Akseli Gallen-Kallela: Ad astra (1894)
ÄI 2: Kieli, kulttuuri ja identiteetti
Kurssi tulee toteutumaan siten, että käsittelemme ensimmäisen kurssin proosan analyysiin liittyvän osion tässä kurssissa ja vastaavasti eräitä tämän kurssin sisältöjä on taas upotettu osaksi tulevia kursseja 3-6. Lisäksi nostamme tällä kurssilla esille välineitä audiovisuaalisen tekstin analyysiin ja tarkastelemme, kuinka novellianalyysin käsitteet ovat sovellettavissa myös audiovisuaaliseen tekstiin.
Keskeiset sisällöt kurssilla 2
-Proosan erittely ja tulkinta: fiktiiviset ja faktatekstit, erityisesti romaanien ja novellien analyysi (alunperin valtakunnallisella kurssilla 1)
-Audiovisuaalisen tekstin analyysi ja proosan analyysin käsitteet
-kirjoittaminen prosessina: ideointi, suunnittelu, aiheen rajaus ja näkökulman valinta,
jäsentely, palautteen antaminen ja vastaanottaminen, muokkaaminen, tyylin
hionta, otsikointi ja viimeistely
-kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin merkitys identiteetin rakentamisessa
-kirjakielen normit, kehittäminen ja ohjailu
-erityisesti tämä valtakunnallinen sisältö rajautuu seuraaviin opeteltaviin asioihin:
-Virke, lause ja pilkkusäännöt, kongruenssi, joka- ja mikä -pronominien oikea käyttö, omistusliitevirheet, tyyliä rikkovat puhekieliset sananvalinnat
Kurssin valtakunnallisista keskeisistä sisällöistä käsittelemme seuraavat sisällöt kursseilla 3-6.
- suomen kielen vertailu muihin kieliin, kielen vaihtelu ja muuttuminen, Suomen kielellinen ja kulttuurinen moninaisuus, kielen ja kulttuurin yhteys, monikielisyys, kielten elinvoimaisuus
- informatiivisen puheenvuoron rakentaminen ja esittäminen sekä palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- kielen analyysi, kielen metaforisuuden analyysi
Kurssin arvioitavat työt ja aikataulu
- Aineistopohjainen prosessikirjoitusmenetelmällä tuotettu essee, joka arvioidaan asteikolla 4-10. Opiskelija tekee n. 6000 merkkiä pitkän esseen tai niin sanotun "miniesseen" valmiin rakenteen pohjalta.
- Aineistopohjainen essee, jonka pituus on 4000-6000 merkkiä, arvioidaan asteikolla 4-10. Opiskelija tekee 6000 merkkiä laajan esseen tai niin sanotun "miniesseen" valmiin rakenteen pohjalta.=> Essee tehdään vain, mikäli se sopii kurssin aikatauluun.
- Lukutaitovastauksena novellianalyysi (n. 4000 merkkiä), arvioidaan asteikolla 4-10.
- Suomalaisuusaiheisen mainoselokuvan analyysi proosan analyysin käsitteitä hyödyntäen lukutaitovastauksena, arvioidaan asteikolla 4-10
- Jokainen lukee kurssia varten romaanin, johon liittyen tehdään erilaisia tehtäviä. Tehtäväkokonaisuus arvioidaan asteikolla 4-10.
- Pieni kirjoitusharjoitus kertojatyypeistä, arviointi hyv.-hyl.
- Tavoitteiden asettaminen kurssin alussa, arviointi hyv.-hyl.
Kurssin aikataulu
1. Edellisen kurssin uutisanalyysin purku, Kurssin sisältöjen esittely ja tavoitteiden asettaminen kurssille.
2.YO- esseen tuottaminen prosessina ja aineiston rajauksen strategiat, Aineisto
3. Kirjoitustunti Aineisto
4. Kirjoitustunti: sovitaan palautuspäivä
5. Novellianalyysin teoriaa: Aihe, juoni, miljöö, henkilöhahmot
6. Novellianalyysi jatkuu: kertoja + pieni kirjoitusharjoitus kertojatyypeistä
7. Teemat, jännitteet, ristiriidat + Me ja Ne -novellin analyysi + keskustelua siitä, millaisen kuvan novelli rakentaa suomalaisuudesta & kuinka omaa identiteettiä rakennettaan
8. Kielenhuoltoa esseisiin liittyen
9. Kielenhuoltoa esseisiin liittyen
10. Oman tekstin muokkausta saadun palautteen perusteella prosessikirjoittamisen ideaa noudattaen
11. Lukutaitovastauksen kertaaminen tekstilajina: Kummitusmetsä-kokonaisuus (luetaan novelli ja tutustutaan mallivastauksiin)
12. Lukutaitovastauksen kirjoittaminen: Valittavissa kaksi vaihtoehtoa Tanssiranvintola apukysymysten pohjalta TAI Kaunis päivä -novelliin liittyvä tehtävä (millaisen kuvan saat kirjeen lähettäjästä)
13. Lukutaitovastauksen kirjoittaminen
14. Kerrataan tekstianalyysin peruskysymykset ja sovelletaan niitä audiovisuaalisen tekstin analyysiin kontekstien osalta: suomalaisia todellisuuksia videoina (Suojelusenkeli, Perussuomalaisten vaalivideo)
15. Auditiivisen tason analyysi (Kohtaamisia & Roosa nauha -kampanjavideo) ja visuaalisen tason analyysi ja missä määrin proosan käsitteitä voi soveltaa (Auta, älä peukuta), jatketaan kokonaisuutta jos jää kesken.
16. Lukutaitovastauksen kirjoittaminen (Sisu, Suomi 100)
17. Lukutaitovastauksen kirjoittaminen, osalla kielenhuoltoa
18-20: Kurssin essee 2 ja mahdollisuus tehdä kirjaan liittyviä tehtäviä; mikäli haluat koesuman ajaksi rentoja tunteja, voit myös pitää lukutunteja