Kuvan lähde

Kurssin romaanitehtävä 

Lainaa romaani heti kurssin alussa ja varaa sen lukemiseen riittävästi aikaa. Kurssin romaaniksi valitaan yhteiskunnallisia ongelmia käsittelevä teos, jonka löydät  täältä (dystopioita) tai täältä (marginaaliin painettu saa äänen). Tarkoituksena on, että kirjoitat valitsemastasi romaanista kirja-arvostelun oheista mallia mukaillen. Mikäli olet pitkällä kirjoittamisessa, voit tehdä arvostelun myös ilman mallirakennetta.


Ohjeet kirja-arvostelun tuottamiseen

Voit valita tavallisen arvosteluversion tai Pro-linjan arvostelun. Tavallisen arvostelun minimipituus on 2500 merkkiä, kun taas Pro-linjan arvostelu on noin 4000 merkkiä pitkä. 


1. Ohjeet lukion Pro -linjan arvostelun tekemiseen

-Pro-linjan arvostelun tekijä noudattaa oheisten "tavallisen kirja-arvostelun" ohjeiden ohella seuraavia lisäohjeita:

-Etsi kaksi lukemaasi teosta koskevaa kirja-arvostelua, jotka kiinnostavat sinua ja joiden kanssa olisi mielestäsi antoisaa keskustella. Viittaa molempiin arvosteluihin omassa arvostelussasi vähintään kerran ja pyri luontevaan keskusteluun arvostelujen kanssa - ihmettele, ole samaa mieltä, väitä vastaan tai syvennä arvostelijan näkemystä omilla havainnoillasi teoksesta. 

-Muista tehdä arvosteluihin viitatessasi oikeaoppinen esittelyviittaus, ja ota esimerkkiä oheisesta viittauksesta:

Malla Mallisen kirja-arvostelussa "Elämää pullon varjossa", joka on julkaistu kirjallisuusblogissa "Liian paljon luettavaa" (julkaistu 2.3.2017 sivulla malli.fi), kuvaillaan hyvin romaanin "Sikalat" tunnelmaa.

  • Mainitse pohjatekstiin ensimmäistä kertaa viitatessasi viisi tietoa: tekijän nimi (mikäli se on tiedossa), tekstin tekstilaji, tekstin nimi sekä julkaisupaikka (blogi, verkkolehti...) ja julkaisuaika. 
  • Mikäli olet viitannut pohjatekstiin jo kerran, kevyempi viittaustapa riittää. Voit käyttää esimerkiksi tekijän sukunimeä ja tekstilajia: Mallisen arvostelussa todetaan myös...Sivuston x blogitekstissä tuodaan myös esille...

Löydät lisämuistutuksia viittaustekniikasta täältä.


2. Ohjeet tavallisen kirja-arvostelun laatimiseen

-Kirjoita yhtenäinen teksti, jossa ei näy mitään kirjaintunnuksia (a, b, c)

-Kirjoita kohdista b-e jokaisesta yhden vähintään yhden kappaleen verran


a) Otsikoi arvostelusi niin, että otsikko houkuttelee lukijaa. Otsikosta voi käydä jo selkeästi ilmi, mitä mieltä olet lukemastasi teoksesta. Voit keksiä otsikon myös viimeiseksi ja jättää tekstisi aluksi otsikoimatta. Huomaa, että teoksen nimi ei käy kirja-arvostelun otsikoksi.

Pääseekö seepra raidoistaan?

b) Anna perustiedot kirjasta (kirjoittaja, julkaisuaika, aihe, lyhyt yleisarvio)

Nadja Sumasen romaani Terveisin Seepra (2017) on koskettava kertomus nuoresta Iriksestä, joka on ajautunut ahdistuneena viiltelemään itseään. Teos on rankasta aiheestaan huolimatta muonipuolinen, jopa hauskakin.

c) Kerro kirjan päähenkilöstä. Minkä ikäinen hän on? Millaisessa ympäristössä hän elää? Millaisia iloja tai ongelmia hänellä on elämässään? Miten hän viettää aikaa? Miten hän suhtautuu muihin ihmisiin? Miten muut suhtautuvat häneen?

Syvälliseen analyysiin tähtäävä voi pohtia myös esimerkiksi seuraavanlaisia kurssin 4 ydinkäsitteitä kertaavia näkökulmia:

-Millainen on päähenkilön arvomaailmaa? Mistä tämän huomaa? 

-Kannattaako päähenkilö jotakin ideologiaa tai millaisia ideologioita voit hahmottaa näkyviin, kun tarkastelet teoksen miljöötä? Miten ideologiat vaikuttavat päähenkilöön? Millainen suhde hänellä on niihin?


Iris on varakkaan perheen tytär, joka käy peruskoulun yhdeksättä luokkaa. Hänen elämänsä on aikamoista suorittamista: Iris laihduttaa ja laihduttaa, tanssii balettia, yrittää saada huippuarvosanoja - ja tuntee olonsa loputtoman yksinäiseksi. Tietämättä itsekään tarkkaa syytä hän päätyy salassa kaikilta viiltelemään. Tämä itseen kohdistettu väkivalta auttaa häntä kestämään ahdistusta, joka tuntuu kasvavan ja kasvavan.

Iris ei tunne kuuluvansa mihinkään. Koulussa hänellä on ystäviä, mutta hän tuntee esittävänsä tiettyä roolia. Kotona isällä ja äidillä ei ole tyttärelleen sanottavammin aikaa, ja isoveli on huumevieroituksessa. Keskellä täydellistä kulissia Iris on hyvin onneton, eikä hänen elämällään ole romaanin alussa suuntaa.

Iriksen arvomaailma on teoksen alussa kuin saneltu ulkoapäin: hän pitää tärkeänä vallitseviin kauneusihanteisiin mukautumista ja näkee merkittävänä ennen kaikkea vilkkaan sosiaalisen elämän, joka häneltä itseltään puuttuu. Romaanin punaisena lankana toimiikin Iriksen arvomaailman laajeneminen: hän esimerkiksi oppii päästämään luovuutensa valloilleen ja alkaa määrittää omat arvonsa itse, miettimättä jatkuvasti muiden mielipiteitä ja itselleen luomaansa täydellisen nuoruuden mallia.

Iriksen sisäistä maailmaa ohjaa romaanin alussa erityisesti länsimainen, ulkonäkökeskeisyyttä painottava ideologia, jonka ihmiset Iriksen ympärillä tuntuvat ottavan itsestäänselvyytenä. Vasta joogatunneille osallistuessaan Iris saa kosketuksen uudenlaisiin ideologisiin lähtökohtiin: omasta kehostaan voi vain nauttia, ilman häpeää.


d) Kerro teoksen juonesta mutta älä paljasta loppuratkaisua.

Iris päätyy käymään koulupsykologilla, joka johdattaa hänet kirjetoveruuteen salaperäisen Runotytön kanssa. Iris kirjoittaa nimimerkillä "Seepra", ja tästä on lähtöisin romaanin nimi. Runotytön elämä on juuri sellaista kuin Iris haluaisi omansa olevan: on juhlia, poikaystävä, tunteita ja suunnitelmia. Iris ihailee Runotyttöä, mutta ei löydä omaan elämäänsä samanlaista sisältöä.

Kaikki alkaa muuttua, kun Iris viiltää jouluaattoiltana vahingossa liian syvän haavan. Hän joutuu sairaalaan, ja Iriksen isä ymmärtää, että jotakin on tehtävä. Hän alkaa viettää enemmän aikaa Iriksen kanssa, ja he tutustuvat yhdessä valokuvaukseen, joka on ollut isän rakas nuoruuden harrastus. Vähitellen Iris alkaa saada valokuvaamisesta lohtua ja elämään ilmestyy myös salaperäinen poika.


e) Kerro teoksen pääteemasta ja sivuteemoista ja arvioi, kuinka onnistuneesti teemoja mielestäsi käsitellään. Millaisiin yhteiskunnallisiin ongelmiin teos ottaa kantaa? Miten onnistuneena pidät kannanottoa? Perustele.


Sumasen romaanin pääteemaksi voidaan kohottaa nuoren kasvu ja oman identiteetin etsintä. Tarinan alussa Iris tuntee olevansa hukassa, mutta arvomaailman avautuminen voi mahdollistaa täydemmän ja aidomman elämän.

Teoksen keskeiseksi sivuteemaksi muodostuu taas vaikeudet perhesuhteissa, sillä Iriksen perheen sisäinen dynamiikka ei toimi: perheenjäsenet eivät esimerkiksi vietä paljonkaan aikaa yhdessä ja Iriksen veli oireilee huumeita käyttämällä.

Teos ei ole suoraviivainen yhteiskunnallinen kannanotto, mutta rivien välissä se houkuttelee ihmistä - ennen kaikkea nuorta - pohtimaan, mikä juuri hänen elämässään on tärkeää. Romaanin maailmassa esimerkiksi sosiaalinen media tarjoaa valmiita elämisen malleja, jotka osoittautuvat kuitenkin hyvin yksipuolisiksi. Teos kohottaa esille myös perheiden ja nuorten pahoinvoinnin sillä kuitenkaan mässäilemättä. Tavoitteena on pelkkien ankeuksien vyöryttämisen sijaan pureutua näiden yhteiskunnallisten ongelmien juurisyihin.


f) Arvioi romaanin hyviä ja huonoja puolia. Kenelle suosittelisit romaania?

Romaani on kokonaisuudessaan uskottava, koskettava ja synkästä aiheestaan huolimatta toiveikas. Teoksen lopetus jättää lukijalle mukavasti varaa tehdä omat tulkintansa, ja kirjailijan luomat henkilöhahmot ovat moniulotteisia. Ainoa ärsyttävä piirre romaanissa on Iriksen romanssin alku, joka tuntuu liiankin epätodennäköiseltä ja irralliselta. Kokonaisuus olisi toiminut ilman salaperäistä poikaakin.

Suosittelen teosta ennen kaikkea nuorten rankoista ongelmista kiinnostuneille lukijoille, mutta tietyn ahdistavuutensa vuoksi romaani ei välttämättä sovi alakouluikäiselle lukijalle. Aikuislukija kyllä nauttii tästä hyvin rakennetusta kokonaisuudesta. 


Lisäksi:

Voit nostaa arvostelussasi esille sopivissa kohdissa  havaintoja tekstin kertojaratkaisuista, tyylistä, miljööstä, motiiveista jne. Käytä proosan analyysiin soveltuvia käsitteitä, joista löydät lisätietoa täältä.