Kirjoitetaan kirja-arvostelu


Erityisesti lukion kursseille suunnatut ohjeet on kirjoitettu punaisella. Lukion ohjeet on suunnattu vanhan lopsin kurssille 4 ja uuden lopsin moduuliin 5.  Yläkoululaisen ei tarvitse välittää punaisella kirjatuista ohjeista.

-Yläkoululaisen kirja-arvostelun sopiva pituus vajaa sivu fontilla 12.

-Lukiolainen voi valita tavallisen arvosteluversion tai Pro-linjan arvostelun. Tavallisen arvostelun minimipituus on 2500 merkkiä, kun taas Pro-linjan arvostelu on noin 4000 merkkiä pitkä. 


1. Ohjeet lukion Pro -linjan arvostelun tekemiseen

-Pro-linjan arvostelun tekijä noudattaa oheisten ohjeiden ohella seuraavia lisäohjeita:

-Etsi kaksi lukemaasi teosta koskevaa kirja-arvostelua, jotka kiinnostavat sinua ja joiden kanssa olisi mielestäsi antoisaa keskustella. Viittaa molempiin arvosteluihin omassa arvostelussasi vähintään kerran ja pyri luontevaan keskusteluun arvostelujen kanssa - ihmettele, ole samaa mieltä, väitä vastaan, syvennä arvostelijan näkemystä omilla havainnoillasi teoksesta. 

-Muista tehdä arvosteluihin viitatessasi oikeaoppinen esittelyviittaus, ja ota esimerkkiä oheisesta viittauksesta:

Malla Mallisen arvostelussa, joka on julkaistu kirjallisuusblogissa "Liian paljon luettavaa" (julkaistu 2.3.2017, luettu 1.4.2021), kuvaillaan hyvin teoksen "Sikalat" tunnelmaa.

=> Mainitse tekijän nimi, tekstin tekstilaji sekä julkaisupaikka (blogi, verkkolehti...) ja -aika.


2. Ohjeet tavallisen kirja-arvostelun laatimiseen

-Kirjoita yhtenäinen teksti, jossa ei näy mitään kirjaintunnuksia (a, b, c)!

-Kirjoita kohdista b-e jokaisesta yhden vähintään yhden kappaleen verran


a) Otsikoi arvostelusi niin, että otsikko houkuttelee lukijaa. Otsikosta voi käydä jo selkeästi ilmi, mitä mieltä olet lukemastasi teoksesta. Voit keksiä otsikon myös viimeiseksi ja jättää tekstisi aluksi otsikoimatta.

Pääseekö seepra raidoistaan?

b) Anna perustiedot kirjasta (kirjoittaja, julkaisuaika, aihe, lyhyt yleisarvio)

Nadja Sumasen romaani Terveisin Seepra (2017) on koskettava kertomus nuoresta Iriksestä, joka on ajautunut ahdistuneena viiltelemään itseään. Teos on rankasta aiheestaan huolimatta muonipuolinen, jopa hauskakin.

c) Kerro kirjan päähenkilöstä. Minkä ikäinen hän on? Millaisessa ympäristössä hän elää? Millaisia iloja tai ongelmia hänellä on elämässään? Miten hän viettää aikaa? Miten hän suhtautuu muihin ihmisiin? Miten muut suhtautuvat häneen?

Iris on varakkaan perheen tytär, joka käy peruskoulun yhdeksättä luokkaa. Hänen elämänsä on aikamoista suorittamista: Iris laihduttaa ja laihduttaa, tanssii balettia, yrittää saada huippuarvosanoja - ja tuntee olonsa loputtoman yksinäiseksi. Tietämättä itsekään tarkkaa syytä hän päätyy salassa kaikilta viiltelemään. Tämä itseen kohdistettu väkivalta auttaa häntä kestämään ahdistusta, joka tuntuu kasvavan ja kasvavan.

Iris ei tunne kuuluvansa mihinkään. Koulussa hänellä on ystäviä, mutta hän tuntee esittävänsä tiettyä roolia. Kotona isällä ja äidillä ei ole tyttärelleen sanottavammin aikaa, ja isoveli on huumevieroituksessa. Keskellä täydellistä kulissia Iris on hyvin onneton, eikä hänen elämällään ole romaanin alussa suuntaa.

Lukio-opiskelija pohtii annettujen apukysymyksien lisäksi seuraavanlaisia asioita:

-Millainen on päähenkilön arvomaailmaa? Mistä tämän huomaa? 

-Kannattaako päähenkilö jotakin ideologiaa tai millaisia ideologioita voit hahmottaa näkyviin, kun tarkastelet teoksen miljöötä? Miten ideologiat vaikuttavat päähenkilöön? Millainen suhde hänellä on niihin?

d) Kerro teoksen juonesta mutta älä paljasta loppuratkaisua.

Iris päätyy käymään koulupsykologilla, joka johdattaa hänet kirjetoveruuteen salaperäisen Runotytön kanssa. Iris kirjoittaa nimimerkillä "Seepra", ja tästä on lähtöisin romaanin nimi. Runotytön elämä on juuri sellaista kuin Iris haluaisi omansa olevan: on juhlia, poikaystävä, tunteita ja suunnitelmia. Iris ihailee Runotyttöä, mutta ei löydä omaan elämäänsä samanlaista sisältöä.

Kaikki alkaa muuttua, kun Iris viiltää jouluaattoiltana vahingossa liian syvän haavan. Hän joutuu sairaalaan, ja Iriksen isä ymmärtää, että jotakin on tehtävä. Hän alkaa viettää enemmän aikaa Iriksen kanssa, ja he tutustuvat yhdessä valokuvaukseen, joka on ollut isän rakas nuoruuden harrastus. Vähitellen Iris alkaa saada valokuvaamisesta lohtua ja elämään ilmestyy myös salaperäinen poika.

-Lukiolaiselle: Kerro omassa kappaleeseen teoksen pääteemasta ja sivuteemoista ja arvioi, kuinka onnistuneesti teemoja mielestäsi käsitellään. Millaisiin yhteiskunnallisiin ongelmiin teos ottaa kantaa? Miten onnistuneena pidät kannanottoa? Perustele.

e) Arvioi romaanin hyviä ja huonoja puolia. Kenelle suosittelisit romaania?

Romaani on kokonaisuudessaan uskottava, koskettava ja synkästä aiheestaan huolimatta toiveikas. Teoksen lopetus jättää lukijalle mukavasti varaa tehdä omat tulkintansa, ja kirjailijan luomat henkilöhahmot ovat moniulotteisia. Ainoa ärsyttävä piirre romaanissa on Iriksen romanssin alku, joka tuntuu liiankin epätodennäköiseltä ja irralliselta. Kokonaisuus olisi toiminut ilman salaperäistä poikaakin.

Suosittelen teosta ennen kaikkea nuorten rankoista ongelmista kiinnostuneille lukijoille, mutta tietyn ahdistavuutensa vuoksi romaani ei välttämättä sovi alakouluikäiselle lukijalle. Aikuislukija kyllä nauttii tästä hyvin rakennetusta kokonaisuudesta. 

-Lukiolainen: voit nostaa arvostelussasi esille sopivissa kohdissa myös havaintoja tekstin kertojaratkaisuista, tyylistä, miljööstä, motiiveista jne. Käytä proosan analyysiin soveltuvia käsitteitä.