Opintopolkua rakentamassa

Kun rakennat omaa opintopolkuasi, valitset tietystä, suurehkosta tehtäväjoukosta tehtävät, joiden katsot parhaiten tukevan omaa oppimistasi. Valmis opintopolku voi vielä matkan varrella elää ja muuttua, mutta käytännössä se voi näyttää kolmen oppitunnin laajuisena esimerkiksi tältä.

Tunti 1: Aloitan runoutta koskevaa tt--vastausta (tehtävä X) ja jatkan sen kotona loppuun, mikäli työ jää kesken.

Tunti 2: Teen luovan kirjoittamisen tehtävä X ja tehtävän Y

Tunti 3: Teemme tehtävän X pienryhmässä.


Usein kysyttyjä kysymyksiä:


Miksi ope ei määrää tehtävien minimimäärää?

Sinun on tarkoitus oppia asettamaan itse tavoitteita ja ohjaamaan itse omaa toimintaasi, jotta tavoitteet toteutuvat. Opettaja auttaa sinua tavoitteiden saavuttamisessa rinnallasi ohjaajana.


Mistä tiedän, että en ole tehnyt liikaa tai liian vähän tehtäviä?

Tehtäviä tehdessä laatu korvaa määrän. Jokainen oppilas on yksilö. Se, mikä toiselle on "aika vähän tehtäviä", voi toiselle olla jo paljon tehtäviä. Jokainen lähtee liikkeelle omalta lähtötasoltaan ja pitää mielessään tavoitteensa. Tiedät kyllä itse, mikäli olet laiskotellut. Toisinaan opiskelija tekee tehtäviä liikaa niin, että kuormitus muodostuu kohtuuttomaksi. Opi tunnistamaan tämä piirre itsessäsi.

Tehdäänkö tehtävät yksin, parin kanssa vai pienryhmässä?

Valitset suoritustavan itse. Tietyt tehtävät - esimerkiksi YO -esseen kirjoittaminen - ovat kuitenkin ehkä mielekkäämpiä tehdä yksin kuin ryhmässä. Introvertin ei ole pakko tehdä tehtäviä ryhmässä - opi jälleen tuntemaan itseäsi ja sinulle parhaiten sopivaa opiskelutapaa!