Etäopinnot


Tervetuloa suorittamaan kahdeksannen luokan äidinkieltä etäopintoina. Opintojakson  teemoina ovat vaikuttaminen ja mediatekstit, kirjallisuuden genret sekä modukset. Käymme aihealueita lomittain keskenään.


Ensimmäisen tunnin tehtävät

 Johdantotehtävä

Kirjoita portfolioosi yhtenäinen teksti, jonka otsikkona on "Minä äidinkielen etäopiskelijana". Vastaa tekstissäsi seuraaviin kysymyksiin:

-Millainen etäopiskelija kuvittelisit olevasi? Mitkä ovat vahvuutesi?

-Millaisia heikkouksia sinulla saattaa olla? Miten haluaisit kehittyä tulevaisuudessa?

-Millainen on arvosanatavoitteesi?


Tuntitehtävät, jotka sisältävät myös kotitehtävät

  a) Hae Yle Areenan sivustolta dokumentti "Älypuhelin vei lapseni". Tarkoituksena on nimenomaan hakea dokumentti näiden tietojen avulla aivan itse.

b) Katso dokumentti ja vastaa sitten portfolioosi kokonaisin virkkein seuraaviin kysymyksiin:

1. Mitä älypuhelimen pois ottamisesta seurasi, kun Tuukan riippuvuus ei ollut vielä kehittynyt? Mitä puhelimen viemisestä seurasi, kun riippuvuus oli selvästi jo syntynyt?

2. Toimiko dokumentin äiti mielestäsi oikein, kun hän antoi riippuvaisen poikansa käyttää puhelinta? Kuinka olisit itse toiminut äidin asemassa?

3. Mitä mieltä olet Tuukan käytöksestä?

4. Oliko Tuukan sijoittaminen toiseen perheeseen sinusta oikea ratkaisu? Perustele.

5. Tunnetko lähipiirissäsi ihmisiä, jotka ovat mielestäsi riippuvaisia älypuhelimestaan? Mistä riippuvuuden huomaa?

6. Miten hyvin tulisit itse toimeen viikon ilman älypuhelinta? Oletko älypuhelimesta riippuvainen?


c) Jatka seuraavia perusteluja niin, että virkkeistä syntyy kokonaisia kappaleita. Jokaisen kappaleen tulee olla vähintään kahdeksan virkettä pitkä.

Älypuhelimella pelaamisesta on paljon haittaa, jos lapsi tai nuori ei hallitse lainkaan puhelimen käyttöä. Esimerkiksi yöunet voivat jäädä vähäisiksi. (jatka kappale loppuun)

Älypuhelimesta on kuitenkin myös aivan korvaamatonta hyötyä. Ainakin ystäviin saa helpommin pidettyä yhteyttä. (Jatka kappale loppuun.)

Älypuhelimesta riippuvaisen nuoren tulisi saada apua. Esimerkiksi puhelimen käyttöä voisi vähitellen rajoittaa. (Jatka kappale loppuun...)


 d) Lisätehtävä sinulle, joka tavoittelet korkeimpia arvosanoja:

Kuvittele olevasi Tuukka, jolta on juuri viety älypuhelin. Kerro minämuodossa tunteistasi ja ajatuksistasi niin, että lukijalle syntyy tilanteesta mahdollisimman epätoivoinen kuva. Kirjoita ainakin kappaleen verran tekstiä.




Toisen tunnin tehtävä

Alamme pitää pandemiapäiväkirjaa. Ensimmäinen merkintä on pisin - muut voit tehdä myöhemmin lyhyemmin open ohjeiden mukaan. Päiväkirjoja ei missään tapauksessa lueta muulle luokalle vaan saat kirjoittaa aivan sensuroimattomasti. Käytä kuitenkin kirjakieltä. Saat pitää pandemiapäiväkirjaa esimerkiksi joka päivä (mikäli olet kunnianhimoinen), mutta pakko sitä on pitää vain niinä kahtena päivänä viikossa, kun meillä on äidinkielen tunti.

 Ota portfoliostasi puhdas sivu ja laita otsikoksi "Pandemiapäiväkirja". Laita yksittäisen merkinnän otsikoksi aina kunkin päivän päivämäärä.

-Hyvä pituus kappaleelle on noin kahdeksan virkettä. 

-Noudata tekstissäsi seuraavaa rakennetta:


1) Millaisia tunteita pandemia herättää sinussa tänään? Tuoko jokin erityistä toivoa? Herättääkö jokin pelkoa? Millainen olosi on ylipäätään?

2)Miltä perheesi arki on tuntunut koulujen sulkemisen jälkeen? Miten käytät päiväsi? Kaipaatko jotakin? Ovatko jotkin asiat erityisen mukavia? 

3) Miltä etäopiskelu on tuntunut? Mikä ilahduttaa? Mikä raivostuttaa ja turhauttaa? 

4) Tutustu kahteen koronauutiseen tai artikkeliin, jotka herättävät sinussa erityisesti tunteita ja ajatuksia. Mitä uutisessa kerrotaan? Millaisia ajatuksia uutinen herättää sinussa ja miksi? Kerro molemmista uutisista omissa kappaleissaan. Laita päiväkirjaasi nettiosoite, josta poimit uutisen. Huomaa, että esimerkiksi Helsingin Sanomien (hs.fi) koronauutisointi on kaikille vapaata ja maksutonta.


Kolmas tunti

-Kertaamme ensin uutisen tekstilajina. Apumateriaalia löydät  täältä.


-Tarkastellaan yhdessä uutista, jonka löydät täältä.

-Miten uutinen vastaa uutiskysymyksiin?

-Miksi uutinen on ylittänyt uutiskynnyksen? Miten uutinen täyttää uutiskriteerit?

-Millainen on asioiden esitysjärjestys uutisessa?

-Millaisista osista uutinen koostuu?


Tehtävä: Kirjoita portfolioosi kuvitteellinen Korona-uutinen, jollaisen haluaisit itse lukea.

Uutisesi tulee noudattaa seuraavaa rakennetta

OTSIKKO

INGRESSI (ei pakollinen)

LEIPÄTEKSTI (Varsinainen teksti, jossa vastataan uutiskysymyksiin) 

Kunnianhimoiset kirjoittajat: Sisällytä uutiseesi ingressi ja ainakin kahden todellisen tai kuvitteellisen ihmisen pieni haastatteluosio. Katso mallia oikeista uutisista.


Neljäs tunti: murhapolku

-Tunnin alussa luodaan uusi portfolio nimenomaan etäopintoja varten ja jaetaan se osoiteeseen minja@kyll.fi.

 1. Mene ulos ja etsi sopiva murhapaikka. Paikka voi olla esimerkiksi kilometrin päässä kotoasi - on hyvä saada kävellessä raitista ilmaa. Ota paikasta kuva, jonka liität uuteen portfolioosi.

Kuvaile paikkaa vähintään kahdeksan virkkeen verran preesensissä. Minkä hirvittävän näyn satunnainen ohikulkija kohtaa paikalla? Käytä mielikuvitusta.

Esimerkiksi: Lumen valkealla pinnalla hohtaa jotakin punaista. Se on selvästi verta...

2. Ota kuva paikasta, jossa uhri oli nähty viimeisen kerran elossa. Kirjoita pluskvamperfektissä, mitä uhri oli tehnyt ennen kuin hirmutyö tapahtui. Kirjoita vähintään kahdeksan virkkeen mittainen kappale.

Esimerkiksi: Nainen oli oleskellut aiemmin illalla kauppakeskuksessa, ja hän oli nostanut suuren summan rahaa.

3. Etsi paikka, josta poliisi löytää ensimmäisen johtolankansa ja heitä tai asettele paikalle kuvitteellinen johtolanka. Ota paikasta ja johtolangasta kuva, jonka liität portfolioosi.

Kirjoita paikasta vähintään kahdeksan virkettä imperfektissä

Esimerkiksi: Vielä samana iltana poliisi löysi ruumiin vierestä koiran talutushihnan.


Viides tunti

Ensimmäinen tehtävä 


Kuuntele oheinen scifi -kuunnelma ja vastaa siihen liittyviin kysymyksiin kokonaisin virkkein portfolioosi uudelle sivulle.

Löydät kuunnelman  tämän linkin takaa.



a) Mikä ongelma Arthur Dentillä on tarinan alussa?

b) Mitä erityistä Arthurin ystävässä Ford Prefektissä on?

c) Minkä ikävän asian ystävä kertoo Arthurille pubissa?

d) Miksi Maapallo on tuhottava?

e) Miten Arthur Dent pelastuu?

f) Mikä on "Linnunradan käsikirja liftareille"?

g) Millaisia vogonit ovat? Kuvaa heitä vähintään kolmella adjektiivilla.

h) Miten vogonien kapteeni suhtautuu liftareihin?

i) Mikä on Baabelin kala?

j) Mitä Maapallosta sanotaan käsikirjassa? Miten merkintää korjataan?

k) Millaista on vogonien runous?

l) Miten vogonikapteeni kertoo ystävien voivan pelastua?


Toinen tehtävä

Jatka pandemiapäiväkirjaasi vähintään kahden kappaleen verran. Millaisia uutisia olet kuullut tai lukenut? Miten suhtaudut uutisiin? Millaista arkesi on? Miltä koulu ja vapaa-aika tuntuvat?


Kuudes tunti (15.4.2020)

Harjoitellaan konditionaalia.


 Esimerkkivirkkeet:


Jos minulla olisi saateenvarjo, en varmaankaan kastuisi.


Hän voisi tulevaisuudessa ryhtyä lääkäriksi.


Ojentaisitko minulle palan kakkua?



1. Tunnista seuraavista virkkeistä konditionaalit. 


a) Hän laulaisi vielä miljoonille ihmisille.

b) Me emme häviäisi tätä ottelua.

c) He olisivat voineet voittaa huolellisemmalla pelillä.

d) Seuraavalla viikolla hän lukisi kirjoja.

e) Voisitko ystävällisesti avata oven minulle?

f) Pihalle haluttaisiin rakentaa uima-allas.

g) Me emme olisi tahtoneet mennä kouluun sinä päivänä.

h) Haluaisitko tulla kanssani elokuviin?

i) He saattaisivat heittelehtiä tuulen mukana.

j) Hän olisi halunnut syödä yksin koko kiisselin.

k) Hän näyttäisi vielä kaikille.

l) He suhtautuisivat asiaan jatkossa varovaisemmin.


2. Muuta seuraavien virkkeiden verbit konditionaaliin.


a) Minä istun puutarhassa.

b) Hän ei syö jäätelöä.

c) Jalkapallokentällä pelataan.

d) Anna minulle juotavaa.

e) Me emme mene lauantaina ulos.

f) Toivottavasti hän tulee mukaan.

g) Huomenna minä en enää lohduta häntä.


3. Konditionaalitehtävä

Kirjoita vähintään neljä kappaletta pitkä teksti, jossa kerrotaan, mitä tekisit, jos olisit 30 -vuotias. (Jokaisessa kappaleessa tulee olla ainakin viisi virkettä) Laita tekstisi otsikoksi "Minä 30 -vuotiaana". Käytä tekstissäsi mahdollisimman paljon konditionaalia.

Voit pohtia esimerkiksi seuraavanlaisia kysymyksiä:

-Missä asuisit? Voisitko asua ulkomailla? Millaisessa talossa asuisit? Mitä kaikkea talosta löytyisi?

-Mitä tekisit työksesi? Mitä tyypillisenä työpäivänäsi tapahtuisi?

-Keitä perheeseesi kuuluisi? Olisiko sinulla lapsia tai lemmikkejä tai molempia?

-Mitä tekisit vapaa-ajallasi? Mitä haluaisit harrastaa? Minne haluaisit matkustaa?

Muista, että käsittelet jokaisessa kappaleessa vain yhtä asiaa, ja jokaisessa kappaleessa tulee olla ydinvirke, jota muut tekstin virkkeet täydentävät.


Läksy: Muista tehdä viimeistään tänään kirje ja se tulee kuitata tehdyksi 00:00 mennessä.


Seitsemäs tunti (17.4.2020)

Imperatiivi eli käskymuoto


 

 Toinen modus, johon tutustumme on nimeltään imperatiivi eli käskymuoto.

Mene ulos!

Olkaa hiljaa!

Älä myöhästy tänään.

Älkää jättäkö koiraa kuumaan autoon!


1. Tunnista, onko kyseessä verbin perusmuoto, imperatiivi vai konditionaali.

a) Hän ei saisi olla täällä.

b) Me menemme autiotaloon kielloista huolimatta.

c) Tulisitko sinä mukaan?

d) Pue vaatteet päällesi nopeasti.

e) Älä pelkää!

f) Pimeässä ei ole mitään vaarallista.

g) Meidän olisi pitänyt ottaa taskulamppu mukaan.

h) Tuolla nurkassa saattaisi olla ovi.

i) Mene sinä edeltä!

j) Voisitko sinä kuitenkin mennä?

k) Täällä on ollut jatkuvasti todella kylmä.

l) Meidän pitäisi varmaan kääntyä jo takaisin.


2. Kirjoita portfolioosi Opettajan kymmenen käskyä, joita jokaisen opettajan pitäisi noudattaa. Tehtävässä saa käyttää myös huumoria!




Tehtävä 3

Kaarinalle ja Santerille sattui kamala vahinko (Voit keksiä myös kokonaan oman tilanteen, mikäli aloitus ei kiehdo sinua!) Kaarina on kohtelias hahmo, joka käyttää puheessaan paljon konditionaalia. Santeri taas on äkäinen ja äkkipikainen poika, jolle on ominaista käyttää puheessaan paljon imperatiivia. 

a) Kirjoita jatko hahmojen vuoropuhelulle ja alleviivaa lopuksi käyttämäsi konditionaalit ja imperatiivit. Jatka vuoropuhelua vähintään 20 repliikin verran.

Kaarina: Voisiko se olla kuollut?

Santeri: Käytä nyt päätäsi! Miltä toi susta näyttää?

Kaarina: Mitä ihmettä meidän pitäisi tehdä?


b) Kirjoita kuinka tarina päättyy. Tuota ainakin kaksi kappaletta tekstiä.




 

Kahdeksas tunti (23.4.2020), torstain

 Elokuvan katsominen + sisältää kotitehtävät


Yhdeksäs tunti (24.4.2020), perjantain

 Tällä tunnilla kirjoitamme elokuvan pohjalta seuraavan ohjeen mukaan. 


1. Ota portfoliostasi puhdas sivu ja kirjoita otsikoksi "Pojat -elokuva". Tarkoitus on tuottaa yhtenäinen teksti. Käytä fonttia 12. Huomaa, että teksti on arvioitava! (4-10) Kirjoita jokaiseen kappaleeseen vähintään kahdeksan virkettä, mutta älä toki tyydy aina vain minimiin.


2. Kirjoita ensimmäiseen kappaleeseen, mitä elokuva käsittelee ja millainen juoni siinä on. Kerro siis keskeiset tapahtumat järjestyksessä.


Aloita kappale: Pojat -elokuva käsittelee...


3. Esittele elokuvan päähenkilö Kim. Minkä ikäinen Kim on? (arviolta) Millaisia ongelmia Kimillä on? Keitä kuuluu Kimin lähipiiriin?


Aloita kappale: Elokuvan päähenkilö on Kim -niminen tyttö.


4. Kirjoita kappale, jossa esittelet sivuhenkilön, joka on mielestäsi erityisen kiinnostava. Ei haittaa, jos et muista hahmon nimeä. Miksi juuri tämä hahmo on sinusta kiinnostava?

Aloita kappale: Minusta kiinnostavin sivuhenkilö on...


5. Kerro elokuvan  kohtauksesta, joka erityisesti painui mieleesi. Miksi juuri tämä kohtaus kiinnosti sinua?


Aloita kappale: Elokuvasta jäi mieleeni erityisesti kohtaus, jossa...


6. Kirjoita elokuvan hyvistä ja huonoista puolista. Mitä mieltä itse olit elokuvasta?


Aloita kappale: Elokuvassa oli sekä hyviä että huonoja puolia.


Tehtävä kehittyneelle kirjoittajalle:

7. Millaisia teemoja elokuva käsittelee? Löydätkö elokuvasta sanomaa?


30.4. torstaina

Kuvaa kännykälläsi noin 2 minuuttia kestävä vaikuttamaan pyrkivä puhe. Noudata seuraavaa rakennetta:

1. Kerro aiheesi ja mielipiteesi siitä

2. Anna tärkein perustelu

3. Anna lisäperusteluja

4. Esitä ratkaisuehdotus 


Puheen tulee olla valmiina 14.5. eli silloin, kun saavumme kouluun.


7.5. torstaina


Mene  tänne ja kuuntele sadun tekstin Mio, poikani Mio osat 1-3 (jokainen osa kestää noin 20 minuuttia) Älä vielä mene osaan neljä -kuuntelemme sen yhteisesti.

Kuuntelemisen ohella vastaa portfolioon kokonaisin virkkein seuraaviin kysymyksiin:

1. Miten päähenkilö suhtautuu Edla-tätiin ja miksi?

2. Miten kuvailisit pullon henkeä? Keksi ainakin kolme sopivaa adjektiivia.

3. Mitä Petestä ja hänen isästään selviää, kun tullaan kaukaiseen maahan?

4. Kerro kolme keskeistä asiaa Jum-Jumista. Miten Pete suhtautuu häneen?

5. Kuvaile Kaukaista maata miljöönä eli tapahtumapaikkana vähintään kahden virkkeen verran.

6. Miksi kaikki pelkäävät Ajattomuuden maassa asuvaa ritaria?

7. Mikä on Mion mielestä hänen tärkeä tehtävänsä?

8. Kuvaile Ajattomuuden maata miljöönä eli tapahtumapaikkana vähintään kahden virkkeen verran. 

9. Kuvaile vanhaa mökissä elävää miestä vähintään kolmella adjektiivilla ja perustele valintasi.

10. Mitä linnut oikeasti ovat?

11. Mitä Miramisulle tapahtuu? Miten Mio suhtautuu tapahtuneeseen?

12. Mitä erityistä on miekassa, jonka Mio saa?


8.5. 2020 Perjantaina

 Jatketaan vähintään neljän kappaleen verran pandemiapäiväkirjaa. Yhdessä kappaleessa on noin viisi virkettä. Tämän päivän merkinnässä saat käsitellä koronaa, mutta sinun ei ole pakko. Voit kirjoittaa sen sijaan esimerkiksi seuraavista asioista:

-Millaista kotisi ulkopuolella on tällä hetkellä? Mitä mukavaa voisit juuri tänään puuhailla ulkona? Mitä tekisit ulkona tällä viikolla, jos olisi kesä ja kova helle?

-Mieti perhettäsi. Mikä perheenjäsenissäsi on sinusta erityisen mukavaa? Millaisen kivan yllätyksen voisit järjestää heille tällä viikolla? Miten perheenjäsenesi taas voisivat yllättää sinut?

-Pohdi luokkaasi ja luokkatovereitasi. Mikä luokassasi on erityisen mukavaa? Millaisia asioita haluaisit, että luokkanne tekisi yhdessä syksyllä? Vain mielikuvitus on rajana! Entä mitä haluaisit luokkasi tekevän kevään viimeisinä koulupäivinä?

- Onko jotakin, mikä omassa luokassasi ärsyttää/ harmittaa / tekee surulliseksi?


Läksy/ tuntitehtävä: Kuuntele viimeinen osa kuunnelmasta Mio, poikani Mio ja tee siitä maksimissaan kymmenen virkettä pitkä tiivistelmä, jossa selostat katkelman päätapahtumat.