Johdatus mainosanalyysiin
Löydät johdatuksen mainosanalyysin perusteisiin täältä.
Tehtävä:
a) Tarkastellaan yhdessä oheista vastamainosta ja vastataan sen pohjalta b-kohdassa esitettyihin apukysymyksiin.
b) Jakautukaa ryhmiin. Jokainen ryhmä saa yhden vastamainoksen analysoitavakseen. Vastatkaa portfolioonne seuraaviin kysymyksiin ja varautukaa esittelemään vastamainoksen analyysi muulle luokalle.
Vastamainoksen ydinsisältö:
- Minkä tuotteen tai brändin vastamainoksesta on kysymys?
- Mihin huomio kiinnittyy ensimmäiseksi mainosta katsottaessa?
- Millaisista elementeistä mainos koostuu? (otsikot, logot, iskulauseet, kuvat, tekstit)
- Mikä on elementtien tarkoitus?
Vastamainoksen kontekstit:
- Analysoi lukijakontekstia. Kenelle mainos on suunnattu? Millaista pohjatietoa mainoksen katsojalla on oltava? Millaisiin lukijoihin mainos luultavasti vetoaa eniten?
- Millaisia intertekstuaalisia viittauksia mainos sisältää? Mikä on viittauksien tarkoitus?
Vastamainoksen arvot:
- Millaisia tuotteeseen liittyvä mielikuvia vastamainos kritisoi? Millaisia uusia mielikuvia vastamainos pyrkii liittämään tuotteeseen?
- Millaisille arvoille mainos perustuu? Millaisia arvoja mainos välittää?
Saarioinen
H&M
Lumene
Nike
Aurinkomatkat
Lóreal
Malboro Cigarettes