Realismi

Eero Järnefelt (1983): Raatajat rahanalaiset

Löydät laajemman esityksen realismista täältä.

Aikaa tehtävien tekemiseen on varattu 3*75 min. Sinun tulee tehdä ainakin yksi toisen tason tehtävä; muuten tehtävävalinnat ovat vapaita. Tehtäviä tulee tehdä vähintään kolme.

Ensimmäisen tason tehtävät

1. Kirjoita kotipaikkakunnastasi tai jostain kuvitteellisesta henkilöstä vähintään kaksi kappaletta pitkä naturalistinen kuvaus.

2. Kertaa kertojatyyppejä realistisen tekstin avulla. Tuota ehjiä tekstejä, jotka käsittelevät jotakin yksinkertaista aihetta, esimerkiksi oman aamusi kulkua. Tee teksteistä tyyliltään realistisia.

a) Käytä kaikkitietävää kertojaa, joka tuo itseään esille ja kommentoi tekemisiäsi.

b) Tuota kerrontaa, jossa tietty hahmo on fokalisoijana. Kerro kuitenkin hän-muodossa. Pyri psykologiseen realismiin, jossa henkilöhahmon mielenliikkeet ovat erityisen tärkeitä.

3. Kirjoita oma realistinen ja/tai naturalistinen pienoisnovelli, jossa otat selkeästi kantaa johonkin 2010 -luvun suomalaisen yhteiskunnan epäkohtaan. Toinen vaihtoehto on tehdä realistinen, dialogia sisältävä näytelmäkohtaus.

4. Kirjoita seuraavan Arto Mellerin runon  pohjalta realistinen pienoisnovelli tai vaihtoehtoisesti tyylilajiltaan realismia edustava näytelmäkohtaus.

MUUTTO

Ensimmäinen yö täällä; sementtipihalle

       on satanut lunta, ikkunanraoissa 

tuuli kuin veistä teroitettaisiin.

Ensimmäinen yö ja ensimmäinen riita,

      ensimmäinen yö eri vuoteissa.

Kumpi meistä kaatoi punkkua lattialle.

Ei, se ei ole tärkeää. Vaan kumpi sulkee

                            ikkunan ja kumpi pesee 

                            lattian. Ja kuka

tulis tänne mun viereen.



Toisen tason tehtävät

2. Analysoi miljöökuvausta Jyrki Vainosen novellissa Pullo (2007). Löydät novellin täältä. Kirjoita yhtenäinen 1-2 sivua pitkä tt-vastaus.

3. Tee Väinö Linnan romaaniin Tuntematon sotilas liittyvä tekstitaitotehtävä (YO-koe 2008). Löydät kokeen täältä. Voit tehdä kokeen tehtävän yksi tai tehtävän kaksi tai molemmat tehtävistä.

4. 


Gustave Courbet: Kivenhakkaajat (1849).


Tee oheisesta maalauksesta yhtenäinen kuva-analyysi Jukola -käsikirjan ohjeita hyödyntäen. Maalaus edustaa tyylisuntaukseltaan realismia ja pohdi, kuinka tämä näkyy maalauksessa. Käytä apuna Jukola -käsikirjaa.

5. Oheinen valokuva nousi pakolaiskriisin symboliksi vuonna 2016.Kuvan on ottanut uutistoimisto DHA:n valokuvaaja Turkin Bodrumissa syksyllä 2016. Kuva esittää 3 -vuotiasta syyrilaispoikaa, joka hukkui Välimereen perheen yrittäessä paeta Kreikkaan. Analysoi valokuvaa Jukola -käsikirjaa apuna käyttäen. Tuota yhtenäinen vastausteksti, jossa on kappalejako.



7. Lue Charles Dickensin romaanista Oliver Twist (1838) ensimmäinen luku ja tee lukuun liittyvät tehtävät. Luku on saatavissa monisteena opettajalta.

a) Ketä yksittäisiä hahmoja katkelmassa kritisoidaan? Millaista yhteiskuntakritiikkiä katkelmassa esitetään? 

b) Analysoi katkelman huumoria. Löydätkö kohtia, joissa kertoja pyrkii olemaan hauska ja/tai joissa hän on ironinen? Onko katkelma sinusta hauska? Perustele.

b) Millaisia tunteita ja ajatuksia katkelma herättää sinussa?

c) Ketkä ovat 2010-luvun Suomen Oliver Twistejä? 

d) Mitä sinusta kuuluisi tehdä, jotta 2010 -luvun Suomessa kukaan ei kokisi kohtaloa, jonka voi rinnastaa nuoren Oliver Twistin kohtaloon?


8. Lue katkelma Henri Ibsenin näytelmästä Hedda Gabler ja vastaa sitten kokonaisin virkkein seuraaviin kysymyksiin. Teksti on saatavissa monisteena opelta.

a)Millainen suhde Heddalla on aviomieheensä? Mistä kaikesta tämän huomaa? 

b) Millaiset välit Heddalla ja Brackilla on katkelman perusteella? Perustele tekstiesimerkein.

c) Millainen ihminen Hedda Gabler on katkelman perusteella? Mitä hän tavoittelee ja arvostaa? Mistä hän taas ei pidä? Perustele pohjatekstillä.

d) Millaisia tunteita ja ajatuksia Heddan toiminta ja puheet katkelmassa sinussa herättävät? Tuomitsetko Heddan moraalisesti?

e) Millainen sinusta olisi ihanteellinen avioliitto 2010 -luvun Suomessa?