Kuvan lähde

Kohti vaikuttavaa kielenkäyttöä

Jakson aikana toteutamme seuraavat arvioitavat työt:

  • Mielipidekirjoitus, arviointi asteikolla 4-10
  • Minä 30 -vuotiaana -konditionaaliteksti, arviointi asteikolla 4-10.
  • Verbin aikamuodot ja modukset, koe, arviointi asteikolla 4-10
  • Voimavarakirjoitelma, arviointi 4-10
  • Nadja Sumasen Terveisin Seepra -romaaniin tai Sade on kaikille sama -novellikokoela TAI molemmat.


Jakson etenemisaikataulu

Etenemisaikataulu on nimenomaan etenemisjärjetys - voimme käyttää yhteen kokonaisuuteen enemmän aikaa kuin yhden oppitunnin verran. Sopivalla oppitunnilla käymme hakemassa kirjastosta luettavaksemme jakson kirjan tai useammat kirjat. Mikäli jakson kuluessa aika loppuu kesken, jatkamme aihekokonaisuutta seuraavassa jaksossa. Käytäntö on osoittanut, että etenemisaikataulumme elää koko ajan.

  • Mikä on mielipide? Faktan ja mielipiteen ero
  • Verbin aikamuotojen lähtötasotesti: myöhemmin osa jatkaa aikamuotojen harjoittelua ja osa siirtyy harjoittelemaan retorisia keinoja oman tekstinsä osana (osalla erityisopettaja käytettävissä)
  • Voimavarakirjoitelma, arviointi asteikolla 4-10
  • Mielipidetekstien tavoitteita tunnistamassa ja mielipidekeskusteluja
  • Johdatus erilaisiin perustelutapoihin ja perustelujen laajentaminen
  • Mielipidekirjoituksen tuottaminen
  • Koe: Mielipide ja perustelut
  • Minä 30 -vuotiaana kondiotionaalikirjoitelma
  • Imperatiivi
  • Potentiaali
  • Kertaustunti ennen koetta
  • Koe aikamuodoista ja moduksista, arviointi 4-10