhuromaani vuodelta 1897 on suomennettu lyhentämättömästä alkuperäisteoksesta.

Löydät kuvan kirjan kansista täältä.


a) Analysoikaa mainostekstin retorisia valintoja. Mihin valinnoilla pyritään?

b) Analysoikaa, kuinka mainoksen etenemislogiikka toimii kansikuvassa.

c) Analysoikaa kannen visuaalisia ratkaisuja. Mihin niillä pyritään?

d) Houkutteleeko kansi lukemaan? Miksi? Miksi ei?



Ryhmä 5


 Erkki Hölttä (1948)