Tervetuloa suorittamaan äidinkielen etäopintoja!


Opintojaksomme on kirjoittamisen erityisjakso, jonka aikana luemme ja tuotamme itse monenlaisia tekstejä.


Tunti 1

Ensimmäinen kirjoittamamme teksti on elokuva-analyysi, jonka teemme elokuvasta "Poika ja ilves". Tehtävänäsi on avata elokuva täältä ja katsoa sitä koko ensimmäisen etäjaksomme tunnin ajan. "Läksynä" on katsoa elokuva loppuun niin, että torstaina olet nähnyt koko elokuvan. Katseluiloa!


 Tunti 2, 19.3.2020

 

Tällä tunnilla kirjoitamme elokuvan pohjalta seuraavan ohjeen mukaan. 


1. Ota portfoliostasi puhdas sivu ja kirjoita otsikoksi "Poika ja ilves". Tarkoitus on tuottaa yhtenäinen teksti. Käytä fonttia 12. Huomaa, että teksti on arvioitava! (4-10) Kirjoita jokaiseen kappaleeseen vähintään kahdeksan virkettä, mutta älä toki tyydy aina vain minimiin.


2. Kirjoita ensimmäiseen kappaleeseen, mitä elokuva käsittelee ja millainen juoni siinä on. Kerro siis keskeiset tapahtumat järjestyksessä.


Aloita kappale: Poika ja Ilves -elokuva käsittelee...


3. Kirjoita kappale, jossa esittelet elokuvan miljöön eli tapahtumapaikan. Millaisessa talossa päähenkilö asuu? Millainen on ympäristö?


Aloita kappale: Elokuvan tapahtumat sijoittuvat...


4. Esittele elokuvan päähenkilö Tomi. Minkä ikäinen Tomi on? (arviolta) Millainen perhe Tomilla on? Miten Tomi suhtautuu ilvekseen eli Leeviin? Mistä Tomi pitää? Mistä hän ei pidä?


Aloita kappale: Elokuvan päähenkilö on Tomi -niminen poika.


5. Kirjoita kappale, jossa esittelet sivuhenkilön, joka on mielestäsi erityisen kiinnostava. Ei haittaa, jos et muista hahmon nimeä. Miksi juuri tämä hahmo on sinusta kiinnostava?

Aloita kappale: Minusta kiinnostavin sivuhenkilö on...


6. Kerro elokuvan kohtauksesta, joka erityisesti painui mieleesi. Miksi juuri tämä kohtaus kiinnosti sinua.


Aloita kappale: Elokuvasta jäi mieleeni erityisesti kohtaus, jossa...


7. Kirjoita elokuvan hyvistä ja huonoista puolista. Mitä mieltä itse olit elokuvasta?


Aloita kappale: Elokuvassa oli sekä hyviä että huonoja puolia.


Tunti 3

 Mene tänne ja kuuntele sivulta avautuva novelli  "Hän lauloi kuolleen ruumiinsa yli". Novelli kestää noin 30 minuuttia. Emme kuuntele kirjailijan haastettelua, joka alkaa novellin jälkeen. Huomaa, että ennen novellin alkua on noin minuutin verran muuta asiaan liittyvää puhetta.

Kun olet kuunnellut novellin (kesto n. 30 min.) keskustelemme siitä yhdessä. Lopuksi tehtäväsi on keksiä novellille uusi lopetus. Kirjoita portfolioosi vähintään kaksi kappaletta pitkä teksti. (Erityisen kunnianhimoiset voivat tehdä pidemmänkin.)


 Tunti 4

Alamme pitää pandemiapäiväkirjaa. Ensimmäinen merkintä on pisin - muut voit tehdä myöhemmin lyhyemmin open ohjeiden mukaan. Päiväkirjoja ei missään tapauksessa lueta muulle luokalle vaan saat kirjoittaa aivan sensuroimattomasti. Käytä kuitenkin kirjakieltä. Saat pitää pandemiapäiväkirjaa esimerkiksi joka päivä (mikäli olet kunnianhimoinen), mutta pakko sitä on pitää vain niinä kahtena päivänä viikossa, kun meillä on äidinkielen tunti.

 Ota portfoliostasi puhdas sivu ja laita otsikoksi "Pandemiapäiväkirja". Laita yksittäisen merkinnän otsikoksi aina kunkin päivän päivämäärä.

-Hyvä pituus kappaleelle on noin kahdeksan virkettä. 

-Noudata tekstissäsi seuraavaa rakennetta:


1) Millaisia tunteita pandemia herättää sinussa tänään? Tuoko jokin erityistä toivoa? Herättääkö jokin pelkoa? Millainen olosi on ylipäätään?

2)Miltä perheesi arki on tuntunut koulujen sulkemisen jälkeen? Miten käytät päiväsi? Kaipaatko jotakin? Ovatko jotkin asiat erityisen mukavia? 

3) Miltä etäopiskelu on tuntunut? Mikä ilahduttaa? Mikä raivostuttaa ja turhauttaa? 

4) Tutustu yhteen koronauutiseen tai artikkeliin. Mitä uutisessa kerrotaan? Millaisia ajatuksia uutinen herättää sinussa ja miksi?  Laita päiväkirjaasi nettiosoite, josta poimit uutisen. Huomaa, että esimerkiksi Helsingin Sanomien (hs.fi) koronauutisointi on kaikille vapaata ja maksutonta.



Tunti 5: Ulkoilmaan!

-Tehtävänäsi on valita kotisi läheltä sinua miellyttävä paikka, joka saa mielikuvituksesi laukkaamaan. Voit kävellä kauemmaksikin, kun vain ennätät seuraavan aineen oppitunnille.

-Ota paikasta kännykällä kuva tai useampia kuvia eri kulmista ja liitä ne portfolioon. Huom! Jatkamme paikan parissa vielä ensi tunnillakin tarinallisissa merkeissä...

-Kirjoita portfolioosi kuvan alle, missä paikka sijaitsee. Onko se esimerkiksi kotipihalla, lähimetsässä vai jossain aivan muualla?

-Mikäli sinulle jää aikaa, täydennä Korona-päiväkirjaasi haluamallasi tavalla esimerkiksi kahden kappaleen verran tai kirjoita, mitä teet ensimmäiseksi, kun pandemia on ohi. Millaiset juhlat järjestäisit?


Tunti 5, 

Mene Yle Areenan sivustolle ja kuuntele kuunnelma "Liisa Ihmemaassa" täältä.


1. Miten kuvailisit Irvikissaa kolmella adjektiivilla? Perustele valintasi.

2. Mikä on valkoisen kanin tehtävä puutarhakutsuilla?

3. Mitä erikoista on Hatuntekijän kellossa?

4. Miten siirappi liittyy tarinaan?

5. Miksi kahvikutsuilla on niin paljon kuppeja? Miksi järjestely on järjetön?

6. Miksi puutarhuri maalaa ruusuja?

7. Mikä leivoksiin liittyvä ongelma tarinassa käy ilmi?

8. Millainen on Valekilpikonna? Kuvaile häntä kolmella adjektiivilla ja perustele valintasi.

9. Mikä on kuninkaan tehtävä valtakunnassa?

10. Ketä syytetään oikeudenkäynnissä?

11. Miten leivosten arvoitus ratkeaa?

12. Kuka on mielihahmosi tarinassa? Miksi?

13. Mikä kohta tarinassa erityisesti painui mieleesi? Miksi?

14. Mitä mieltä olet sadusta?


 Tunti 6, (6.4.2020, maanantaina)

Tarvitset kynän, kirjepaperia, kirjekuoren ja postimerkin.

Tehtävänäsi on kirjoittaa paperinen, perinteinen kirje isovanhemmallesi, koronan takia eristyksissä olevalle henkilölle tai ystävällesi, jota et voi nähdä koronan takia. Kirjeen ei tarvitse olla kirjakielinen vaan kirjoita sinulle luontevalla tavalla.

Voit käsitellä kirjeessä esimerkiksi seuraavia asioita:

-Kerro, mitä sinulle ja perheellesi kuuluu yleisesti. (Ensimmäinen kappale)

-Kerro, miten käytät vapaa-aikasi nyt, kun olemme poikkeusoloissa. (Toinen kappale)

 -Kerro, miten päiväsi etenevät koulussa ja miltä etäopiskelu tuntuu. (Kolmas kappale)

-Esitä vastaanottajalle kysymyksiä. Mitä haluaisit tietää hänen elämästään juuri nyt? (Neljäs kappale)

-Kerro vastaanottajalle, mitä haluaisit tehdä sitten kun pandemian aika on ohi. (Viides kappale)

Muista lopettaa kirjeesi sopivalla tavalla, esimerkiksi jollakin toivotuksella ja laita vielä oma nimesi kirjeen alle.

Huoltajan tulee kuitata Wilmaan, että olet tehnyt tehtävän. Ensi viikolla on pääsiäisloma, joten tehtävän tulee olla kuitattuna viimeistään 8.4. keskiviikkona.


Tunti 7 (7.4.2020)

 Otetaan omistuliitteet ja yhdyssanat haltuun.


Käydään yhdessä suullisesti läpi seuraava tehtävä. Korjaa virkkeiden omistusliitteeseen ja yhdyssanoihin liittyvät virheet.


Minun koira istuu leikki kentällä.

Tänään menemme meidän isovanhempien luokse.

Heidän luona syömme aina täyte kakkua.

Hänen iästä ei ole täyttä varmuutta.

Tänään näin hänen veljen linja autossa.

Luokassa heidän silmät nauliutuivat opettajaan.

Minun painajais unissa seikkailevat usein pienet vihreät miehet.

Millaisia teidän yö unet ovat?


Tehtävä 1

Kirjoita seuraavat virkkeet kokonaan uudestaan portfolioosi niin, että korjaat yhdyssanoihin ja omistusliitteisiin liittyvät virheet. Jokaisessa virkkeessä on yksi virhe tai useampia virheitä.


1. Minun opettaja on ulko valvonnassa aika tarkkaamaton.

2. Mitä sinä oikein teit hänen kanssa leikki kentällä?

3. Miksi meidän perhe ei voisi matkustaa ulko maille?

4. Hänen tyttöystävä on kohtelias.

5. Sain laitana heidän moottori venettä.

6. Tein meidän pihalle lumi ukon.

7. Minusta sinun käsi ala on hyvin kaunista.

8. Ottaisimmeko hänen pikku siskon mukaan meidän retkelle?

9. Pihalla seisoi heidän kuorma auto aivan tyhjillään.

10. Haluaisin pelata minun perheen kanssa lauta pelejä.


Tehtävä 2

 Etsi portfoliostasi valokuva, jonka liitit sinne aiemmin. Kuvittele nyt, että valokuvan esittämässä paikassa elää kummitus tai muu näkymätön olento. Kerro olennon elämästä vähintään kahden kappaleen verran. (Yhdessä kappaleessa vähintään kahdeksan virkettä.) 

Voit kirjoittaa esimerkiksi, miltä olento näyttää, miten se liikkuu ja miltä se tuoksuu. Miten kummitus on päätynyt paikalle kummittelemaan? Millainen menneisyys olennolla on? Millainen olento on muita kohtaan? Onko kyseessä ystävällinen maahinen vai pahantahtoinen haamu? Milloin olennon voi huomata?

Kiinnitä kirjoittaessasi erityistä huomiota omistusliitteisiin ja yhdyssanoihin.


Tunnin läksy huomiseksi eli keskiviikoksi 8.4.=> Kirjoita tehtävä 2 loppuun.


Kuvan lähde


Tunti  8

 Aloitetaan tunti runoretkellä ulos. Mene ulos ottamaan valokuva paikasta, esineestä tai asiasta, joka saa runosuonesi pulppuilemaan. Palaa miittiin 20 minuutin kuluttua.

Kirjoita ottamasi kuvan pohjalta viisi verbiä, viisi adjektiivia ja viisi substantiivia. Kirjoita nyt näiden sanojen pohjalta vähintään viisi säettä pitkä runo, joka liittyy kuvaan. Sanoja saa taivuttaa ja voit keksiä myös runsaasti uusia sanoja. Kaikkia sanoja ei ole pakko käyttää.

Muista liittää valokuva portfolioosi runon oheen!

Läksy seuraavaksi tunniksi: Runotehtävä loppuun, mikäli jäi kesken. Erityisopetuksessa olleiden ei tarvitse tehdä runotehtävää.


 Tunti 9 (14.4.2019)

Kuuntele Pikku prinssi -äänikirjaa kohtaan 49:18 saakka ja vastaa portfolioosi kokonaisin virkkein oheisiin kysymyksiin. Löydät äänikirjan täältä.

a) Millainen on kertojan piirustus ja miten aikuiset ymmärtävät sen väärin?

b) Mikä kertoja on ammatiltaan?

c) Miten kertoja mielestäsi suhtautuu "isoihin ihmisiin"?

d) Millaiseen vaikeaan tilanteeseen kertoja joutuu?

e) Mikä Pikku Prinssin käytöksessä on poikkeuksellista? Mainitse ainakin kolme asiaa.

f) Mihin prinssi tarvitsee lammasta?

g) Millaisia ovat baobabpuut ja miksi ne ovat vaarallisia prinssin kotona?

h) Miksi prinssi alkaa itkeä?

i) Millainen on Pikku prinssin kotitähden kukka? Kuvaile kukkaa kolmella adjektiivilla.

j) Miksi prinssi pakenee kukkaa?

k) Millainen hahmo on kuningas? Kuvaile hahmoa kolmella adjektiivilla. 

Läksy seuraavaksi tunniksi: Tee kuunnelmatehtävä loppuun, mikäli se on jäänyt kesken.


Tunti 10

  Tehdään yhdessä muistiinpanot aiheesta "tiivistelmä".

-Kirjoitetaan tiivistelmä oppikirjan sivun 47 tekstistä.

-Tiivistä tekstin jokainen kappale yhdeksi ytimekkääksi virkkeeksi ja muodosta näistä virkkeistä yksi yhtenäinen kappale. Aloita kappale seuraavalla virkkeellä: Punaisella värillä on ollut aikojen saatossa. erilaisia merkityksiä ihmiselle.

Läksy: Tee tiivistelmä kotona loppuun! Huomaa, että teksti arvioidaan asteikolla 4-10.



Tunti 11 (maanantai)

1. Luetaan yhdessä katkelma teoksesta "Muumilaakson marraskuu"  täältä.

a) Mitä teksti käsittelee? Kerro sen aihe.

b) Miten Vilijonkka on suhtautunut sukulaisiin ja tuttaviin ennen katolta putoamista? Mitä mieltä olet suhtautumisesta?

c) Mitä kaikkea Vilijonkka pelkää katkelmassa?

d) Miten Vilijonkan ajatukset muuttuvat, kun hän on pelastunut putoamiselta? Mitä Vilijonkka päättää?


2. Ota esille työkirjan s. 16 ja listaa jokaiseen kohtaan vähintään kolme asiaa. Tee tehtävä portfolioosi puhtaalle sivulle ja laita otsikoksi "Tekstin suunnitelma".

Läksy: Tee työkirjan sivu 16 portfolioosi. Kirjoita kysymykset näkyviin ja vastaa ranskalaisin viivoin. Yritä keksiä mahdollisimman monta kohtaa per kysymys; kaksi on minimi.


Tunti 12 (tiistai)

1.Kielenhuoltopähkinä: pilkut hallussa? Miten korjaisit seuraavia virkkeitä?

Minä menen ulos koska siellä on aurinkoinen sää.

Hän on ainoa joka on aina seisonut rinnallani.

Hän oli ostanut uuden auton mikä oli aika kummallista.

Vaikka olen vain kotona minulla on aivan mukavaa.

Minä tarvitsen kynän jolla voin kirjoittaa.

Kun viimeinen paranen matkustan aivan varmasti Pariisiin.

Hän opiskelee ahkerasti jotta onnistuisi kokeissa hyvin.

Minä otan mukaan eväskoriin ananasta voileipiä maitoa ja tikkareita.


2. Kirjoita suunnitelmasi (työkirja s. 16) pohjalta teksti, jonka otsikoksi laitat "Pelkoja päin".

-Tarkastele suunnitelmaa ja pohdi, missä järjestyksessä haluat esittää asiasi. Numeroi suunnitelman apukysymykset niin, että suunnitelmasta näkyy etenemisjärjestyksesi.

-Kirjoita jokaisen apukysymyksen ja siihen liittyvien tukisanojen pohjalta yksi kappale, jossa on vähintään viisi virkettä. Kirjoita mieluummin vielä enemmän. Anna esimerkkejä ja voit vaikkapa kertoa esimerkkitapauksia.

-Kiinnitä huomiota siihen, että kirjoitat kokonaisin virkkein ja muista jo opetellut pilkkusäännöt.


Huom! Ei läksyä, ulkoile!


Tunti 13: keskiviikko 22.4.2020


1. Tehtävä: Liiku mieluiten mahdollisimman kauas kotoa ja luonnossa. Etsi luontokohteita, joissa on sinusta jotakin erityisen kiinnostavaa (esim. ensimmäiset kevään kukkaset, oma lemmikki ulkoilemassa, outo pahka puussa - vain mielikuvitus on rajana). Tulemme myöhemmin kirjoittamaan kuvan pohjalta pienen uutisen, mutta kuva voi hyvin esittää aivan arkista kohdetta, josta ei normaalisti uutisoitaisi. (Uutista ei siis tarvitse kirjoittaa tällä tunnilla.)


2. Jatketaan vähintään neljän kappaleen verran pandemiapäiväkirjaa. Yhdessä kappaleessa on noin viisi virkettä. Tämän päivän merkinnässä saat käsitellä koronaa, mutta sinun ei ole pakko. Voit kirjoittaa sen sijaan esimerkiksi seuraavista asioista:

-Millaista kotisi ulkopuolella on tällä hetkellä? Mitä mukavaa voisit juuri tänään puuhailla ulkona? Mitä tekisit ulkona tällä viikolla, jos olisi kesä ja kova helle?

-Mieti perhettäsi. Mikä perheenjäsenissäsi on sinusta erityisen mukavaa? Millaisen kivan yllätyksen voisit järjestää heille tällä viikolla? Miten perheenjäsenesi taas voisivat yllättää sinut?

-Pohdi luokkaasi ja luokkatovereitasi. Mikä luokassasi on erityisen mukavaa? Millaisia asioita haluaisit, että luokkanne tekisi yhdessä syksyllä? Vain mielikuvitus on rajana! 

- Onko jotakin, mikä omassa luokassasi ärsyttää/ harmittaa / tekee surulliseksi?

Läksy: maanantain äikän tunnilla portfoliosta pitää löytyä pandemiapäiväkirjamerkintä ja valokuva. Hyvää loppuviikkoa!


  Tunti 14: maanantai 27.4.2020

-Läksy: Tee portfolioon työkirjan sivun 98 tehtävät. Pyri tekemään omasta uutisestasi vähintään viisi virkettä pitkä.


Tunti 15: tiistaina 28.4.2020

 

 -Jatketaan pelkotekstin kirjoittamista, ja teksti tulee saada tällä tunnilla valmiiksi. Mikäli et saa tekstiä kokonaan valmiiksi, viimeistele se kotona. Huomaa, että ope arvioi tekstit asteikolla 4-10 eli kiinnitä erityistä huomiota myös oikeinkirjoitukseen.

Nopea kirjoittaja - älä kiirehdi lisätehtäviin vaan tee pelkoteksti mahdollisimman laajasti ja hyvin. Mikäli kuitenkin pääset valmiiksi, lue satu "Parempi tie" täältä ja vastaa kysymyksiin kokonaisin virkkein:

1) Tiivistä lyhyesti, mitä tekstissä tapahtuu eli kerro tekstin juoni alusta loppuun.

2) Mikä opetus sadulla sinun mielestäsi on?

3) Millaisia neuvoja olet saanut vanhemmilta ja opettajilta (huom! ei koronaa koskevia!)? Listaa neuvot, jotka ovat erityisesti jääneet mieleesi. Millaisten neuvojen noudattaminen on helppoa? Milloin neuvojen noudattaminen taas on vaikeampaa? Pitääkö aikuisen neuvoa mielestäsi aina noudattaa? 

Vastaa kysymyksiin lyhyesti kirjallisesti portfolioosi.

Läksy keskiviikoksi eli huomiseksi 29.4.2020: Tee pelkoteksti kotona loppuun, mikäli se jäi tunnilla kesken.


Tunti 16: keskiviikkona 29.4.2020

 Mene  tänne ja kuuntele sadun tekstin Mio, poikani Mio osat 1-3 (jokainen osa kestää noin 20 minuuttia) Älä vielä mene osaan neljä -kuuntelemme sen yhteisesti.

Kuuntelemisen ohella vastaa portfolioon kokonaisin virkkein seuraaviin kysymyksiin:

1. Miten päähenkilö suhtautuu Edla-tätiin ja miksi?

2. Miten kuvailisit pullon henkeä? Keksi ainakin kolme sopivaa adjektiivia.

3. Mitä Petestä ja hänen isästään selviää, kun tullaan kaukaiseen maahan?

4. Kerro kolme keskeistä asiaa Jum-Jumista. Miten Pete suhtautuu häneen?

5. Kuvaile Kaukaista maata miljöönä eli tapahtumapaikkana vähintään kahden virkkeen verran.

6. Miksi kaikki pelkäävät Ajattomuuden maassa asuvaa ritaria?

7. Mikä on Mion mielestä hänen tärkeä tehtävänsä?

8. Kuvaile Ajattomuuden maata miljöönä eli tapahtumapaikkana vähintään kahden virkkeen verran. 

9. Kuvaile vanhaa mökissä elävää miestä vähintään kolmella adjektiivilla ja perustele valintasi.

10. Mitä linnut oikeasti ovat?

11. Mitä Miramisulle tapahtuu? Miten Mio suhtautuu tapahtuneeseen?

12. Mitä erityistä on miekassa, jonka Mio saa?


Tehtävän tulee olla valmiina seuraavaksi äidinkielen tunniksi, joka meillä on ensi viikon maanantaina 4.5.2020. 


Maanantai 4.5

 Tuntitehtävä, joka sisältää myös läksyn. Kuuntele Mio, poikani Mio -tarinan viimeinen osa ja kirjoita portfolioosi siitä noin viisi virkettä pitkä tiivistelmä, jossa kerrot, mitä osassa tapahtui.  Tämä on myös huomisen äikän tunnin läksy!


Tiistai 5.5.

Tuntitehtävät: tekstikirjan sivu 147 tehtävä 5 (pitää olla portfoliossa)


Tuntitehtävä/läksy: Kirjoita aiemmin ottamasi kuvan pohjalta uutinen. Ota mallia uutiskysymyksistä sivulta tekstikirjan 145.


Läksy: Tekstikirjan sivu 147, tehtävä 7 (uutisen kirjoittaminen muistiinpanojen pohjalta)


Keskiviikko  6.5.2020

Tunnin tehtävä: Selostus omasta kevätretkestä


Varaa kevätretkeesi ainakin 45 minuuttia aikaa, laita vaatetta sopivasti ja ota mukaan kännykkä.


Kierrä retkelläsi mukava kävelyreitti niin, että käyt ainakin neljässä erilaisessa paikassa. Ota jokaisesta paikasta kuva, jonka liität portfolioosi.


Kun pääset perille, liitä kuvat portfolioosi ja kirjoita niiden pohjalta retkestäsi pieni selostus, jossa kerrot järjestyksessä mitä teit, näit ja koit. Kirjoita jokaisen kuvan yhteyteen ainakin viisi virkettä, mutta voit kirjoittaa pidemminkin. Virkkeiden tulee muodostaa yhtenäinen teksti: lukijan pitää pysyä kärryillä tapahtumista, vaikka siirrytäänkin kuvalta toiselle.


Ota mallia seuraavasta tekstistä:


Selostus Minjan kevätretkestä


Katsoin ulos ikkunasta ja ajattelin heti, että olisi mitä oivallisin päivä pienelle kevätretkelle. Menin heti keittiöön tekemään retkieväitä. Päätin ottaa mukaan makkarasämpylän, pullon appelsiinimehua ja korvapuustin. Pakkasin tavarat repuuni, ja astelin ulos kotipihasta. Retkikohde ei ollut minulle aivan selvä, joten jäin miettimään hetkeksi, mihin suuntaan lähtisin.

(Esimerkiksi tässä kuva retkieväistä)

Päätin suunnata ensimmäiseksi kotimme vieressä sijaitsevalle järvelle, josta jäät olivat jo lähteneet hyvän aikaa sitten. Kuuntelin mustarastaan laulua ja haistelin raikasta keväistä järvi-ilmaa. Yhtäkkiä näin edessäni joutsenparin ja sain napattua siitä valokuvan. Olin iloisesti yllättynyt, sillä joutsenia näkee harvoin täällä kotini lähellä.

(Valokuva esimerkiksi joutsenesta...)