Jenni Hiltunen: Hair & Confused (2008)

Luovaa kirjoittamista

Painota tehtäviä tehdessäsi niitä osa-alueita, jotka kiinnostavat sinua eniten.

Tuota proosaa

1. Kirjoita oma novelli. Ennen kirjoittamista vastaa seuraaviin kysymyksiin:

a) Millaista kertojaa käytät novellissa? (esim. minäkertoja, epäluotettava kertoja, kaikkitietävä kertoja)

b) Mikä on novellisi aihe ja millaisia teemoja haluat novellissa nostaa esille?

c) Millaisia jännitteitä ja ristiriitoja novellin hahmojen tai päähenkilön ja ympäristön välillä vallitsee? Muista, että ilman ristiriitaa ja jännitteitä ei synny novellia.

Valitse yksi seuraavista otsikoista tai otsikoi itse: 

Viimeinen ilta

Se sattui vain hetken

Ensilumen aikaan

Sen pituinen se


2. Uutisesta proosaksi. Etsi verkosta uutinen, joka herättää sinussa erityistä kiinnostusta. Liitä valitsemasi uutisen nettisivun osoite portfolioosi. Kirjoita nyt uutinen uudelleen siten, että tekstisi voisi muodostaa katkelman novellista. Valitse, millaisen kertojan avulla ja millaisesta näkökulmasta kerrot. Voit myös kirjoittaa useita versioita, joissa hyödynnät erilaisia näkökulmia ja kertojia.

Voit valita myös näistä uutisista:

"Kaksi 15-vuotiasta tyttöä kuoli junan alle Kesälahdella." Löydät uutisen  täältä

"Sodankylässä kateissa ollut mies löytyi". Löydät uutisen täältä


3. Musiikkivideosta proosaksi. Katso oheinen musiikkivideo ja pohdi, millaisen tarinan video kertoo. Tuota sitten videon pohjalta katkelma romaanista tai novellista. Valitse itse, millaista kertojaratkaisua käytät ja kenen näkökulmasta kerrot. Vaihtoehtoisesti voit valita myös kokonaan toisen musiikkivideon. Muista vain merkitä videon nettiosoite näkyville.


4. Harjoittele miljöökuvausta valokuvaan eläytymällä. Valitse ensin toinen oheisista kuvista:



Kuvan on ottanut Marko Kauko



Kuvan on ottanut Jukka Ritola

  • Kuvittele olevasi kuvassa näkyvä hahmo. Listaa, mitä näet, kuulet, haistat ja maistat ja millaisia tuntoaistimuksia koet.
  • Kirjoita kuvaus tilanteesta listaamiesi aistihavaintojen avulla.


5. Kirje tekstilajina edustaa proosaa, ja 1700 -luvun Euroopassa kirjeromaani saavutti suuren suosion. Löydät lisätietoa kirjeromaanista esimerkiksi  täältä

Toimi yksin tai parin kanssa. Käykää kuvitteellista kirjeenvaihtoa, joka voisi sopia kirjeromaaniin. Päättäkää ensin itsellenne sopivat roolit ja pohtikaa, mikä on kirjeenvaihdon tavoite. (Voitte olla esimerkiksi mies ja nainen, joiden rakkaussuhde on pidettävä salassa, mielisairaalasta ulos pyrkivä potilas ja tämän omainen, vankilassa istuva äiti ja hänen lapsensa, suomalainen nuori ja hänen sotaisassa maassa elävä ystävänsä)


6. Kirjoitetaan tilannenovellin alku yhdessä. Voit tehdä tehtävän parin kanssa tai esimerkiksi 3-4 hengen ryhmässä. Halutessaan tehtävän voi toki tehdä yksinkin.

  • Minäkertoja tekee myönteisiä havaintoja ympäristöstä => Ensimmäinen kirjoittaja aloittaa novellin tunnelmallisella miljöökuvausella minäkertojan näkökulmasta.
  • Syntyy ristiriita => Toinen kirjoittaja uppoaa takaumaa hyödyntäen hahmon muistoon tilanteesta, jonka hahmo on kokenut vaikeaksi tai uhkaavaksi.
  • Miljöö värittyy => Kolmas kirjoittaja jatkaa miljöön kuvausta, mutta nyt minäkertojan mieliala heijastuu miljöökuvaukseen.


7. Tuota tajunnanvirtaa.

 

Tajunnanvirta on kerrontatekniikka, jossa kuvattavan mielenliikkeet tuodaan esille täysin sensoroimattomasti piittaamatta esimerkiksi logiikan tai kieliopin säännöistä. Modernismin edustajille tajunnanvirtatekniikan käyttäminen merkitsi eräänlaista kapinaa kaikkitietävää kertojaa vastaan esimerkiksi tähän tapaan: (ks. lähde)

hän oli Gibraltarilla sinä vuonna kun synnyin takuulla löysi liljoja sieltä mihin hän istutti sen puun istuttanut ja astuttanut kyllä muutakin oli aikanaan olisi voinut astuttaa minutkin jos olisi tullut vähän aikaisemmin niin en olisi tässä missä olen hänen pitäisi lähteä lipettiin sieltä Freemanista ne vaivaiset šillingit kun sieltä saa menisi konttoriin tai johonkin mistä saa säännöllistä palkkaa tai pankkiin missä hänet voitaisiin asettaa valtaistuimelle päivät pitkät rahoja laskemaan tietenkin hän mieluummin vain vetelehtii kotona niin ettei voi askeltakaan ottaa näkemättä häntä mitä sinulla on tänään ohjelmassa polttaisi edes piippua niin kuin isä niin haisisi mieheltä tai on kiertelevinään ilmoituksia keräämässä kun voisi yhä olla Cuffella ellei olisi tehnyt sitä minkä teki ja sitten minut lähetti paikkailemaan asiaa olisin voinut saada hänelle ylennyksen johtajaksi upean miradan soi minulle kerran pari ensin oli jäykkä kuin piru ihan totta todellako rouva Bloom

 Katkelma on peräisen James Joycen teoksesta "Odysseus" (Leevi Lehdon uusi suomennos).

Tuota nyt tajunnanvirtaa eli kirjoita, mitä mielessäsi liikkuu täysin sensuroimattomasti viiden minuutin ajan. Sinun ei tarvitse välittää kieliopin tai logiikan säännöistä. 



Kuva: Kuvataiteilija Jenni Hiltunen


Omaelämäkerrallisia tekstejä

Seuraavilla harjoituksilla on kaksi tavoitetta:

-Sovellat proosan keinoja omaan ilmaisuusi.

-Hyödynnät proosaa itsetuntemuksen kehittämisen ja tunteiden käsittelyn välineenä. 

Mikäli olet kiinnostunut laajemminkin tällaisesta kirjoittamisesta, vieraile esimerkiksi  täällä. Muista, että omaelämäkerrallisten tekstien sisällön lukee vain ja ainostaan opettaja, ja opettajalla on vaitiolovelvollisuus.

8.  Muotoile päiväkirjamerkinnän omainen merkintä, jossa käsittelet jotakin elämäsi tapahtumaa, johon voi liittyä häpeää ja syyllisyyttä. Merkintä voi koskea esimerkiksi ihmissuhteissa ilmenneitä ristiriitoja, käyttämättä jättämääsi mahdollisuutta, luovuttamista tai tilannetta, jossa olet toiminut epärehellisesti. Tehtävä idea on peräisin täältä.  

9. Kirjoita omaelämäkertasi. Löydät sisältövinkkejä kirjoittamisen tueksi esimerkiksi täältä.




Draama

1. Kirjoita näytelmäkohtaus, jossa näkyy jokin keskeinen yhteiskunnallinen ongelma.

2. Kirjoittakaa pareittain näytelmäkohtaus vuorosana kerrallaan niin että kirjoittaja vaihtuu jokaisen vuorosanan välillä. Päättäkää ensin, ketä kohtauksen henkilöt ovat ja milloin ja missä kohtaus tapahtuu. Keksikää myös kohtauksen keskeinen jännite.

3. Kirjoita kuvitteellisen henkilöhahmon monologi, josta käy ilmi jokin hahmon sisäinen jännite. (esim. rikollinen katuu tekemäänsä tekoa, mies on pettänyt vaimoaan jne.) Suunnittele hahmo etukäteen. Pohdi esimerkiksi ikä, sukupuoli, ammattiasema, luonne jne.

4. Kirjoita kuvitteellisen elokuvan lyhennetty käsikirjoitus niin, että elokuvasi noudattaa klassista draaman kaarta.

5. Kuka puhuu? Missä puhuu? Miksi puhuu? Laajenna seuraavat dialogit pieniksi näytelmäkohtauksiksi, joissa on selkeä alku, keskikohta ja loppu. 


Ensimmäinen dialogi:

A: En mä voi.

B: Ei sulta nyt kysytä.

A: Mut jos joku tulee...

B: Älä oo tollanen pelkuri


Toinen dialogi:


A: Missä sä olit viime yönä?

B: Oi kun sä oot leiponut hyvää pullaa.

A: Missä sä olit?

B: Mä oon aina tykännyt korvapuusteista.