AI 5: Teksti ja konteksti

Salvador Dali: Muiston pysyvyys (1931)


Kurssin sisältö opetussuunnitelman mukaan: 

Opiskelija oppii tarkastelemaan tekstejä ja vuorovaikutusta siten, että hän ottaa huomioon kontekstien merkityksen. Opiskelija harjaantuu erittelemään, tulkitsemaan ja tuottamaan erityylisiä ja -lajisia tekstejä. 

Tavoitteet 

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija  

  • oppii tarkastelemaan tekstejä niiden ajallisissa ja kulttuurisissa konteksteissa ja jatkumoissa ja suhteessa muihin teksteihin 
  • oppii erittelemään tekstien tyylipiirteitä 
  • kehittää ja laajentaa omia suullisia ja kirjallisia ilmaisutapojaan 
  • tuntee suomalaisen kirjallisuuden keskeisiä teoksia sekä teemoja ja osaa arvioida niiden merkitystä oman kulttuurinsa näkökulmasta kulttuurisen ja yksilöllisen identiteetin rakentajana 
  • tuntee maailmankirjallisuuden klassikkoja ja osaa sijoittaa ne kulttuurikontekstiinsa. 


Keskeiset sisällöt 


  • tekstien tarkastelua ihmiskuvan, maailmankuvan, arvo- ja aatemaailman ilmentäjinä sekä oman aikansa että nykyajan kontekstissa 
  • erilaisia jatkumoita ja konteksteja, esimerkiksi historiallinen ja tyylilajien jatkumo sekä maantieteellinen konteksti 
  • tyylin aineksien vaikutus tekstiin 
  • suomalaisen ja maailmankirjallisuuden keskeisiä teoksia kulttuurisen kontekstin näkökulmasta 
  • eri tyylien, lajien ja kontekstien mukaista tekstien tuottamista 
  •  kirjallisuusaiheinen kirjoitus- ja puhetehtävä, esimerkiksi puheenvuoro, draama, essee 

 


Kurssin arvioitavat työt

  • Tehdään tunnilla kaksi lukutaitotehtävää, joista yksi toteutetaan Abitti -ympäristössä. Arvioidaan asteikolla 0-3.
  • Kirjallisuustyö itse luetun romaanin pohjalta (lukupäiväkirja, essee, pienet tekstit)
  • Aineistopohjainen essee. Arvioidaan asteikolla 4-10.
  • Tehdään arvioitavat ryhmätyöt itse valituista kotimaisen kirjallisuuden tai länsimaisen kirjallisuuden olennaisista ilmiöistä. Ryhmätyöt arvioidaan asteikolla 4-10.