Tarkastelun kohteena oma oppimisprosessi
Opiskelija ei ole robotti. Kuvan lähde
Lukion uudessa opetussuunnitelmassa (2015) opiskelun suuntaviivoja luonnehditaan esimerkiksi näin (lihavointi minun):
Lukion opetus- ja opiskelumenetelmien tarkoituksena on edistää opiskelijoiden aktiivista
työskentelyä ja yhteistyötaitojen kehittymistä. Opiskelijoita ohjataan suunnittelemaan opiskeluaan, arvioimaan toiminta- ja työskentelytaitojaan sekä ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan. Heitä ohjataan myös käyttämään monipuolisesti tieto- ja viestintäteknologiaa.
Käytännössä tämä näkyy äidinkielen tunneilla seuraavalla tavalla:
- Opiskelija tekee jatkuvaa itsearviointia.
- Useimmat kurssit sisältävät osioita, joissa oppilas suunnittelee itse oman oppimispolkunsa. Opettaja ei opeta kaikille kaikkea samanaikaisesti ja samalla tavalla vaan toimii oppilaan henkilökohtaisena ohjaajana.
- Huomaa että muutos perinteiseen opettajajohtoiseen opetukseen nähden on suuri, ja oman oppimisen aktiivinen ohjaaminen vaatii totuttelua. Myös ryhmän hyödyntäminen oman oppimisen tukena voi vaatia harjoittelua.