Kielenhuoltoa esseiden pohjalta, osat 1 ja 2

 1. Luin vain pari mielenkiintoista romaania, ja nekin oli koulua varten.

2. Monet asiat ovat voineet vaikuttaa minun kaunokirjallisuuden lukemiseen.

3. Tämä voisi tuoda helpotusta asiaan, minkä mainitsin.

4. Monia nuoria viehättävät elämäkerta teokset.

5. Missä kulkee inhimillisen käsityskyvyn rajat?

6. Perheessä on mielestäni pahoja sisäisiä ongelmia. Lisäksi perheen äiti ei mielestäni käyttäydy aikuisen tavoin.

7. Hänestä voi käyttää hyvästä syystä nimistystä perfektionisti, mikä kuvaa sanana hyvin hänen pakonomaista pyristelyään.

8.Vaikka ilmiö ehkä pitää paikkansa ei voida kovinkaan suoraviivaisesti väittää että kaikki jotka lukevat ovat hyviä koulussa ja kaikki joille opiskelu tuottaa ongelmia eivät lue.

9. Lukemista voidaan karttaa myös siitä syystä, että kirjoja joutuu lainaamaan kirjastosta, joka on aika vaivalloista.

10. Kolumnistin pointti oli kyllä periaatteessa aivan hyvä.

11. Olen aina omannut aika hyvän lukutaidon.

12. Internetin maailmassa esiintyvät puhe ja kirjoitustyyli on tulevaisuutta.

13. Lapset ja aikuiset ei enään lue lainkaan niin paljon kuin ennen.

14. Voimme löytää Youtube videosta monta hyvää perustelua lukemiselle.

15. Monesti lukija ei tartu teokseen vain oman tietämättömyyden takia.

16. Novellissa oli Timo niminen poika, johon päähenkilö tutustui.

17. Haluaisin kuitenkin tietää että mitä kolumnisti tarkalleen ottaen ajattelee aiheestaan.

18. Me emme selvästikkään ymmärrä kaunokirjallisuuden merkitystä.

19. Lukeminen ei vaan voi olla kaikkien juttu.

20. En usko, etteikö ihmiset tuntisi hieman häpeää heidän huonon lukutaidon takia.

21. Se vaikuttaa hyvältä, kun kaikki lukevat kirjoja.

22. Lapsi ei varmaankaan opi lukemaan yhtä hyvin, josta seuraa vaikeuksia esim. opinnoissa.




Pohdittavaksi

1. Miten aineistoon viitattiinkaan, kun siitä puhutaan ensimmäisen kerran? Entä myöhemmillä kerroilla?

2. Millaisia aloitus-ja lopetustapoja muistat? Miksi esseen alku ja loppu ovat tärkeitä?

3. Milloin aineistoa kannattaa siteerata suoraan?

4. Tarvitaanko valmiita esseen rakennemalleja?