Tervetuloa suorittamaan äidinkielen etäopintoja!


Opintojaksomme on kirjoittamisen erityisjakso, jonka aikana luemme ja tuotamme itse monenlaisia tekstejä.


Tunti 1

Ensimmäinen kirjoittamamme teksti on elokuva-analyysi, jonka teemme elokuvasta "Poika ja ilves". Tehtävänäsi on avata elokuva täältä ja katsoa sitä koko ensimmäisen etäjaksomme tunnin ajan. "Läksynä" on katsoa elokuva loppuun niin, että torstaina olet nähnyt koko elokuvan. Katseluiloa!


 Tunti 2, 19.3.2020

 

Tällä tunnilla kirjoitamme elokuvan pohjalta seuraavan ohjeen mukaan. 


1. Ota portfoliostasi puhdas sivu ja kirjoita otsikoksi "Poika ja ilves". Tarkoitus on tuottaa yhtenäinen teksti. Käytä fonttia 12. Huomaa, että teksti on arvioitava! (4-10) Kirjoita jokaiseen kappaleeseen vähintään kahdeksan virkettä, mutta älä toki tyydy aina vain minimiin.


2. Kirjoita ensimmäiseen kappaleeseen, mitä elokuva käsittelee ja millainen juoni siinä on. Kerro siis keskeiset tapahtumat järjestyksessä.


Aloita kappale: Poika ja Ilves -elokuva käsittelee...


3. Kirjoita kappale, jossa esittelet elokuvan miljöön eli tapahtumapaikan. Millaisessa talossa päähenkilö asuu? Millainen on ympäristö?


Aloita kappale: Elokuvan tapahtumat sijoittuvat...


4. Esittele elokuvan päähenkilö Tomi. Minkä ikäinen Tomi on? (arviolta) Millainen perhe Tomilla on? Miten Tomi suhtautuu ilvekseen eli Leeviin? Mistä Tomi pitää? Mistä hän ei pidä?


Aloita kappale: Elokuvan päähenkilö on Tomi -niminen poika.


5. Kirjoita kappale, jossa esittelet sivuhenkilön, joka on mielestäsi erityisen kiinnostava. Ei haittaa, jos et muista hahmon nimeä. Miksi juuri tämä hahmo on sinusta kiinnostava?

Aloita kappale: Minusta kiinnostavin sivuhenkilö on...


6. Kerro elokuvan kohtauksesta, joka erityisesti painui mieleesi. Miksi juuri tämä kohtaus kiinnosti sinua.


Aloita kappale: Elokuvasta jäi mieleeni erityisesti kohtaus, jossa...


7. Kirjoita elokuvan hyvistä ja huonoista puolista. Mitä mieltä itse olit elokuvasta?


Aloita kappale: Elokuvassa oli sekä hyviä että huonoja puolia.


Tunti 3

 Mene tänne ja kuuntele sivulta avautuva novelli  "Hän lauloi kuolleen ruumiinsa yli". Novelli kestää noin 30 minuuttia. Emme kuuntele kirjailijan haastettelua, joka alkaa novellin jälkeen. Huomaa, että ennen novellin alkua on noin minuutin verran muuta asiaan liittyvää puhetta.

Kun olet kuunnellut novellin (kesto n. 30 min.) keskustelemme siitä yhdessä. Lopuksi tehtäväsi on keksiä novellille uusi lopetus. Kirjoita portfolioosi vähintään kaksi kappaletta pitkä teksti. (Erityisen kunnianhimoiset voivat tehdä pidemmänkin.)


 Tunti 4

Alamme pitää pandemiapäiväkirjaa. Ensimmäinen merkintä on pisin - muut voit tehdä myöhemmin lyhyemmin open ohjeiden mukaan. Päiväkirjoja ei missään tapauksessa lueta muulle luokalle vaan saat kirjoittaa aivan sensuroimattomasti. Käytä kuitenkin kirjakieltä. Saat pitää pandemiapäiväkirjaa esimerkiksi joka päivä (mikäli olet kunnianhimoinen), mutta pakko sitä on pitää vain niinä kahtena päivänä viikossa, kun meillä on äidinkielen tunti.

 Ota portfoliostasi puhdas sivu ja laita otsikoksi "Pandemiapäiväkirja". Laita yksittäisen merkinnän otsikoksi aina kunkin päivän päivämäärä.

-Hyvä pituus kappaleelle on noin kahdeksan virkettä. 

-Noudata tekstissäsi seuraavaa rakennetta:


1) Millaisia tunteita pandemia herättää sinussa tänään? Tuoko jokin erityistä toivoa? Herättääkö jokin pelkoa? Millainen olosi on ylipäätään?

2)Miltä perheesi arki on tuntunut koulujen sulkemisen jälkeen? Miten käytät päiväsi? Kaipaatko jotakin? Ovatko jotkin asiat erityisen mukavia? 

3) Miltä etäopiskelu on tuntunut? Mikä ilahduttaa? Mikä raivostuttaa ja turhauttaa? 

4) Tutustu yhteen koronauutiseen tai artikkeliin. Mitä uutisessa kerrotaan? Millaisia ajatuksia uutinen herättää sinussa ja miksi?  Laita päiväkirjaasi nettiosoite, josta poimit uutisen. Huomaa, että esimerkiksi Helsingin Sanomien (hs.fi) koronauutisointi on kaikille vapaata ja maksutonta.



Tunti 5: Ulkoilmaan!

-Tehtävänäsi on valita kotisi läheltä sinua miellyttävä paikka, joka saa mielikuvituksesi laukkaamaan. Voit kävellä kauemmaksikin, kun vain ennätät seuraavan aineen oppitunnille.

-Ota paikasta kännykällä kuva tai useampia kuvia eri kulmista ja liitä ne portfolioon. Huom! Jatkamme paikan parissa vielä ensi tunnillakin tarinallisissa merkeissä...

-Kirjoita portfolioosi kuvan alle, missä paikka sijaitsee. Onko se esimerkiksi kotipihalla, lähimetsässä vai jossain aivan muualla?

-Mikäli sinulle jää aikaa, täydennä Korona-päiväkirjaasi haluamallasi tavalla esimerkiksi kahden kappaleen verran tai kirjoita, mitä teet ensimmäiseksi, kun pandemia on ohi. Millaiset juhlat järjestäisit?


Tunti 5, 

Mene Yle Areenan sivustolle ja kuuntele kuunnelma "Liisa Ihmemaassa" täältä.


1. Miten kuvailisit Irvikissaa kolmella adjektiivilla? Perustele valintasi.

2. Mikä on valkoisen kanin tehtävä puutarhakutsuilla?

3. Mitä erikoista on Hatuntekijän kellossa?

4. Miten siirappi liittyy tarinaan?

5. Miksi kahvikutsuilla on niin paljon kuppeja? Miksi järjestely on järjetön?

6. Miksi puutarhuri maalaa ruusuja?

7. Mikä leivoksiin liittyvä ongelma tarinassa käy ilmi?

8. Millainen on Valekilpikonna? Kuvaile häntä kolmella adjektiivilla ja perustele valintasi.

9. Mikä on kuninkaan tehtävä valtakunnassa?

10. Ketä syytetään oikeudenkäynnissä?

11. Miten leivosten arvoitus ratkeaa?

12. Kuka on mielihahmosi tarinassa? Miksi?

13. Mikä kohta tarinassa erityisesti painui mieleesi? Miksi?

14. Mitä mieltä olet sadusta?


 Tunti 6, (6.4.2020, maanantaina)

Tarvitset kynän, kirjepaperia, kirjekuoren ja postimerkin.

Tehtävänäsi on kirjoittaa paperinen, perinteinen kirje isovanhemmallesi, koronan takia eristyksissä olevalle henkilölle tai ystävällesi, jota et voi nähdä koronan takia. Kirjeen ei tarvitse olla kirjakielinen vaan kirjoita sinulle luontevalla tavalla.

Voit käsitellä kirjeessä esimerkiksi seuraavia asioita:

-Kerro, mitä sinulle ja perheellesi kuuluu yleisesti. (Ensimmäinen kappale)

-Kerro, miten käytät vapaa-aikasi nyt, kun olemme poikkeusoloissa. (Toinen kappale)

 -Kerro, miten päiväsi etenevät koulussa ja miltä etäopiskelu tuntuu. (Kolmas kappale)

-Esitä vastaanottajalle kysymyksiä. Mitä haluaisit tietää hänen elämästään juuri nyt? (Neljäs kappale)

-Kerro vastaanottajalle, mitä haluaisit tehdä sitten kun pandemian aika on ohi. (Viides kappale)

Muista lopettaa kirjeesi sopivalla tavalla, esimerkiksi jollakin toivotuksella ja laita vielä oma nimesi kirjeen alle.

Huoltajan tulee kuitata Wilmaan, että olet tehnyt tehtävän. Ensi viikolla on pääsiäisloma, joten tehtävän tulee olla kuitattuna viimeistään 8.4. keskiviikkona.


Tunti 7 (7.4.2020)

 Otetaan omistuliitteet ja yhdyssanat haltuun.


Käydään yhdessä suullisesti läpi seuraava tehtävä. Korjaa virkkeiden omistusliitteeseen ja yhdyssanoihin liittyvät virheet.


Minun koira istuu leikki kentällä.

Tänään menemme meidän isovanhempien luokse.

Heidän luona syömme aina täyte kakkua.

Hänen iästä ei ole täyttä varmuutta.

Tänään näin hänen veljen linja autossa.

Luokassa heidän silmät nauliutuivat opettajaan.

Minun painajais unissa seikkailevat usein pienet vihreät miehet.

Millaisia teidän yö unet ovat?


Tehtävä 1

Kirjoita seuraavat virkkeet kokonaan uudestaan portfolioosi niin, että korjaat yhdyssanoihin ja omistusliitteisiin liittyvät virheet. Jokaisessa virkkeessä on yksi virhe tai useampia virheitä.


1. Minun opettaja on ulko valvonnassa aika tarkkaamaton.

2. Mitä sinä oikein teit hänen kanssa leikki kentällä?

3. Miksi meidän perhe ei voisi matkustaa ulko maille?

4. Hänen tyttöystävä on kohtelias.

5. Sain laitana heidän moottori venettä.

6. Tein meidän pihalle lumi ukon.

7. Minusta sinun käsi ala on hyvin kaunista.

8. Ottaisimmeko hänen pikku siskon mukaan meidän retkelle?

9. Pihalla seisoi heidän kuorma auto aivan tyhjillään.

10. Haluaisin pelata minun perheen kanssa lauta pelejä.


Tehtävä 2

 Etsi portfoliostasi valokuva, jonka liitit sinne aiemmin. Kuvittele nyt, että valokuvan esittämässä paikassa elää kummitus tai muu näkymätön olento. Kerro olennon elämästä vähintään kahden kappaleen verran. (Yhdessä kappaleessa vähintään kahdeksan virkettä.) 

Voit kirjoittaa esimerkiksi, miltä olento näyttää, miten se liikkuu ja miltä se tuoksuu. Miten kummitus on päätynyt paikalle kummittelemaan? Millainen menneisyys olennolla on? Millainen olento on muita kohtaan? Onko kyseessä ystävällinen maahinen vai pahantahtoinen haamu? Milloin olennon voi huomata?

Kiinnitä kirjoittaessasi erityistä huomiota omistusliitteisiin ja yhdyssanoihin.


Tunnin läksy huomiseksi eli keskiviikoksi 8.4.=> Kirjoita tehtävä 2 loppuun.


Kuvan lähde


Tunti  8

 Aloitetaan tunti runoretkellä ulos. Mene ulos ottamaan valokuva paikasta, esineestä tai asiasta, joka saa runosuonesi pulppuilemaan. Palaa miittiin 20 minuutin kuluttua.

Kirjoita ottamasi kuvan pohjalta viisi verbiä, viisi adjektiivia ja viisi substantiivia. Kirjoita nyt näiden sanojen pohjalta vähintään viisi säettä pitkä runo, joka liittyy kuvaan. Sanoja saa taivuttaa ja voit keksiä myös runsaasti uusia sanoja. Kaikkia sanoja ei ole pakko käyttää.

Muista liittää valokuva portfolioosi runon oheen!

Tunnin lopuksi jatkamme pandemiapäiväkirjaa. Sinun tulisi kirjoittaa vähintään kaksi kappaletta uutta tekstiä. Mitä aiot tehdä kun viruseristys on ohi? Miten sinun ja perheesi arki sujuu? Miltä etäopiskelu on tuntunut nyt, kun olemme tehneet sitä pidempään? Voit myös kirjoittaa aivan muista asioista - sana on päiväkirjassa vapaa!