Punainen kuin veri -projekti 

 Yleisohjeet


  • Kirjat on lainattu kirjastosta koulun kortille. Koulussa jokainen kuittaa opettajalle kirjallisesti vastaanottaneensa kirjan ja on tämän jälkeen vastuussa siitä, että kirjaa kohdellaan asiaankuuluvalla hellyydellä.
  • Kirjaa luetaan pääsääntöisesti kotona ja siihen liittyviä tehtäviä tehdään myöskin pääsääntöisesti kotona. Koulussa projektia varten voidaan varata joitakin tunteja.  Kirjaprojektin aikana oppilaalle ei tule muita kotitehtäviä.
  • Kirjan pohjalta tuotetaan lyhyitä vastaustekstejä sekä myös kokonaan omia proosatekstejä Classroom -ympäristöön teksteille varatulle palautusalustalle. Tuota kaikki tehtävät samaan docsiin ja muista merkitä tehtävän alkuun sen numero.


Tehtäväkohtaiset ohjeet


  • Vastaa kaikkiin kysymyksiin kokonaisin virkkein! Huomaa, että vajain virkkein kirjoitettu vastaus pitää kirjoittaa uudelleen.
  • Tee tehtävät sopivissa kohdissa lukemisen aikana. Oppitunneilla annetaan lukemiseen ohjeellinen etenemisvauhti, mutta voit henkilökohtaisesti edetä myös paljon nopeamminkin.
  • Kokonaisuus sisältää lyhyiden tehtävien lisäksi laajempia kirjoitustehtäviä, joiden kohdalla sisällön lisäksi arvioidaan myös kieli. Kielenhuoltotehtävästä ilmoitetaan aina tehtävän yhteydessä. Oppilas huoltaa näiden pidempien tekstien kieltä opettajan ohjauksessa kielenhuollon oppimispäiväkirjaa hyödyntäen.
  • Lukioon menevän opiskelijan ja erityisen kunnianhimoisen opiskelijan kannattaa tehdä tarjolla olevia lisätehtäviä, jotka voivat nostaa kokonaisuuden arvosanaa. Huomaa kuitenkin, että hutiloiden tehty lisätehtävä ei tuo sinulle lainkaan plussaa - tehtävissä laatu ratkaisee. 


Kuvan lähde


Ja sitten lukemaan... 


Viikko 1: Tehtävien palautus viimeistään sunnuntaina 12.9.2021

Vastaa seuraaviin, kun olet päässyt romaanin luvun 3 loppuun.

1. Miksi Natalia pakenee ja mistä rahat ovat peräisin? Kirjoita vähintään kahdeksan virkkeen mittainen selostus, jossa käytät mielikuvitusta - ethän voi tässä vaiheessa tarkasti tietää tapahtumien yksityiskohtia.

2. Kirjoita Lumikista yhtenäisen tekstin muodostava henkilökuvaus. Huomioi ainakin hahmon ikä, ulkonäkö, perhesuhteet, asuinpaikka ja käyttäytyminen. 

3. Millaisiin ryhmiin Lumikki on huomannut oppilaiden jakautuvat omassa lukiossaan? Saako Lumikki sinusta olla oma itsensä? 

4. Oletko huomannut omassa koulussasi erilaisia ryhmäjakoja ja luokitteluja? Millaisia?


Kirjoitustehtävä

Onko sinusta joskus tuntunut, että sinut niputetaan johonkin lokeroon tai et esimerkiksi joissain tilanteissa saa olla oma itsesi? Etkö saa tehdä asioita, joita haluaisit tehdä? Saatko näyttää sellaiselta kuin haluaisit? Asettavatko koulu tai koti tai molemmat sinulle turhia rajoja? Vai estävätkö luokkakaverit sinua olemasta oma itsesi? Tiedätkö ylipäätään millainen pohjimmiltasi olet? Vai oletko joistain asioista epävarma?

Tuota vähintäänkolme kappaletta pitkä teksti, jonka otsikkona on Antakaa mun olla oma itseni! tai Antakaa minun olla oma itseni! (Yhdessä kappaleessa pitää olla vähintään viisi virkettä.) Voit otsikoida tekstin myös itse, omalla tavallasi. Tekstissä olennaista on aito ja monipuolinen pohdinta, ja saat kirjoittaa tekstin juuri, kuten sinulle sopii - puhekielellä tai kirjakielellä. Kirosanatkin ovat sallittuja, mutta älä käytä niitä liikaa, koska silloin ne menettävät tehonsa.

Tekstin arvioinnissa painaa nimenomaan sisältö - kielivirheitä ei nyt tarkastella. Huomaa myös, että tekstien sisältö on ehdottoman luottamuksellinen.


Viikko 2: tehtävien palautus viimeistään 19.9. sunnuntaina

Vastaa seuraaviin, kun olet päässyt romaanin luvun yhdeksän loppuun.

5. Millaisen löydön Elisa paljastaa Lumikille tehneensä? Mistä kuvittelet tässä vaiheessa löydössä olevan kysymys? 

6. Mitä Lumikille tapahtuu kotimatkalla Elisan luota?

7. Miten Lumikin pitäisi sinusta tässä vaiheessa toimia? Kirjoita hänelle ainakin kahdeksan virkettä pitkä ohjeviesti, jossa myös perustelet mielipiteesi huolellisesti.

8. Pidempi kirjoitustehtävä: tuota ainakin kolmen kappaleen verran tekstiä ja otsikoi lopuksi tekstisi itse. Valitse tehtävä A, B tai C. 

A) Romaanin useammassa kohdassa on annettu ymmärtää, että Lumikin menneisyyteen liittyy jotakin pahaa, joka saa hänet yhä elämään pelon vallassa. Käytä mielikuvitusta ja kerro pieni tarina Lumikin pelkojen synnystä. Aloita romaanissakin esiintyvällä virkkeellä: Olipa kerran tyttö, joka oppi pelkäämään. (Voit halutessasi tehdä päähenkilöstä myös pojan: Olipa kerran poika, joka oppi pelkäämään.) Kirjoita vapaasti - tekstin ei tarvitse sopia romaanin tapahtumiin, mikäli näin haluat.

B) Kirjoita oman elämäsi tärkeästä tapahtumasta, johon on liittynyt jokin suuri tunne. Pyri luomaan ainakin kolme kappaletta pitkä teksti.

Otsikoi tekstisi tähän tapaan:

Olipa kerran tyttö/poika, joka oppi rakastamaan/ vihaamaan / suremaan / häpeämään /onnistumaan /  kaipaamaan / pelkäämään...

C) Kirjoita parin kanssa näytelmäkohtaus, jonka kuluessa Lumikki ja Elise tekevät hurjan pakosuunnitelman tai keksivät yhdessä muun tavan selviytyä tilanteesta. Voitte kirjoittaa aluksi repliikki kerrallaan siten, että toinen vastaa sanottuun ja karsikaa lopuksi kohtauksesta esimerkiksi turha rönsyily. Repliikkien ei ole pakko olla kirjakielisiä mutta ne merkitään näin:

Lumikki: Mulla olisi oikeastaan yks vähän villimpi idea. (Hymyilee salaperäisesti) => näyttämöohje, joita voitte käyttää

Elise: No anna tulla vain! Kyllä mä kestän!


Viikko 3

Vastaa seuraaviin, kun olet päässyt romaanin luvun 17 loppuun.

9. Millaisiin vaikeuksiin Elisan isä Terho Väisänen on joutunut? Miksi?

10. Mitä outoa Lumikki löytää tietokoneelta Elisan kotona?

11. Mitä Viivo Tammille tapahtuu ja miksi?

12. Pidempi kirjoitustehtävä: tuota ainakin kolmen kappaleen verran tekstiä ja otsikoi lopuksi tekstisi itse. Valitse A tai B. Huomaa, että myös tekstien kieli arvioidaan.

A) Kirjoita vähintään kolme kappaletta pitkä pohtiva teksti, jossa tarkastelet tilannetta, jossa itse toimit väärin ja jouduit vaikeuksiin. (Huom! Teksti on ehdottoman luottamuksellinen eikä siitä seuraa mitään rangaistuksia.) Kuvaile elävästi, mitä oikein teit ja mitä siitä seurasi. Mitä ajattelit tekemisistäsi? Tunsitko omatunnon pistoksia jälkeenpäin? Opitko tilanteesta mitään? Mitä haluaisit sanoa nuorille, jotka joutuvat vastaavaan tilanteeseen?

B) Kirjoita vähintään kolme kappaletta pitkä pohtiva teksti, jonka otsikoksi laitat Arpeni. Kerro jostakin elämäsi vaikeasta tapahtumasta, joka on jättänyt sinuun jälkeensä. Mitä tapahtui? Miltä sinusta tuntui? Mitä ajattelit? Miten muistot vaikuttavat nykypäivääsi? Mikäli aihe inspiroi sinua, voit kirjoittaa siitä paljon pidemminkin.


Viikko 4

Vastaa seuraaviin, kun olet päässyt romaanin luvun 26 loppuun.

 13. Kuvaile miljöötä jääkarhun juhlissa. Mikä yksityiskohta on sinusta kiinnostavin? Missä juhlien huoneessa viettäisit itse mieluiten aikaa? Miksi?'

14. Millaiseen pulaan Lumikki joutuu kellarissa ja miten hän selviytyy siitä?

15. Millainen Jääkarhu lopulta on, kun hän näyttäytyy juhlaväelle?

16. Muistuttele mieleesi alkuperäinen Lumikki -satu. Miten seuraavat alkuperäisen sadun elementit näkyvät romaanissa muuntunteissa muodoissa:

  • värit valkoinen, punainen ja musta
  • tytön metsästäminen
  • lasiarkku
  • idea peilin keskeisyydestä ja peilikuvasta?


Kun olet lukenut koko kirjan: 

17. Lopussa esiintyy Anna-Sofiaan ja Vanessaan liittyvä takauma eli ajassa palataan taaksepäin muistelemaan Lumikin menneisyyttä.  Tiivistä takauman pääsisältö lukijalle.

18. Miten asiat ratkeavat lopulta 

a) Lumikin, 

b) Elisan isän ja

c) Elisan itsensä kohdalla?


19. Millaisia teemoja romaani nostaa esille? 


Laajat kirjoitustehtävät romaanin lukemisen jälkeen

Huomaa, että myös tehtävien kieli on arvioinnin kohteena, joten kirjoita huolellisesti. Valitse tehtävistä yksi ja kirjoita ainakin sivun verran tekstiä. Sopiva fonttikoko on 12.

 

1. Kirjoita romaanille kokonaan uusi loppu. Saavatko tapahtumat onnellisen vai onnettoman päätöksen? Voit tuottaa lopun myös yhdessä parin kanssa. Kirjoittakaa kappale kerrallaan - toinen jatkaa siitä, mihin toinen jäi. Tarkistakaa lopuksi yhdessä, että tekstiin ei jää kielivirheitä.

2. Valitse itseäsi kiinnostava sivuhenkilö, jonka elämäntarinan kerrot (Natalia, Jääkarhu, Elisa..). Saat käyttää runsaasti omaa mielikuvitusta.

3. Lisää kirjaan uusi kohtaus, jonka tuotat näytelmäkohtauksena. (Esimerkiksi Jääkarhu tekee pelottavan tempun, Elisan isä ja Natalia kohtaavat, Lumikki ja jäätelökojun tyttö kohtaavat jne. ) Rakenne kohtaus jonkin ristiriidan tai ongelman ympärille ja huomaa, että hyvässä näytelmäkohtauksessa on alku, keskikohta ja loppu. Käytä seuraavaa merkintätapaa:

Lumikki (hiljaa kuiskaten)=> näyttämöohje: Miksi sinä teet tämän minulle?

Elisa: Koska mua huvittaa.

Lumikki: Ai koska huvittaa? Aika itsekästä...


4. Kehitä oma pahishahmo, joka voisi sopia tarinaan esimerkiksi Jääkarhun tilalle tai toimia kokonaan omassa maailmassaan. Miltä hahmo näyttää? Mitä hän puuhailee? Mitkä ovat hänen tärkeimmät kiinnostuksen kohteensa? Keitä hänen lähipiiriinsä kuuluu? Miten hahmosta tuli paha? Millainen elämäntarina hänen menneisyyteensä kätkeytyy? Millaisia synkkiä salaisuuksia hänellä voisi olla? Onko hänellä yliluonnollisia kykyjä?

5. Lumikki -teoksessa on hyödynnetty pohjalla Lumikki -satua. Kirjoita oma täysin uudistettu versiosi jostakin perinteisestä sadusta.