Mainoksia ja vastamainoksia: lukutaitovastaus

Valitse yksi vastamainos ja katso ensin vastamainokseen johdattava video, jossa alkuperäinen tuote tai brändi esitellään. Kirjoita sitten yhtenäinen vastamainosta koskeva teksti, jossa vastaat ainakin seuraaviin kysymyksiin. Tekstisi saa olla korkeintaan 400 sanaa pitkä eikä sanamäärä saa ylittyä.



Vastamainoksen ydinsisältö:

  • Minkä tuotteen tai brändin vastamainoksesta on kysymys?
  • Mihin huomio kiinnittyy ensimmäiseksi mainosta katsottaessa? 
  • Millaisista elementeistä mainos koostuu? (otsikot, logot, iskulauseet, kuvat, tekstit) 
  • Mikä on elementtien tarkoitus?


Vastamainoksen kontekstit:

  • Analysoi lukijakontekstia. Kenelle mainos on suunnattu? Millaista pohjatietoa mainoksen katsojalla on oltava? Millaisiin lukijoihin mainos luultavasti vetoaa eniten?
  •  Millaisia intertekstuaalisia viittauksia mainos sisältää? Mikä on viittauksien tarkoitus?


Vastamainoksen moniäänisyys ja arvot:

  • Keiden näkökulmat tai äänet tuotteeseen mainoksessa tuodaan esille? Kenen ääni on kuuluvin?
  • Millaisia tuotteeseen liittyvä mielikuvia vastamainos kritisoi? Millaisia uusia mielikuvia vastamainos pyrkii liittämään tuotteeseen?
  • Millaisille arvoille mainos perustuu? Millaisia arvoja mainos välittää?



 





H&M



 Lumene


















 Nike














                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 














Aurinkomatkat



Lóreal


Malboro Cigarettes