Pilkut paikoilleen
Kuvan lähde
Jotta voit hallita pilkkusäännöt, sinun tulee ymmärtää käsitteet virke, lause, päälause ja sivulause. Mikäli käsitteet ovat päässeet unohtumaan, löydät selkeän kertauspaketin täältä.
Päälauseen ja sivulauseen välinen pilkutus
Päälauseen ja sivulauseen väliin tulee aina pilkku tähän tapaan:
Minä luen opiskelen puusepäksi, koska haluan tehdä itse huonekaluja. (Päälause + konjunktiosivulause; että, jotta, koska, kun, jos, vaikka, kuin, kunnes jne.)
Näin aamulla tytön, joka itki. (Päälause + relatiivilause)
Minä en tehnyt läksyjä, mikä oli aika merkillistä (Päälause + relatiivilause)
En tiennyt, oliko hänellä jokin hätä. (Päälause + kysyvä sivulause)
1. Keskustelkaa yhdessä, miksi seuraaviin kohtiin kuuluu pilkku. Löydättekö virkkeistä virheitä?
a) Koska lunta ei ollut vielä satanut, en päässytkään hiihtämään.
b) Auto, jonka isäni vauhdilla peruutti, päätyi syvälle kuusimetsään.
c) En minä voi tietää, onko nyt hänen vuoronsa?
d) He epäröivät, lähtisivätkö laskettelemaan näin myöhään.
e) Hän ravisti päätään, ja Maija huusi vieressä.
f) Minulla on paljon kokeita, tänäänkin on yksi.
g) Hän aprikoi, että olenkohan minä tyhmä.
Yleisiä ongelmakohtia
1. Pilkulla ei voi yhdistää kahta täysin erillistä virkettä ilman konjunktiota.
Ei näin: Hän oli kaunein koskaan näkemäni olento, halusin heti suudella häntä.
Tällaisia pilkkuvirheitä esiintyy erityisesti silloin, kun virkkeet tuntuvat kuuluvan jollain tapaa kiinteästi yhteen. Toisinaan tällaista pilkutusta tapaa kaunokirjallisuuden tyylikeinona, joka on kuitenkin asiatekstiin sopimaton.
Edellisen virkkeen voisi korjata esimerkiksi näin:
Hän oli kaunein koskaan näkemäni olento, ja halusin heti suudella häntä.
Hän oli kaunein koskaan näkemäni olento: halusin heti suudella häntä.
Hän oli kaunein koskaan näkemäni olento. Halusin heti suudella häntä.
=> Kaksoispistettä käytetään, kun jälkimmäinen lause selittää, perustelee, täsmentää tai täydentää edellistä.
2. Milloin kuin -sanan eteen tulee pilkku?
Yleensä kuin -sanan eteen laitettu pilkku on virheellinen. Mikäli pilkkusääntöä ei tarkasti muista, kannattaa ennemmin jättää pilkku laittammatta kuin laittaa turha pilkku.
Kuin -konjunktion eteen tulee pilkku, kun se aloittaa kokonaisen, predikaatillisen sivulauseen:
Hän hymyili minulle, kuin hän olisi halunnut ottaa minut syliinsä.
3. Milloin pilkkua käytetään kahden päälauseen välissä?
Päälauseet ovat rinnasteisia, ja niitä yhdistävät tyypillisimmin rinnastuskonjunktiot ja, mutta, -kä (esim. emmekä, eikä), vaan ja sillä.
Pilkkua ei käytetä, kun päälauseilla on yhteinen, toistumaton tekijä:
Mari pakkasi omenat koriin ja vei korin sisälle. (Mari on yhteinen toistumaton tekijä.)
Pilkkua käytetään, kun päälauseella on eri tekijä.
Mari pakkasi omenat koriin, ja Heikki vei korin sisälle.
Tekijä on lauseopillisesti eri, vaikka se viittaisikin samaan kohteeseen kuin ensimmäisen päälauseen tekijä.
Mari pakkasi omenat koriin, ja hän vei korin sisälle.
4. Päälauseeseen upotetussa relatiivisessa sivulauseessa pitää muistaa laittaa paikoilleen myös jälkimmäinen pilkku.
Mari, joka oli jo kauan sitten pakannut omenat koriin, päätti tehdä hilloa.
5. Pilkkua voidaan käyttää myös irrallisissa lisäyksissä.
Mari, tavattoman ahkera tyttö, oli yllättäen kyllästynyt rehkimään.
Hän tuijotti minua hiljaa, selvästi varoen.
6. Virkkeen alussa olevaa lauseenvastiketta ei eroteta pilkulla.
Ei näin: Juostuaan sisään, hän sytytti kaikki valot vaan näin:
Juostuaan sisään hän sytytti kaikki valot.
Tehtävä 1
Katso ensin päälauseen ja sivulauseen välisen pilkutuksen kertaava esitys täältä.
Poimi virkkeistä näkyviin
- predikaatit
- päälauseet
- sivulauseet
a) Sinä päivänä ensilumi oli juuri satanut maahan.
b) Hän käveli minua vastaan kadulla ja näytti tavattoman salaperäiseltä.
c) Koska olin jo pitkään halunnut puhua hänelle, huikkasin häntä pysähtymään.
d) Kun hän katsoi minuun, näin hänen silmissään tiettyä, juuri hänelle tuttua ilkikurisuutta ja lämpöä.
e) En tiennyt, mitä olisin ajatellut hänestä ja hänen ilkikurisesta ilmeestään.
f) Tulisin aina muistamaan päivän ensilumesta, ja myöhemmin, vuosien päästä, puhuisimme tästä kohtaamisesta paljon.
Tehtävä 2
Analysoi seuraavien virkkeiden rakennetta. Merkitse näkyviin päälauseet (PL), konjunktiosivulauseet (KL),epäsuorasti kysyvät sivulauseet (EKL) ja relatiivilause (RL).
a) Hän ei tiennyt, miksi oikein oli tullut, ja juhlat vaikuttivat varsin tylsiltä.
b) Katseltuaan hetkisen väsyneiden ihmiskasvojen merta hän päätti istahtaa sohvalle nauttimaan pienen lasillisen viiniä.
c) Asunto oli sisustettu kalliisti, ja seinillä oli maalauksia, joiden tekijät hän tunsi.
d) Joskus hänkin oli haaveillut taidemaalarin urasta, mutta teologia oli vienyt voiton.
e) Nyt hän ei ollut enää lainkaan varma siitä, halusiko oikeasti papiksi.
f) Ehkä hänestä tulisi sittenkin taiteilija, lahjakas ja ailahteleva, kuten kaikki taiteilijat hänen mielikuvissaan.
g) Hän tahtoi maalata erityisesti ihmiskasvoja, niiden uurteita ja painaumia.
h) Koska mitään esteitä ei ollut, hän voisi ostaa öljyvärit vaikka heti huomenna, ja ensimmäiseksi hän maalaisi tietenkin kuvan Aliisasta.
Pablo Picasso (1903): Girl before the mirror
Tehtävä 3
Tuota esimerkiksi yllä olevaa kuvaa inspiraationa käyttäen seuraavanlaisia virkkeitä:
a) PL+ KL+KL
b) KL+PL+KL
c) PL+EKL
d) PL+RL
e) PL+EKL+KL
Tehtäväsarja B
Kertaa ennen tehtävien tekoa kahden päälauseen välinen pilkutus täältä.
Tehtävä 1
Tuota virkkeitä, jotka noudattavat seuraavanlaisia rakenteita:
1. PL
2. Konjunktiosivulause + PL
3. PL + PL (lauseissa on yhteinen toistumaton tekijä)
4. PL+epäsuorasti kysyvä sivulause
5. PL+PL (lauseilla on eri tekijä)
6. PL+ relatiivipronominilla alkava sivulause
Kuvan lähde
Tehtävä 2
Tuleeko aukkoon pilkku vai ei? Perustele ratkaisusi oikealla säännöllä.
1. Kissa__ jonka löysin eilen kadulta__ vaikutti aivan hyväkuntoiselta.
2. Se suostui maistamaan hieman jauhelihaa__ ja söi varsinkin kirjolohta ahneesti.
3. Jopa isämme piti kissasta___mikä tosin ihmetytti kaikkia.
4. Hän oli aina ennen vihannut kissoja___noita pirullisia ja manipuloivia eläimiä
5. Koska isä ei pahemmin vastustellut___päätimme ottaa kissan meille pysyvästi.
6. Se valtasi oitis suuren paikan sohvalta___ja muu perhe sai sen mielestä istua esimerkiksi lattialla.
7. Tuijotettuaan meitä ylpeästi___kissa meni lopulta kaapin hyllylle nukkumaan.
8. Tämä kissamainen ratkaisu___joka ei varsinaisesti hämmästyttänyt ketään___häiritsi pikkusiskoni pukeutumispuuhia.
9. Sisko ei saanut mekkoaan kaapista____kissa istui tyytyväisenä sen päällä.
10. Kynsittyään riittävästi____kissa päätti kuitenkin lopulta lähteä kaapista__ehkäpä metsästämään hiiriä.
11. Se asteli parvekkeen oven teen___mutta ei päästänyt ääntäkään.
12. Tämä hiljaisuus sai perheen vaivaantumaan___olimme tottuneet kissojen naukuvan ovilla.
13. Katti ei kuitenkaan päästänyt maukaisuakaan___ei pientä pihahdustakaan___ja meidän piti tulkita sen vaativaa katsetta.
14. Kissa oli tyytyväinen vasta___kun ovi avattiin.
15. Illalla se palasi pulska hiiri suussaan___ja äiti alkoi kiljua.
16. Pikkusisko asetteli hiiren sievästi ruokakuppiin___ja yhtä sievästi kissa massutti sen mahaansa.
17. Vain hiiren sappirakko___joka näytti tavattoman ällöttävältä___jäi kupin pohjalle.
18. Kissa venytteli tyytyväisenä___kuin kuningatar.
19. Se silmäili koko perhettä___kuin hänen korkeutensa olisi tiennyt syvimmätkin salaisuutemme.
20. Isä ei kuitenkaan esimerkiksi karjunut___vaan kaikkien suureksi yllätykseksi hän silitteli kissaa koko illan.
21. Heistä tuli erottamattomat ystävät___ensimmäisestä päivästä saakka he selvästi pitivät toisistaan.
22. Ehkäpä kissa oli___kuin isä itse___hiljainen ja itsepäinen.
Tehtävä 3
Korjaa virkkeiden virheellinen pilkutus ja perustele ratkaisusi. Jokaisessa virkkeessä on virhe.
1. Kertoja muistelee miten hän lapsena rakastikaan isäänsä.
2. Huomattuaan tilanteen hankaluuden, poika päätti lähteä ostamaan makkaraa.
3. Heidän suhteensa ennen novellin käännekohtaa oli hyvä ja isä osallistui aktiivisesti poikansa elämään.
4. Isä oli selvästi havainnut kuinka helppoa ihmisiä oli huijata.
5. Novellissa kuvataan päähenkilöiden suhdetta ennen yhteistä matkaa, matkan aikana, sekä matkan jälkeen.
6. He palasivat kotiin ja suhde oli muuttunut pysyvästi toisenlaiseksi.
7. Isä näki epämiellyttävän näyn, ja tiesi jotain pahaa tapahtuvan.
8. Isä näki epämiellyttävän näyn ja hän tiesi jotain pahaa tapahtuvan.
9. Perheen isä, joka oli pojalle alusta saakka hyvin tärkeä osoittautuu novellissa epäluotettavaksi.
10. Palattuaan takaisin pojan luo, isä vaikuttaa aivan erilaiselta.
11. Näin saamme tietää miten suhde kehittyy, ja millaiseksi se lopulta muodostuu.
12. Poika katsoi isäänsä, näky oli surullinen.
13. Vaikka isä katoaa pojan elämästä poika ei lakkaa ikävöimästä häntä.
14. Kun hän viimein tapaa isänsä aikuisena hän haluaa tuntea kaikkia asianhaarat jotka vaikuttivat perheen tilanteeseen, ja pilasivat isän ja pojan välisen suhteen.
15. Isä seisoi yksin jääkiekkokaukalossa, hänet oli selvästi pahoinpidelty.
Tehtävä 4
Laita seuraavaan tekstiin paikoilleen isot alkukirjaimet, päättömerkit ja pilkut.
minä olen aina rakastanut häntä niin mutta hän on ollut saavuttamaton miksi tämän täytyy mennä näin me jotka olisimme kuin luotuja toisillemme joudumme kärsimään erillämme koska hän sattuu olemaan naimisissa mitä se edes tarkoittaa hänen vaimonsa hoitaa pikku pioneitaan ja hän juuri hän kastelee pikkuruusujaan ja pikkunarsissejaan ja keikuttaa samalla pientä takapuoltaan mikä farssi miten vihaankaan tätä