Kuvan lähde

Tervetuloa opiskelemaan äikkää ysillä!

Meillä on yläkoulussa äidinkieltä jokaisessa jaksossa kaksi tuntia, lukuunottamatta viimeistä jaksoa, jolloin äidinkieltä on vain tunti. Viimeisessä jaksossa paikkaamme alueita, jotka ovat neljässä ensimmäisessä jaksossa jääneet liian vähälle huomiolle.


Ensimmäinen kokonaisuus

-Harjoittelemme proosan analyysia 

-Oppitunneilla luetaan yhdessä monistenovellit "Kaupankäyntiä", "Pullo" ja "Sankarikalastaja". Lisäksi tehdään jokaiseen novelliin liittyvät tehtävät.

-Luetaan yhdessä oppitunneilla säeromaani "Runoilija X" ja tehdään romaaniin liittyvät tehtävät. Lukioon menevät oppilaat tekevät tehtävistä hieman laajemman version.

-Runouden käsittelyä valitulla tavalla

Ensimmäisen kokonaisuuden arvioitavat työt:

- Itse tehty novellianalyysi (arvioidaan asteikolla 4-10)

- Romaaniin Runoilija X liittyvät tehtävät (arvioidaan 4-10).


Toinen oppimiskokonaisuus

-Tavoitteena on perehtyä runouden moniin muotoihin ja analysoida runoutta

-Kaikki kirjoittavat runoanalyysin, joka arvioidaan asteikolla 4-10. Lukioon menevät oppilaat kirjoittavat analyysin laajemmin.





Kuvan lähde


2. Jakso:

-Toisessa jaksossa keskitymme erityisesti siihen, miten käytämme kieltä ja luemme yhdessä teoksen "Varastettujen rukousten vuori" tai teoksen "K15".

Arvioitavat työt:

-Minun kieleni -opintopolku (arvioidaan asteikolla 4-10): opintopolusta voi suorittaa erilaisia laajuuksia opiskelijan omasta kunnianhimosta riippuen.

-Minun kieleni -essee (Arviointi 4-10)

-Romaaniin liittyvät tehtävät (arviointi 4-10)

3. Jakso:

-Kirjoitetaan otsikkoessee tai essee aineiston pohjalta. Lukioon menevät opiskelijat kirjoittavat aineiston pohjalta. Teksti arvioidaan asteikolla 4-10.

-Kotimaisen kirjallisuuden historia, osa 1: Suullinen kansanperinne, Kalevala ja Seitsemän veljestä

-Kirjallisuushistorian koe, osa 1 (arviointi 4-10)

4. Jakso: Kirjallisuushitorian tyylisuuntaukset ja kielenhuoltoa