Novelliprojekti: Sade on kaikille sama 



 

Projektin toteutus 

Luemme novellikokoelman viikkotehtäviksi jaksotettuina. Sinun tulee siis lukea viikon novellilistassa mainitut novellit ja palauttaa niihin liittyvät tehtävät viimeistään sunnuntain kuluessa. Kokonaisuuksien palautuspäivä on annettu aina erikseen.

Kysymyksiin vastaamisen lisäksi sinun tulee tehdä joka viikko yksi luovan kirjoittamisen tehtävä, joka liittyy yhteen viikon novelleista. 

  • Kirjoitustehtävä on laajuudeltaan minimissään kolmen kappaleen mittainen, ja jokaisessa kappaleessa pitäisi olla ainakin viisi virkettä. Kunnianhimoinen opiskelija voi halutessaan tehdä tehtävän paljon laajemminkin - ja kirjoittaa vaikka kokonaisen oman tarinan. Voit myös valita halutessasi useamman laajan tehtävän, ja tällä on myönteinen vaikutus äidinkielen kurssiarvosanaan. Huomaa kuitenkin, että kirjoitustehtävissä määrä ei korvaa laatua.
  • Projektin aikana äidinkielestä ja kirjallisuudesta ei tule muita läksyjä.
  • Käytä tehtävissä fonttia arial tai times new roman ja fonttikokoa 12.
  • Mikäli oppilaalla ei ole ollut kotona käytössään tietokonetta, tehtävät voi palauttaa myös käsin kirjoitettuna.
  • Osa opiskelijoista tekee kotona vain sinisellä merkityt tehtävät.


Viikko 1

Sisältää myös lukutunnin koulussa: kaikki vastaavat kaikkiin kysymyksiin ja tekevät vähintään yhden laajemman kirjoitustehtävän


Novellit: Herkkä kohta, Viimeinen päivä, Käsi kädessä, Lumbricus terrestris, Kateus ja Juhannusyö

-Vastaa kaikkiin novelleita koskeviin kysymyksiin

-Valitse yksi laajemmista kirjoitustehtävistä ja tee se yksin tai parin kanssa tehtävänannosta riippuen

Palautus: sunnuntaina 26.10


Herkkä kohta

a) Kuvaile Rauhalaa kolmella adjektiivilla ja perustele valintasi.

b) Mitä Anastasia tekee? Toimiiko hän sinusta oikein?

Kirjoitustehtävä: Kirjoita henkilökuvaus hahmosta, joka on erityisen hirveä tai ihastuttava. Voit laittaa tekstisi otsikoksi esimerkiksi "Unohtumattoman kamala / ihana tyyppi" tai otsikoida tekstin itse.


Viimeinen päivä

a) Miksi Eetun ihastusta Irinaa kohtaan pidetään kummallisena?

b) Millaisen päätöksen Eetun ja Irinan kohtaaminen saa?


Kirjoitustehtävä: Kirjoittakaa parin kanssa Eetun ja Irinan uudesta kohtaamisesta. Sopikaa missä pariskunta tapaa ja mitä he tekevät. Toinen kirjoittaa Eetun näkökulmasta ja toinen Irinan näkökulmasta, ja huomioikaa kirjoittaessanne henkilöhahmonne ominaispiirteet. Verratkaa lopuksi tekstejänne.


Käsi kädessä

a) Millaiseksi luonnehtisit novellin parikunnan suhdetta?

b) Onko pelkkä netissä seurustelu sinusta oikeaa seurustelua? Kerro mielipiteesi ja perustele se.

c) Millaisia ongelmia novellin pariskunnan suhteeseen liittyy?


Kirjoitustehtävä: Toimikaa pareittain. Päättäkää aihe, josta pariskunnalle tulee kamala riita ja kirjoittakaa tämän jälkeen pariskunnan käymä Snachat -keskustelu repliikki repliikiltä. Saadaanko riita sovittua vai päättyykö tilanne ehkä eroon?


Lumbricus terrestris

a) Millaisesta suuresta katastrofista novellin minäkertoja puhuu?

b) Mikä ongelma novellissa liittyy minäkertojan äitiin?


Kirjoitustehtävä: Mikä eläin haluaisit olla, jos sinun pitäisi valita? Uisitko mieluummin meren pohjassa vai liitelisit taivaalla? Millaista arkesi eläimenä olisi? Miltä näyttäisit? Mitä puuhaisit? Millaisia ongelmia ja toisaalta onnen aiheita sinulla olisi? Voit kirjoittaa myös täysin vapaasti ilman apukysymyksiä. Otsikoi tekstisi itse.


Kateus

a) Millaisia Jannan saamat viestit ovat aluksi?

b) Millaisiksi viestit muuttuvat?

c) Miten poliisi suhtautuu asiaan? Mitä mieltä olet poliisin suhtautumisesta?

d) Miten hankalata tilanteesta lopulta selvitään?


Kirjoitustehtävä: Minä kahdehdin...Onko sinulla salaisia kateuden kohteita? Miksi kadehdit juuri noita asioita? Mitä kadehdit lapsena? Millaisia seurauksia kateudella voi olla sinulle ja ihmisille yleensä? Kirjoita pieni pohtiva teksti, jonka otsikoit itse.


Juhannusyö

a) Miksi Irina on novellin alkupuolella raivoissaan?

b) Millaisen löydön nuoret tekevät talosta?

c) Miksi Irina leikkii ampuvansa Eetun?


Kirjoitustehtävä: Kirjoita pieni tai laajempi kertomus nuorten juhlista, jotka lähtevät käsistä. Voit tehdä tehtävän yksin tai pareittain niin, että molemmat aloittavat oman tarinansa ja vaihdatte tekstejä, kun numeroitu kohta vaihtuu - saatte näin kaksi erilaista tarinaa.

1. Aloita miljöökuvauksella ja päätä käytätkö minä-kertojaa vai hän-kertojaa. Miltä juhlissa aluksi näyttää ja kuulostaa? Millaista väkeä on saapunut paikalle? Millainen tunnelma paikalla vallitsee?

2. Juhlat lähtevät menemään pieleen. Mitä oikein tapahtuu? Aloita pienemmistä tapahtumista ja siirry tarinan jännitettä lisäten kohti totaalista katastrofia.

3. Millaisen lopun tarina saa? Päättyykö kaikki onnellisesti vai onko lopputulos katastrofi?



Kuvan lähde: Pixabay


Viikko 2

Osa lukee vain sinisellä värillä merkityt novellit, kun taas osa lukee kaiken.


Äidinrakkaus

1. Mihin novellin tapahtumat sijoittuvat? Mistä tämän huomaa?

2. Mitä kiellettyä Viljami tekee tarinassa? Miksi?

3. Miten äiti suhtautuu Viljamiin? Mitä mieltä olet suhtautumisesta?

4. Miksi Viljami on lyönyt äitiään? Mitä mieltä olet Viljamin käytöksestä?

5. Miksi Viljami väittää novellin lopussa olevansa "tulossa uskoon"?


Kirjoitustehtävä: Kirjoita vähintään sivun mittainen näytelmäkohtaus, jossa Viljami kohtaa äitinsä tapahtumien jälkeen. Mitä hän sanoo äidilleen ja mitä äiti taas vastaa hänelle? Kuinka kohtaus päättyy? Ratkeavatko kaksikon välit, paheneeko tilanne entisestään - vai jotakin aivan muuta? Otsikoi tekstisi itse lukijaa kiinnostavalla tavalla ja muista, että hyvässä näytelmäkohtauksessa on alku, keskikohta ja loppu.


Häikäistynyt nainen

a) Miksi novellin nimi on "häikäistynyt nainen"? Mihin nimi viittaa?

b) Millaisia erilaisia kehitysvaiheita novellissa kuvatun pariskunnan suhteessa ilmenee?


Kirjoitustehtävä: Kerro vähintään kolmen kappaleen verran hetkestä, jolloin koit itse häikäistyvästi jostakin - kyse voi olla esimerkiksi maiseman näkemisestä, ihmisen kohtaamisesta tai jostakin sinua erityisesti koskettaneesta tilanteesta. Otsikoi tekstisi: Kun häikäistyin


Valse Triste

a) Kuka todennäköisesti on Aura? Miten minäkertoja suhtautuu häneen? Miten suhtautuminen muuttuu novellin aikana? Mistä tämän huomaa?

b) Miksi minäkertoja on piiloutunut taloon?

c)  Mikä on Valse Triste ja miksi se on minäkertojalle niin tärkeä?

d) Miten luonnehtisit minäkertojan äitiä? Mitä mieltä olet hänestä?

e)  Miksi minäkertojan isä mielestäsi itkee novellin lopussa?


Kirjoitustehtävä: 

Valitse A tai B

A) Kirjoita pieni novellin alku tai kokonainen novelli nuoresta, jota kohdellaan tavalla tai toisella väärin. Tee tekstistäsi lukijan tunteisiin vetoava kuvaamalla tarkasti henkilöhahmoja ja miljöötä eli tapahtumapaikkaa ja aikaa. Voit myös kuvata nuoren ajatuksia. Tuota vähintään kahden kappaleen mittainen teksti.

B) Kuvittele, että sinulla olisi salainen lempipaikka, johon voisit livahtaa viettämään aikaa kenenkään tietämättä. Missä paikka sijaitsee? Miltä siellä näyttää? Mitä kaikkea paikasta löytyy? Mitä siellä voi tehdä? Kenelle näyttäisit paikan? Miksi? Tuota vähintään kahden kappaleen mittainen teksti.


Avioliitto

a) Mitä Jesse ajattelee avioliitosta? Miksi?

b) Mitä Jessen opettajasta selviää novellissa?


Kirjoitustehtävä: Novellin päähenkilö joutuu tekemään kouluainetta aiheesta, joka ei ole hänelle kaikkein mieluisin. Pohdi omaa kirjoittajahistoriaasi. Millaiset kirjoitukset ovat erityisesti jääneet kouluajalta mieleesi kauheina tai kiinnostavina? Kirjoita vähintään kolme kappaletta pitkä pohtiva teksti.


 Kuvan lähde


Viikko 3

 


Sade on kaikille sama

a) Mitä sade merkitsee Ayshalle?

b) Miten sivuhenkilönä toimiva nainen suhtautuu Ayshaan? Mistä tämän huomaa?


Kirjoitustehtävä: Antakaa mun olla vapaa! tai Antakaa minun olla vapaa!

Kirjoita millaista haluaisit elämäsi olevan, jos sinulla ei olisi minkäänlaisia rajoituksia. Käytä rohkeasti mielikuvitusta ja tuota noin kolme kappaleen mittainen teksti. Kirjoita kirjakielellä tai puhekielellä. Myös kirosanat ovat sallittuja mutta muista, että liikaa viljetynä ne menettävät tehonsa.


Koski

a) Mitä Emilian äidille on tapahtunut?

b) Kuka on Väinö ja miten Emilia suhtautuu häneen?

c) Millainen uintikokemuksesta tulee Emilialle? Perustele.


Kirjoitustehtävä: Kirjoita muistosta, johon haluaisit jäädä. Mitä näet, tunnet ja koet? Miltä ympärilläsi näyttää? Liittyykö muistoon muita ihmisiä? Millaisia tunteita tunnet?


Huomioo

a) Luonnehdi novellin minäkertojaa kolmella adjektiivilla. Perustele valintasi.

b) Mitä mieltä olet hahmosta? Perustele mielipiteesi.

c) Mitä syitä voisi olla sille, että hahmo haluaa julkisuuteen?

d) Miksi moni nuori nykymaailmassa havittelee nimenomaan julkisuutta? Mitä mieltä olet tästä julkisuushakuisuudesta?


Kirjoitustehtävä: Anna ärsyttävän äänen kaikua

Kirjoita minäkertojana eläytyen hahmoon, joka todellisessa elämässä ärsyttäisi sinua jollakin tavalla. Anna hahmon kertoa esimerkiksi elämästään, unelmistaan ja tavoitteistaan. Voit käyttää puhekieltä tai kirjakieltä. Tuota noin kolme kappaletta pitkä teksti.


Pyörätuolipaikka

a) Miten päähenkilön pyörätuoliongelma ratkeaa?

b) Miten muut ihmiset suhtautuvat päähenkilöön keikalla?

c) Mitä saat novellin lopussa tietää päähenkilön ulkonäöstä?

d) Miksi päähenkilö ei nauttinut keikasta?


Kirjoitustehtävä: Liitä tiedostoon suomenkielinen laulu, jota rakastat ja kirjoita siitä lyhyt analyysi. Mikä on laulun aihe? Millainen tunnelma laulussa on? Voiko laulusta löytää sanomaa? Perustele vielä, miksi pidät juuri tästä laulusta.


Siivooja

a) Mitä siivooja ajattelee asiakkaastaan? Miksi?

b) Millaisia ajatuksia asiakas sinussa herättää? Entä siivooja? Perustele mielipiteesi.

Kirjoitustehtävä: Toimi yhdessä parin kanssa. Molemmat kirjoittavat ensin pikkutarkan miljöökuvauksen jonkun henkilön asunnosta. Miltä asunnossa näyttää, tuoksuu ja kuulostaa? Millaisia esineitä asunnossa on? Millainen tunnelma asunnossa vallitsee? Mistä tunnelma syntyy. Kirjoita vähintään kolme kappaletta pitkä teksti.

Vaiheessa kaksi liitä parisi miljöökuvaus oman tekstisi alkuun ja sijoita sitten miljööseen henkilö, joka sinusta sopisi asumaan asunnossa. Mikö henkilön nimi on? Minkä ikäinen hän on? Mitä hän harrastaa? Miltä hän näyttää? Kirjoita vähintään kolme kappaletta pitkä teksti.


Kuvan  lähde


Viikko 4


Valinta

a) Miten isä suhtautuu poikansa häviöön? Mistä tämän huomaa?

b) Mitä poika tarkoittaa sillä, että ottaa vastuun omasta valinnastaan?

c) Millainen isän ja pojan suhde mielestäsi on? Perustele.


Kirjoitustehtävä: Kun valitsin väärin

Kirjoita jostakin tilanteesta, jolloin teit väärän valinnan. Toimitko esimerkiksi väärin jotakuta ihmistä kohtaan? Kirjoita vähintään kolme kappaletta pitkä teksti.


Runo

Pienet tehtävät:

1. Miten Saara on "mokannut"?

2. Kuka tai mikä on "Runo" ja miten se liittyy Saaran elämään? Kuinka Saaran suhde Runoon muuttuu tekstin aikana?


Kirjoitustehtävä

Laita tekstisi otsikoksi Sitä hetkeä en haluaisi kokea uudelleen ja kerro aiheesta. Mitä tapahtui? Oliko kokemasi hetki ehkä nolostuttava, pelottava, raivostuttava vai surullinen? Missä olit? Keitä muita oli kanssasi? Muista myös tunnelmaa luova tapahtumapaikan ja henkilöiden kuvaus. Hetki voi olla todellinen (tekstit ovat ehdottoman luottamuksellisia) tai täysin mielikuvituksen tuotetta. 



Originaali

a) Miten päähenkilö suhtautuu Kasperiin? Mistä suhtautuminen voisi sinusta johtua?

b) Millaisia vaiheita päähenkilön ja Hetan suhde on käynyt läpi, kun päästään tarinan loppuun.


Kirjoitustehtävä: Kirjoita oma erotarina vaiheittain. Voit tehdä tehtävän yksin tai parin kanssa siten, että molemmat kirjoittavat aina yhden vaiheen ja vaihdatte tekstejä vaiheiden välillä - lopuksi syntyy kaksi tekstiä.

1. Kuvaa parisuhdetta, jonka toinen osapuoli alkaa aavistella suhteen olevan päättymässä. Mitä hän tuntee ja ajattelee? Luo jännitettä ja kiihdytä hänen epätoivoaan äärimmilleen.

2) Suhde päättyy erityisen dramaattisella tavalla. Mitä oikein tapahtuu?

3) Miten päähenkilö selviää suhteen päättymisestä? Vai selviääkö hän? Kirjoita tarinalle onnellinen tai onneton loppu.


Stromboli

a) Miten Joonaksen ensimmäinen kerta sujuu? Perustele.

b) Mitä neuvoja voisit antaa Joonakselle?

Kirjoitustehtävä: Luokaa yhdessä parin kanssa kappale kerrallaan tarina, johon liittyy jokin suuri luonnonmullistus, esimerkiksi tsunami, pyörremysrky, yhtäkkinen ympäristökatastrofi ja niin edelleen. Kirjoittakaa vähintään kuusi kappaletta pitkä teksti siten, että toinen jatkaa aina siitä, mihin toinen jäi ja tekstejä syntyy näin yksi. Voit tehdä tarinan myös yksin ja kirjoittaa lyhyemmin - esimerkiksi kahden kappaleen verran.