Kuvan lähde
Opintojakso 1: Johdatus lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opintoihin (3 op)
Opintojakso käsittää äidinkielen ja kirjallisuuden moduulit 1 ja 2. Valtakunnallisten tavoitteiden lisäksi opintojakson keskeiseksi tavoitteeksi on määritelty paikallisesti, että opiskelija tutustuu lukion äidinkielen ja kirjallisuuden keskeisiin tekstilajeihin kirjoitustaidon vastaukseen eli esseeseen ja lukutaidon vastaukseen.
Moduulin 1 tavoitteet ja sisällöt
Moduulin tavoitteena on, että opiskelija
- osaa tuottaa, tulkita ja arvioida erilaisia, monimuotoisia tekstejä ja niiden rakenteita ja ilmaisutapoja
- rohkaistuu kirjoittajana ja hallitsee kirjoittamisprosessin eri vaiheet
- osaa käyttää muita tekstejä oman kirjoittamisen pohjana
- syventää käsitystä itsestään tekstien tulkitsijana ja tuottajana sekä palautteen antajana ja vastaanottajana.
Moduulin keskeiset sisällöt ovat seuraavat:
- keskeiset tekstilajit: kertovat, kuvaavat, ohjaavat, kantaa ottavat ja pohtivat tekstit sekä niiden yhdistelmät
- tekstikokonaisuuden rakentuminen; tekstin tavoitteen, kohderyhmän, kontekstien, sisällön, rakenteen, ilmaisutapojen ja näkökulmien analyysi
- erilajisten tekstien tuottamisen prosessi yksin ja yhdessä sekä tekstien pohjalta kirjoittaminen, referointi ja kommentointi
- tekstien moniäänisyys ja intertekstuaalisuus
- kielen- ja tekstinhuoltoa
Moduulin 2 tavoitteet ja sisällöt
Moduulin tavoitteena on, että opiskelija
- kehittää kieli- ja tekstitietoisuuttaan
- syventää ymmärrystään kielestä ja teksteistä merkityksiä rakentavina kokonaisuuksina
- ymmärtää kielen sosiaalisen luonteen ja merkityksen niin yksilön kuin yhteisöjen kannalta.
,
Moduulin keskeiset sisällöt ovat seuraavat:
- erilaiset käsitykset kielestä: kieli rakenteena, merkitysten muodostajana, sosiaalisena ja yhteisöllisenä ilmiönä sekä vallan välineenä
- monilukutaidon käsite, laaja tekstikäsitys, tekstilajin käsite
- kielipolitiikka, yksi- ja monikielisyys, kieli-ideologiat, kielenohjailun periaatteet
Opintojakso yhdistyy kuvataiteen moduuliin "Omat kuvat, jaetut kulttuurit" (2 op). Äidinkielen ja kuvataiteen välillä toteutetaan yhteistyötä, jonka muoto voi vaihdella lukuvuosittain.
Opintojakson arvioitavat työt:
- Kirjoitustaidon vastaus, joka tehdään mallirakenteen pohjalta tai ilman mallirakennetta opiskelijan oman valinnan mukaan, arviointi asteikolla 4-10. (Lähtötasotesti)
- Kieliaiheinen kirjoitustaidon vastaus, joka tehdään yhden tai kahden aineiston pohjalta.
- Kolme lukutaitovastausta:
-Tekstin kontekstien analyysi arviointi 4-10
.Tekstin osien analyysi, arviointi 4-10
-Kuvan analyysi, arviointi 4-10
- Kaunokirjallisuustehtävät opintojakson romaanin pohjalta, arviointi 4-10. Opintojakson romaani on Antti Röngän teos Jalat ilmassa (2019). Muista lainata teos ajoissa!
- Kielenhuollon koe, arviointi 4-10
Opintojakson etenemisjärjestys
Aikataulusta on luettavissa asioiden käsittelyjärjestys, mutta yhteen aiheeseen voidaan käyttää aikaa useita oppitunteja ja eteneminen tapahtuu ryhmän tarpeiden mukaan.
- Tekstilajin tutkiminen, materiaali, Särmä-teoriakirjan s. 12-15
- Teksti ja kontekstit, materiaali
- Lukutaitovastaus 1: tekstin kontekstien analyysi, palautus 6.9.
- Tekstin perustehtävät, materiaali
- Tarkastelussa sanomalehden tekstilajit ja sanomalehtitekstin osat, Materiaali
- Lukutaitovastaus 2: sanomalehtitekstin osien analyysi, vastausta laaditaan koulussa 2*60 min.
- Mitä on plagioiminen?, Materiaali
- Mikä on essee, myös malliesseiden lukemista, Materiaali
- Esseen tuottaminen prosessina, Aihion rajaaminen, päänäkökulma ja käsittelynäkökulmat
- Essee ja rakennemallit
- Aineiston kanssa keskusteleminen, materiaali; kieliteemaista tekstien referointi ja omat kannanotot, moniäänisyys esseen kannalta tarkasteltuna
- Oman aineistopohjaisen esseen tuottamista
- Kuvan analyysi
- Lukutaitovastaus 3, kuvan analyysi, vastaukseen käytetään koulussa 2*60 min.
- Kielenhuollon kertaustunnit
- Kielenhuollon testi
- Opintojakson kaunokirjallisuustehtävien tekemistä