Punainen kuin veri -projekti

Osa oppilaista vastaa kaikkiin tehtäviin, kun taas osa vastaa vain sinisiin tehtäviin.

Viikko 1

Vastaa seuraaviin, kun olet päässyt romaanin luvun 3 loppuun.

1. Miksi Natalia pakenee ja mistä rahat ovat peräisin? Kirjoita vähintään kahdeksan virkkeen mittainen selostus, jossa käytät mielikuvitusta - ethän voi tässä vaiheessa tarkasti tietää tapahtumien yksityiskohtia.

2. Kirjoita Lumikista yhtenäisen tekstin muodostava henkilökuvaus. Huomioi ainakin hahmon ikä, ulkonäkö, perhesuhteet, asuinpaikka ja käyttäytyminen. 

3. Millaisiin ryhmiin Lumikki on huomannut oppilaiden jakautuvat omassa lukiossaan? Saako Lumikki sinusta olla oma itsensä? 

4. Oletko huomannut omassa koulussasi erilaisia ryhmäjakoja ja luokitteluja? Millaisia?


Kirjoitustehtävä

Onko sinusta joskus tuntunut, että sinut niputetaan johonkin lokeroon tai et esimerkiksi joissain tilanteissa saa olla oma itsesi? Etkö saa tehdä asioita, joita haluaisit tehdä? Saatko näyttää sellaiselta kuin haluaisit? Asettavatko koulu tai koti tai molemmat sinulle turhia rajoja? Vai estävätkö luokkakaverit sinua olemasta oma itsesi? Tiedätkö ylipäätään millainen pohjimmiltasi olet? Vai oletko joistain asioista epävarma?

Tuota vähintäänkolme kappaletta pitkä teksti, jonka otsikkona on Antakaa mun olla oma itseni! tai Antakaa minun olla oma itseni! (Yhdessä kappaleessa pitää olla vähintään viisi virkettä.) Voit otsikoida tekstin myös itse, omalla tavallasi. Tekstissä olennaista on aito ja monipuolinen pohdinta, ja saat kirjoittaa tekstin juuri, kuten sinulle sopii - puhekielellä tai kirjakielellä. Kirosanatkin ovat sallittuja, mutta älä käytä niitä liikaa, koska silloin ne menettävät tehonsa.

Tekstin arvioinnissa painaa nimenomaan sisältö - kielivirheitä ei nyt tarkastella. Huomaa myös, että tekstien sisältö on ehdottoman luottamuksellinen.


Viikko 2: tehtävien palautus viimeistään 19.9. sunnuntaina

Vastaa seuraaviin, kun olet päässyt romaanin luvun yhdeksän loppuun.

5. Millaisen löydön Elisa paljastaa Lumikille tehneensä? Mistä kuvittelet tässä vaiheessa löydössä olevan kysymys? 

6. Mitä Lumikille tapahtuu kotimatkalla Elisan luota?

7. Miten Lumikin pitäisi sinusta tässä vaiheessa toimia? Kirjoita hänelle ainakin kahdeksan virkettä pitkä ohjeviesti, jossa myös perustelet mielipiteesi huolellisesti.

8. Pidempi kirjoitustehtävä: tuota ainakin kolmen kappaleen verran tekstiä ja otsikoi lopuksi tekstisi itse. Valitse tehtävä A, B tai C. 

A) Romaanin useammassa kohdassa on annettu ymmärtää, että Lumikin menneisyyteen liittyy jotakin pahaa, joka saa hänet yhä elämään pelon vallassa. Käytä mielikuvitusta ja kerro pieni tarina Lumikin pelkojen synnystä. Aloita romaanissakin esiintyvällä virkkeellä: Olipa kerran tyttö, joka oppi pelkäämään. (Voit halutessasi tehdä päähenkilöstä myös pojan: Olipa kerran poika, joka oppi pelkäämään.) Kirjoita vapaasti - tekstin ei tarvitse sopia romaanin tapahtumiin, mikäli näin haluat.

B) Kirjoita oman elämäsi tärkeästä tapahtumasta, johon on liittynyt jokin suuri tunne. Pyri luomaan ainakin kolme kappaletta pitkä teksti.

Otsikoi tekstisi tähän tapaan:

Olipa kerran tyttö/poika, joka oppi rakastamaan/ vihaamaan / suremaan / häpeämään /onnistumaan /  kaipaamaan / pelkäämään...

C) Kirjoita parin kanssa näytelmäkohtaus, jonka kuluessa Lumikki ja Elise tekevät hurjan pakosuunnitelman tai keksivät yhdessä muun tavan selviytyä tilanteesta. Voitte kirjoittaa aluksi repliikki kerrallaan siten, että toinen vastaa sanottuun ja karsikaa lopuksi kohtauksesta esimerkiksi turha rönsyily. Repliikkien ei ole pakko olla kirjakielisiä mutta ne merkitään näin:

Lumikki: Mulla olisi oikeastaan yks vähän villimpi idea. (Hymyilee salaperäisesti) => näyttämöohje, joita voitte käyttää

Elise: No anna tulla vain! Kyllä mä kestän!


Viikko 3

Vastaa seuraaviin, kun olet päässyt romaanin luvun 17 loppuun.

9. Millaisiin vaikeuksiin Elisan isä Terho Väisänen on joutunut? Miksi?

10. Mitä outoa Lumikki löytää tietokoneelta Elisan kotona?

11. Mitä Viivo Tammille tapahtuu ja miksi?

12. Pidempi kirjoitustehtävä: tuota ainakin kolmen kappaleen verran tekstiä ja otsikoi lopuksi tekstisi itse. Valitse A tai B. Huomaa, että myös tekstien kieli arvioidaan.

A) Kirjoita vähintään kolme kappaletta pitkä pohtiva teksti, jossa tarkastelet tilannetta, jossa itse toimit väärin ja jouduit vaikeuksiin. (Huom! Teksti on ehdottoman luottamuksellinen eikä siitä seuraa mitään rangaistuksia.) Kuvaile elävästi, mitä oikein teit ja mitä siitä seurasi. Mitä ajattelit tekemisistäsi? Tunsitko omatunnon pistoksia jälkeenpäin? Opitko tilanteesta mitään? Mitä haluaisit sanoa nuorille, jotka joutuvat vastaavaan tilanteeseen?

B) Kirjoita vähintään kolme kappaletta pitkä pohtiva teksti, jonka otsikoksi laitat Arpeni. Kerro jostakin elämäsi vaikeasta tapahtumasta, joka on jättänyt sinuun jälkeensä. Mitä tapahtui? Miltä sinusta tuntui? Mitä ajattelit? Miten muistot vaikuttavat nykypäivääsi? Mikäli aihe inspiroi sinua, voit kirjoittaa siitä paljon pidemminkin.


Viikko 4

Vastaa seuraaviin, kun olet päässyt romaanin luvun 26 loppuun.

 13. Kuvaile miljöötä jääkarhun juhlissa. Mikä yksityiskohta on sinusta kiinnostavin? Missä juhlien huoneessa viettäisit itse mieluiten aikaa? Miksi?'

14. Millaiseen pulaan Lumikki joutuu kellarissa ja miten hän selviytyy siitä?

15. Millainen Jääkarhu lopulta on, kun hän näyttäytyy juhlaväelle?

16. Muistuttele mieleesi alkuperäinen Lumikki -satu. Miten seuraavat alkuperäisen sadun elementit näkyvät romaanissa muuntunteissa muodoissa:

  • värit valkoinen, punainen ja musta
  • tytön metsästäminen
  • lasiarkku
  • idea peilin keskeisyydestä ja peilikuvasta?


Kun olet lukenut koko kirjan: 

17. Lopussa esiintyy Anna-Sofiaan ja Vanessaan liittyvä takauma eli ajassa palataan taaksepäin muistelemaan Lumikin menneisyyttä.  Tiivistä takauman pääsisältö lukijalle.

18. Miten asiat ratkeavat lopulta 

a) Lumikin, 

b) Elisan isän ja

c) Elisan itsensä kohdalla?


19. Millaisia teemoja romaani nostaa esille?