Tervetuloa mediapolulle!

Suoritamme mediapolun opinnot kokonaan etäopintoina, ja polun suorittamisen jälkeen opettaja arvioi kokonaisuuden asteikolla 4-10. Polkuun liittyvät pidemmät kirjoitelmat arvioidaan erikseen.

Kun opettaja arvioi polun, hän valitsee viisi satunnaista kaikkien tekemää tehtävää ja arvioi ne aivan kuin kyseessä olisi koetehtävä. Tee siis jokainen tehtävä huolellisesti.


Tunnit 1-2

5.3.2021: 2*75 min.

Jatkamme ensimmäisellä tunnilla dystopiakirjoitelmaa, jonka viimeisteleminen tulee myös läksyksi. 

Dystopiatehtävään liittyvät Padlet -taulun löydät täältä.

Toisella tunnilla siirrymme mediapolkuun. Tee kaikki mediapolun tehtävät samaan docs-asiakirjaan Classroom -ympäristöön.


Mediapolku alkaa...

1. Katso ensin Jaakon seikkailu mediapolulla ja vastaa sitten Classroomiin kysymyksiin kokonaisin virkkein. Löydät videon täältä.

a) Millaisia vaaroja Jaakko kohtaa netissä?

b) Mihin Jaakon kohtaamista vaaroista olet itse törmännyt? Kerro 1-2 esimerkkiä tilanteesta, jossa olet törmännyt johonkin haittaan internetissä.


2. Katso Yle Areena dokumentti "Älypuhelin vei lapseni" ja vastaa kokonaisin virkkein oheisiin kysymyksiin jälleen samaan Classroom -asiakirjaan. Löydät dokumentin täältä.


a) Mitä älypuhelimen pois ottamisesta seurasi, kun Tuukan riippuvuus ei ollut vielä kehittynyt? Mitä puhelimen viemisestä seurasi, kun riippuvuus oli selvästi jo syntynyt?

b) Toimiko dokumentin äiti mielestäsi oikein, kun hän antoi riippuvaisen poikansa käyttää puhelinta? Kuinka olisit itse toiminut äidin asemassa?

c) Mitä mieltä olet Tuukan käytöksestä?

d) Oliko Tuukan sijoittaminen toiseen perheeseen sinusta oikea ratkaisu? Perustele.

e) Tunnetko lähipiirissäsi ihmisiä, jotka ovat mielestäsi riippuvaisia älypuhelimestaan? Mistä riippuvuuden huomaa?

f) Miten hyvin tulisit itse toimeen viikon ilman älypuhelinta? Oletko älypuhelimesta riippuvainen?


g) Jatka seuraavia perusteluja niin, että virkkeistä syntyy kokonaisia kappaleita. Jokaisen kappaleen tulee olla vähintään kahdeksan virkettä pitkä.

Älypuhelimella pelaamisesta on paljon haittaa, jos lapsi tai nuori ei hallitse lainkaan puhelimen käyttöä. Esimerkiksi yöunet voivat jäädä vähäisiksi. (jatka kappale loppuun)

Älypuhelimesta on kuitenkin myös aivan korvaamatonta hyötyä. Ainakin ystäviin saa helpommin pidettyä yhteyttä. (Jatka kappale loppuun.)

Älypuhelimesta riippuvaisen nuoren tulisi saada apua. Esimerkiksi puhelimen käyttöä voisi vähitellen rajoittaa. (Jatka kappale loppuun...)


 h) Lisätehtävä sinulle, joka tavoittelet korkeimpia arvosanoja:

Kuvittele olevasi Tuukka, jolta on juuri viety älypuhelin. Kerro minämuodossa tunteistasi ja ajatuksistasi niin, että lukijalle syntyy tilanteesta mahdollisimman epätoivoinen kuva. Kirjoita ainakin kaksi kappaletta tekstiä.



12.3: 2* 75 min.

Tunnit 2 ja 3: Minä ja sosiaalinen media

1. Keskustellaan tunnin aluksi sosiaalisen median käyttäjän oikeuksista ja velvollisuuksista. Millaisia ajatuksia seuraavat arkiset tilanteet herättävät sinussa?


a) Pohdi, millaisia sosiaalisen median palveluja käytät. Oletko todella lukenut palvelujen käyttöehdot?

b) Kaverisi jakaa nettiin Instagram -kuvan, jossa myös sinä näyt selvästi. Kaverisi ei ole pyytänyt lupaa kuvan jakamiseen sinulta. Mitä mieltä olet tilanteesta?

c) Satut ottamaan valokuvan, jossa luokkatoverillasi on vahingossa todella hölmön näköinen ilme. Jaat kuvan netissä ja kuva saa heti runsaasti tykkäyksiä. Toimitko oikein?

d) Kaverisi jakaa nettiin videon, jossa kiusataan kissaa niin, että kissa selvästi kärsii. Video on saanut jo lähes 6000 tykkäystä. Kuinka itse toimisit tilanteessa? Pyytäisitkö kaveriasi poistamaan videon?

e) Opettaja saa raivokohtauksen luokassa ja kaverisi kuvaa sen kännykällä ja julkaisee videon Youtubessa. Toimiko kaverisi mielestäsi oikein?

f) Kaverisi jakaa sinulle todella uskomattomalta kuulostavan uutisen siitä, että koronarokote sisältää ihmiseen laitettavan mikrosirun. Jaat uutisen eteenpäin tarkistamatta, mistä uutinen alkujaan on lähtöisin. Toimitko oikein?

g) Törmäät keskustelupalstalla niin sanottuun trolliin, joka haukkuu ihmisiä törkeällä tavalla nimettömänä. Kuinka toimit?

h) Mitä tarkoitetaan "vihapuheella"? Oletko törmännyt vihapuheeseen netissä?'

i) Vihapuhe kohdistuu usein vähemmistöihin, esimerkiksi maahanmuuttajiin. Kuinka asiallisen kritiikin voi erottaa vihapuheesta?

j) Jos kuva löytyy jo netistä, sitä saa jakaa mielinmäärin. Totta vai tarua? Jaatko itse kuvia, joiden lähdettä et tiedä?


2. Katso oheinen nettikiusaamista käsittelevä dokumentti  täältä ja vastaa siihen liittyviin kysymyksiin Classroom -dokumenttiisi:

a) Miksi elämme videon mukaan "kiusaamisen kulta-aikaa"?

b) Miksi videon mukaan nettikiusaaminen ei korjaudu vain sillä, että kiusaamisen uhri ei mene lukemaan hänestä tehtyjä kommentteja? Pitäisikö sinusta nettikiusaamisen uhrin yksinkertaisesti vain poistua somesta? 

c) Pohdi, miksi moni kiusattu jatkaa sosiaalisen median käyttämistä jatkuvasta somekiusaamisesta huolimatta.

d) Miten kiusaaminen määritellään videolla?

e) Millä eri tavoin nettikiusaaminen voi ilmetä?

f) Mitä videolla kerrotaan nettikiusaamisen vaikutuksista verrattuna kasvokkain tapahtuvan kiusaamisen vaikutuksiin?

g) Mitä syitä nettikiusaamisen taustalta voi videon mukaan löytyä?

f) Onko kiusaamista hiljaa vierestä seuraava sinusta myös osallinen kiusaamiseen? Miksi ulkopuolisen voi olla vaikea puuttua kiusaamiseen?

h) Mitä kiusaajalle voi seurata nettikiusaamisesta?


Kirjoitustehtävä:

a) Eläydy netissä kiusaavan rooliin ja kirjoita minä-kertojana teksti, jossa kerrot tunteistasi ja ajatuksistasi. Kirjoita vähintään kahden kappaleen verran tekstiä. Miksi kiusaaja kiusaa? Miltä kiusaaminen hänestä tuntuu?

b) Eläydy nyt kiusatun rooliin ja kirjoita vähintään kahden kappaleen verran tekstiä, jossa käsittelet tunteitasi ja ajatuksiasi. Käytä minä-kertojaa.


3. Minä ja sosiaalinen media -kirjoitelma

Kirjoitelmaan johdattavaa kielenhuoltoa.  Pohditaan yhdessä, millaisia ongelmia seuraaviin virkkeisiin sisältyy.

 a) Minä olen käyttänyt facebookia ja instagramia lapsesta saakka.

b) Sosiaalinen media ei häiritse minun ajankäyttöä.

c) En yleensä kirjoita teksti viestejä puhelimella vaan mieluummin soitan.

d) Sosiaalinen media on tarpeellinen, vietän siellä paljon aikaa.

e) Minun kaikki kaverit käyttävät sosiaalista mediaa.

f) Facebook ja Instagram on molemmat käteviä sovelluksia.

g) Nuoret kyllä tunnistaa vale uutisen, kun näkevät sellaisen.

h) Minusta netti poliisi on tarpeellinen vaikka kaikki ei sitä ymmärräkään.

i) Koska vietän paljon aikaa ruudun ääressä voin saada päänsärkyä.

j) Hänellä on aivan uusi tietokone mikä on erittäin hieno.

k) Minä luin netistä uutisen joka oli aika vaikeatajuinen.

l) Hän näki mainoksen, mikä oli hänestä tylsää katsottavaa.




Kirjoitelma arvioidaan asteikolla 4-10, joten tee huolellista työtä. Tuota tekstisi seuraavan mallirakenteen avulla. Kirjoita jokaisesta kohdasta yhden kappaleen verran tekstiä. Huomaa, että lukijan täytyy voida ymmärtää tekstisi ilman, että hän tuntee apukysymyksiä, joiden pohjalta kirjoitat tekstin.


1. Millaisia sosiaalisen median sovelluksia käytät tällä hetkellä? Kuinka paljon vietät aikaa kunkin sovelluksen parissa? Mikä sovellus on sinulle kaikista tärkein? Miksi?

2. Millaisia hyviä puolia näet sosiaalisessa median käytössä omalla kohdallasi? Mitä saat sovelluksilta, joita käytät? 

3. Millaisia huonoja puolia näet sosiaalisen median käytössäsi? Onko sosiaalisessa mediassa käytetty aika esimerkiksi pois jostakin muusta?

4. Kuvittele, että sinun pitäisi viettää viikko ilman kännykkää. Mitä luultavasti tapahtuisi? Mitä tuntisit ja ajattelisit? Millainen viikosta tulisi tunnelmaltaan? Millaisia asioita tekisit kännykällä olemisen sijaan?



19.3. 2*75 min.

Tunti 4

Panda-mainos


1. Kuka mainoksessa mainostaa ja mitä?

2. Millaisia ovat mainoksen päähenkilöt? Miksi?

3. Millainen on mainoksen musiikki? Miksi?

4. Miksi mainoksessa kuvataan tanssivia karkkeja?

5. Kenelle mainos on suunnattu? Mistä tämän huomaa?


Auta- Älä peukuta -kampanjavideo

 1. Millaisia videon päähenkilöt ovat? Mitä päähenkilöt pelkäävät?

2. Millainen on videon äänimaailma? Miksi?

3. Millainen on videon miljöö?

4. Mikä on videon tavoite ja kenelle video on suunnattu? Mistä tämän huomaa?


Saarioinen - Kymmenen tikkua laudalla

1. Kuka videolla mainostaa ja mitä mainostetaan?

2. Millaisen tarinan video kertoo?

3. Millainen on mainoksen musiikin tunnelma? Miksi?

4. Millainen rooli Saarioisen ruualla on tarinassa? Miten Saarioinen pyritään esittämään hyvässä valossa?

5. Kenelle mainos on suunnattu?


Kirjoitetaan oma mainosanalyysi

 1. Kerro tekstisi ensimmäisessä kappaleessa mainoksen perustiedot. Kuka mainostaa, mitä mainostaa, missä mainos on julkaistu ja mitä mainos käsittelee?

2. Mainoksessa on ideana, että katsoja samastuu päähenkilöön. Kerro seuraavassa kappaleessa päähenkilöstä. Kuvaile päähenkilöä. Miltä hän näyttää? Mitä hän tekee? Millainen asenne hänellä on? Mitä myönteistä päähenkilössä voidaan nähdä?

3. Pohdi, mitä erityisesti suomalaisuuteen liittyviä asioita mainoksessa hyödynnetään. Miten mainoksen päähenkilöstä tehdään tyypillisen suomalaisen oloinen? Mikä mainoksen miljöössä on tyypillisesti suomalaista?

4. Kenelle mainos on mielestäsi suunnattu? Voit pohtia vastaanottajan ikää, sukupuolta ja kansalaisuutta.


Tunti 5-6: Uutinen

Löydät lisätietoa uutisesta tekstilajina  täältä.


Tehdään uutisanalyysi seuraavasta tekstistä

1.

a) Ketä tai mitä uutinen käsittelee?

b) Mitä on tapahtunut?

c) Milloin on tapahtunut?

d) Missä on tapahtunut?

e) Millaisia seurauksia tapahtuneella on ollut?


2. Tarkastele uutisen osia.

a) Missä on uutisen ingressi? (Kirjoita ingressi kokonaan)

b) Mistä alkaa uutisen leipäteksti? Kirjoita näkyviin leipätekstin ensimmäinen virke.

c) Mitä muita osia löydät uutisesta?


3. Tarkastele, kuinka uutinen täyttää uutiskriteerit eli ylittää uutiskynnyksen.

a) Kuinka uudesta asiasta on kyse?

b) Kuinka merkittävästä asiasta on kyse?

c) Ketä asia koskettaa? Miksi uutinen on julkaistu juuri Suomessa?


2.

Etsi Classroom -asiakirjaasi uutinen sinua kiinnostavasta asiasta ja vastaa samoihin kysymyksiin kuin yllä tämän uutisen osalta.


3. Valitse oheisista kuvista yksi ja kirjoita sen pohjalta oma uutinen. Vaihtoehtoisesti voit etsiä netistä oman kuvan. Hyväksytä kuva ensin opettajalla.


Tunti 7: Johdatus pohtivaan kirjoitelmaan