Kun jää ryhmän ulkopuolelle


1. Kuuma tuoli -eläytymisharjoitus

a) Kuumaan tuoliin istuu ensimmäisenä yläkoululainen Make. Make on johtajatyyppiä, ja hänellä on tapana kiusata väkivaltaisestikin tiettyjä koulun oppilaita.

b) Kuumaa tuoliin istuu Maija, jota Make ja lukuisat muut ovat kiusanneet. Maija ei enää kerro asiasta opettajille, sillä hän on jo kerran yrittänyt, eivätkä opettajat ottaneet häntä tosissaan.

c) Kuumaa tuoliin istuu Petra. Petra on Maijan luokalla ja on nähnyt kiusaamisen, mutta hän ei ole puuttunut asiaan.

d) Kuumaan tuoliin istuu Maijan äiti, joka on hyvin huolissaan tyttärensä mielialassa ja käyttäytymisessa tapahtuneista muutoksista.



2. Järjestetään virallinen kokous, jossa on puheenjohtaja, sihteeri ja valmis esityslista. Koonnin kokouksen ja neuvottelun eroista löydät täältä.

Palaveri, josta ei kannata ottaa mallia:



Kokous alkaa toimihenkilöiden valinnalla: puheenjohtaja & kirjuri

Kokouksen esityslista:

1. Maahanmuuttajien ja yläkoululaisten ryhmäytymistuokion suunnittelu.

Kokouksessa pohdintaan ainakin seuraavia

- Ajankohta? Kesto?  Tarvitaanko erillistä työryhmää suunnittelemaan? Keitä ryhmään kuuluisi? Alustava ryhmäytymistuokion sisältö?


2. Härmän lukiossa ja yläkoulussa on (vahvasti kuvitteellisen!) kyselyn mukaan ilmennyt, että joka viides oppilas on kuluvan vuoden aikana kokenut tulleensa kiusatuksi. 

Kokouksessa pohdittava ainakin seuraavia:

-Keiden kaikkien panosta tarvitaan tilanteen ratkaisemiseksi?

-Millaisin keinoin kiusaamista voisi vähentää?

-Onko tarvetta kiusaamisen vastaiselle työryhmälle?

-Miten kodeille tiedotetaan asiasta?


Puheenjohtajan lopetuspuheenvuoro