Vertaispalautteen antaminen toisen oppilaan tekstistä

Miksi minun pitää arvioida toisten tekstejä? Eikö omassa tekstissäkin ole tarpeeksi?

Palautetta antaessasi opit ainakin seuraavia asioita:

  • Opit, mitkä tekstin piirteet ovat tekstin lukijan kannalta olennaisia. Omaa tekstiä ei aina osaa tarkastella lukijan silmin, mutta toisen tekstiä lukiessa hyvän tekstin keskeiset ominaisuudet hahmottuvat selkeämmin.
  • Opit asettumaan toisen asemaan kirjoittajana ja antamaan palautetta rakentavasti.


Millaista on hyvin annettu palaute ?                                                                                                                                                                                                                                   

1. Annat palautetta tekstistä etkä kirjoittajan persoonasta. Jos kirjoittajalla on mielestäsi outo silmämeikki ja tyhmät jutut, tämä ei saa vaikuttaa palautteeseesi. Tekstin aihevalinta heijastaa usein kirjoittajan persoonaa. Mikäli kirjoittaja paneutuu antaumuksella sotakuvaukseen, jota itse inhoat, tämä ei saa näkyä palautteessasi.                 Kuvan lähde          

2. Perustele palautteesi ja tee siitä mahdollisimman konkreettista. Jos kerrot, että tekstin kappalejako ei joissain kohdissa toimi, kerro myös missä kohdissa. Jos kirjoitat, että tekstin alku olisi voinut olla toisenlainen, kerro millä tavalla toisenlaista alkua olisit kaivannut.

Kuvan lähde

3. Ole kannustava mutta johdonmukainen. Yksinomaan lyttäävä palaute ainoastaan masentaa kirjoittajan mieltä eikä auta häntä kehittymään eteenpäin: jokaisessa tekstissä on myös hyviä puolia. Mikäli tekstissä on aidosti huomautettavaa, ilmaise tämä asiallisesti. Monesti kielteistä palautetta pehmennetään vitsein tai hymiöin. Tämä voi kuitenkin aiheuttaa sen, ettei vastaanottaja ota kielteistä palautetta tosissaan.


Vertaispalautteen antaminen lukutaitovastauksesta

1. Arvioi, kuinka hyvin vastaus täyttää tehtävänannon. Onko mukana aineksia, jotka eivät liity tehtävänantoon? 


2. Arvioi, kuinka kattavasti oikeat sisältöelementit ovat mukana vastauksessa.


3. Arvioi, kuinka hyvin kirjoittaja on käyttänyt vastauksessaan tarvittavia käsitteitä.


4. Arvioi vastauksen rakennetta. Toimiiko kappalejako? Onko mukana toistoa?


5. Arvioi viittaustekniikkaa. Onhan aloitusviittaus kunnossa? Erottuvathan pohjatekstin ajatukset kirjoittajan omista ajatuksista?


6. Arvioi vastauksen kieltä. Löydätkö toistuvia kielivirheitä?


7. Anna vastaukselle kouluarvosana asteikolla 4-10 ja perustele arvosana.