Kirjoittamisen tehojakso (etäopinnot)

8.3.2021

Johdanto: Harjoitellaan selostamista

Jokainen selostaa ryhmälle oman aamunsa kulun aina heräämisestä oppitunnille saapumiseen. Mikäli aamun kulku on kovin lyhyt, voi myös selostaa viikonloppunsa kulun.


Tunnin tehtävä: Selostus lopputalven ulkoiluretkestä

Varaa ulkoiluretkeesi ainakin 45 minuuttia aikaa, laita vaatetta sopivasti ja ota mukaan kännykkä.

Kierrä retkelläsi mukava kävelyreitti niin, että käyt ainakin neljässä erilaisessa paikassa. Ota jokaisesta paikasta kuva, jonka liität tehtävän yhteyteen Classroom -ympäristöön.

Kun pääset perille, liitä kuvat portfolioosi ja kirjoita niiden pohjalta retkestäsi pieni selostus, jossa kerrot järjestyksessä mitä teit, näit ja koit. Kirjoita jokaisen kuvan yhteyteen ainakin viisi virkettä, mutta voit kirjoittaa pidemminkin. Virkkeiden tulee muodostaa yhtenäinen teksti: lukijan pitää pysyä kärryillä tapahtumista, vaikka siirrytäänkin kuvalta toiselle.


Ota mallia seuraavasta tekstistä:


Selostus Minjan ulkoiluretkestä


Katsoin ulos ikkunasta ja ajattelin heti, että olisi mitä oivallisin päivä pienelle kevätretkelle. Menin heti keittiöön tekemään retkieväitä. Päätin ottaa mukaan makkarasämpylän, pullon appelsiinimehua ja korvapuustin. Pakkasin tavarat repuuni, ja astelin ulos kotipihasta. Retkikohde ei ollut minulle aivan selvä, joten jäin miettimään hetkeksi, mihin suuntaan lähtisin.

(Esimerkiksi tässä kuva retkieväistä)

Päätin suunnata ensimmäiseksi kotimme vieressä sijaitsevalle järvelle, josta jäät olivat jo lähteneet hyvän aikaa sitten. Kuuntelin mustarastaan laulua ja haistelin raikasta keväistä järvi-ilmaa. Yhtäkkiä näin edessäni joutsenparin ja sain napattua siitä valokuvan. Olin iloisesti yllättynyt, sillä joutsenia näkee harvoin täällä kotini lähellä.

(Valokuva esimerkiksi joutsenesta...)


9.3.2021 ja 10.3.2021

Johdatus pelkoteemaan



1. Luetaan yhdessä katkelma teoksesta "Muumilaakson marraskuu"  täältä.

a) Mitä teksti käsittelee? Kerro sen aihe.

b) Miten Vilijonkka on suhtautunut sukulaisiin ja tuttaviin ennen katolta putoamista? Mitä mieltä olet suhtautumisesta?

c) Mitä kaikkea Vilijonkka pelkää katkelmassa?

d) Miten Vilijonkan ajatukset muuttuvat, kun hän on pelastunut putoamiselta? Mitä Vilijonkka päättää?


2. Luodaan yhdessä kiinnostavia henkilöhahmoja Padlet-alustalle Classroomin ohjeiden mukaan.


Kirjoita oma tarina henkilöstä, joka voittaa pelkonsa. Voit edetä aivan oman suunnitelmasi mukaan, mutta mikäli sinun on vaikeaa keksiä kirjoitettavaa, noudata seuraavaa mallirakennetta:


1. Päätä ensin, käytätkö minä-kertojaa vai hän-kertojaa. Luo sitten tekstillesi alkutilanne, jossa kuvaat henkilöhahmoa. Mikä hänen nimensä on? Minkä ikäinen hän on? Miltä hän näyttää? Mitä hän harrastaa?

2. Päähenkilösi tietää, että on joutumassa pelottavaan tai jännittävään tilanteeseen. Kyse voi olla esimerkiksi koulun esitelmästä, naapurin kummitustaloa muistuttavaan autiotaloon tutustumisesta, uuden ihastuksen kohtaamisesta...vain mielikuvitus on rajana.

Kerro, kuinka hahmo valmistautuu tilanteeseen? Mitä hän tuntee kehossaan? Millaisia asioita hän miettii? Miten hän suunnittelee selviytyvänsä tilanteesta? Tarvitseeko hän mukaansa esimerkiksi apuvälineitä?

VALITSE PADLET-TAULULTA HENKILÖ, JONKA HAHMOSI OTTAA MUKAAN PELOTTAVAAN TILANTEESEEN.

3. Kerro, kuinka hahmot tapaavat toisensa ja kuvaa, kuinka hahmot valmistautuvat yhdessä kohtaamaan pelottavan tilanteen. Tuota halutessasi myös dialogia eli vuoropuhelua. Merkitse dialogi seuraavalla tavalla:

-Pitäisikö meidän ottaa myös taskulamppu mukaan? Anni kuiskasi.

-Sittenhän joku voi nähdä meidät, Pete suhahti takaisin.

-Mutta me tarvitsemme valoa! Annin oli pakko huudahtaa.


4. Johdata päähenkilö nyt kohtaamaan pelkonsa tai vie hänet erityisen jännittävään tilanteeseen. Kuvaile ympäristöä, johon tilanne sijoittuu: Mitä voit nähdä ja kuulla? Mitä paikassa lopulta tapahtuu? Kuinka hahmot toimivat? Millainen on kaikista jännittävin hetki? Mitä hahmot silloin tuntevat ja ajattelevat.

5. Selosta, kuinka tarinasi päähenkilöt lopulta selviytyvät vaikeasta tilanteesta.

6. Luo tarinallesi onnellinen lopetus, jossa päähenkilö tai molemmat päähenkilöt on sijoitettu johonkin rauhalliseen tilaan, esimerkiksi olohuoneeseen takkatulen äärelle tai kesäiseen puutarhaan juomaan mehua. Mitä hahmo näkee, kuulee, haistaa ja maistaa? Mitä hahmo tuntee ja ajattelee?


15.3. maanantaina


Mene Yle Areenan sivustolle ja kuuntele kuunnelma "Liisa Ihmemaassa" täältä.


1. Miten kuvailisit Irvikissaa kolmella adjektiivilla? Perustele valintasi.

2. Mikä on valkoisen kanin tehtävä puutarhakutsuilla?

3. Mitä erikoista on Hatuntekijän kellossa?

4. Miten siirappi liittyy tarinaan?

5. Miksi kahvikutsuilla on niin paljon kuppeja? Miksi järjestely on järjetön?

6. Miksi puutarhuri maalaa ruusuja?

7. Mikä leivoksiin liittyvä ongelma tarinassa käy ilmi?

8. Millainen on Valekilpikonna? Kuvaile häntä kolmella adjektiivilla ja perustele valintasi.

9. Mikä on kuninkaan tehtävä valtakunnassa?

10. Ketä syytetään oikeudenkäynnissä?

11. Miten leivosten arvoitus ratkeaa?

12. Kuka on mielihahmosi tarinassa? Miksi?

13. Mikä kohta tarinassa erityisesti painui mieleesi? Miksi?

14. Mitä mieltä olet sadusta?


 16.3. tiistaina


Kerrataan yhdessä tekstin suunnittelun ja kappalejaon perusteet täältä.

Tuota listausta hyödyntäen suunnitelma pelkoaiheista tekstiä varten. Kirjoita jokaisen ydinvirkkeen alle, mitä kappaleessa tullaan käsittelemään. Noudata seuraavaa mallia:

Ydinvirke: Monet asiat voivat tehdä ihmisen onnelliseksi

-Kaverit

-Harrastukset

-Onnistuminen koulussa

-Uusien asioiden oppiminen


Ydinvirke: Joskus onneen riittävät hyvin pienet asiat

-kahvikupponen aamulla

-kaunis maisema

-ystävälliset sanat tuntemattomalta


Täydennä oheiset ydinvirkkeet kokonaisiksi kappaleiksi. Pyri siihen, että jokaisessa kappaleessa olisi ainakin kahdeksan virkettä. Laita ydinvirkkeiden pohjalta syntyvän kirjoitelman nimeksi "Pelkoja päin!"

Ydinvirke: Ihmiset voivat pelätä varsin monenlaisia asioita. => Jatka kappale loppuun kertomalla, millaisia asioita tiedät ihmisten yleensä pelkäävän. Älä vielä paljasta, millaisia asioita itse pelkäät.

Ydinvirke: Osa peloista on tarpeellisia, kun taas osaa voi pitää hyödyttöminä. => Täydennä kappale loppuun kertomalla, millaiset pelot voivat olla aivan järjellisiä ja millaisia asioita taas ei oikeasti tarvitsisi pelätä.

Ydinvirke: Itse pelkäsin lapsena eräitä asioita, joita en enää pelkää.=> Täydennä kappale loppuun kertomalla lapsuutesi peloista.

Ydinvirke: Tällä hetkellä pelkään itse...=> Täydennä kappale asioilla, joita pelkäät itse tällä hetkellä.

Ydinvirke: Peloilla on elämässäni monenlaisia seurauksia.=> Täydennä kappale loppuun kertomalla pelon seurauksista. Vältteletkö joitakin tilanteita tai asioita? Onko joistain peloista ollut sinulle selkeästi harmia tai hyötyä? 

Ydinvirke: Ihminen voi aina opetella kohtaamaan pelkonsa. => Miten pelon saa kohdattua ja voitettua? Anna esimerkkejä. 


17.3. keskiviikkona 

Otetaan omistuliitteet ja yhdyssanat haltuun. + kirjoitetaan pelkoteksti valmiiksi.


Käydään yhdessä suullisesti läpi seuraava tehtävä. Korjaa virkkeiden omistusliitteeseen ja yhdyssanoihin liittyvät virheet.


Minun koira istuu leikki kentällä.

Tänään menemme meidän isovanhempien luokse.

Heidän luona syömme aina täyte kakkua.

Hänen iästä ei ole täyttä varmuutta.

Tänään näin hänen veljen linja autossa.

Luokassa heidän silmät nauliutuivat opettajaan.

Minun painajais unissa seikkailevat usein pienet vihreät miehet.

Millaisia teidän yö unet ovat?


Tehtävä 1

Kirjoita seuraavat virkkeet kokonaan uudestaan portfolioosi niin, että korjaat yhdyssanoihin ja omistusliitteisiin liittyvät virheet. Jokaisessa virkkeessä on yksi virhe tai useampia virheitä.


1. Minun opettaja on ulko valvonnassa aika tarkkaamaton.

2. Mitä sinä oikein teit hänen kanssa leikki kentällä?

3. Miksi meidän perhe ei voisi matkustaa ulko maille?

4. Hänen tyttöystävä on kohtelias.

5. Sain laitana heidän moottori venettä.

6. Tein meidän pihalle lumi ukon.

7. Minusta sinun käsi ala on hyvin kaunista.

8. Ottaisimmeko hänen pikku siskon mukaan meidän retkelle?

9. Pihalla seisoi heidän kuorma auto aivan tyhjillään.

10. Haluaisin pelata minun perheen kanssa lauta pelejä.