Tavoitteita abivuodelle ja kurssin aikataulu

Vastaa seuraaviin kysymyksiin portfolioosi:

1. Mikä on äidinkielen arvosanatavoitteesi kevään YO -kirjoituksissa?

A=5

B=6

C=7

M=8

E=9

L=10

2. Mitkä tekijät auttavat sinua pääsemään arvosanatavoitteeseesi?

3. Millaiset tekijät voivat haitata opiskeluasi?

4. Millaista tukea toivot opettajalta?



Aikataulu

Aikataulu voi elää ja muuttua ryhmän erityistarpeiden mukaan.

Tunti 1: Tutustutaan kurssin sisältöön ja asetetaan YO -kirjoitustavoitteet, tutustutaan äidinkielen vanhan opsin mukaiseen YO-kokeeseen.

Tunti 2: Käydään läpi, mikä on pohtiva essee ja luetaan arvioiden erilaisia pohtivia, kurssin teemaan liittyviä YO -esseitä

Tunti 3: Esseen kirjoittaminen prosessina ja oman esseen suunnitelma

Tunti 4: Esseen kirjoittamiseen varattu tunti

Tunti 5: Esseiden purkua, kielenhuoltoa

Tunti 6: Luetaan yhdessä kotimaista kirjallisuutta ja analysoidaan sitä suullisesti. (novelli Matami Röhelin ja Kailaan runo, mikäli jää aikaa)

Tunti 7: Luetaan yhdessä kotimaista kirjallisuutta ja analysoidaan sitä suullisesti. Harjoitellaan kysymyksien esittämistä tekstille.(Väinö Linna: Tuntematon sotilas)

Tunti 8: TT-vastaus kotimaisen proosatekstin pohjalta=> kahden tekstin vertailu (Satumaatango -tekstit preliminäärikokeesta, saatavina vain paperisina versioina)

Tunti 9: TT-vastausten purku, vastaukset vertaisarvioinnissa

Tunti 10: Kerrataan kuva-analyysi + suomalaisuus kuvina

Tunti 11: Suomalaisuus kuvina jatkuu

Tunti 12: TT-vastauksena kuva-analyysi kahdesta suomalaisuusaiheisesta kuvasta

Tunti 13: Kuva-analyysin vastauksen purkaminen

Tunnit 14-15: esitelmien suunnittelua

Tunnit 16-17: Esitelmien pitämistä