Etäopinnot

 Maalaus: Salvador Dali


Sukellus surrealismiin -kokonaisuus

Tunti 1 ja kotitehtävät

 Mene Yle Areenan sivustolle ja katso sieltä Viginia Woolfin romaaniin perustuva elokuva "Orlando". Vastaa katselun ohessa oheisiin kysymyksiin kokonaisin virkkein:

1. Minkälaisen ehdon kuningatar asettaa tarinan alussa Orlandolle?

2. Kehen Orlando tarinan alussa rakastuu? Millaisia esteitä rakkaudelle on? Ovatko esteet mielestäsi todellisia?

3. Miten Orlando muuttuu ensimmäisen pitkän unensa aikana?

4. Miksi voisi sanoa, että sotiminen ei sovi Orlandolle?

5. Mitä toisen pitkän unijakson jälkeen voidaan havaita?

6. Orlando karkaa suuressa sinisessä asussa seurapiirikutsuille. Miten kutsuilla suhtaudutaan naisiin? Mistä tämän huomaa?

7. Mitä Orlandolle tapahtuu labyrintissa?

8. Miten romantiikan keskeiset piirteet näkyvät elokuvassa, kun siirrytään 1850 -luvulle?

9. Millainen on Orlandon rakastaja 1800 -luvulla? Miten Orlando suhtautuu seksiin?

10. Elokuvassa siirrytään romantiikan jälkeen nopeasti ja lyhyeksi hetkeksi realismiin. Mitä nimenomaan realismille ominaista näet elokuvassa?

11. Mihin ajankohtaan elokuva mielestäsi päättyy? Perustele.

12. Onko Orlando lopussa mielestäsi mies vai nainen? Perustele.



Tunti 2

Mene Yle Areenan sivustolle ja kuuntele kuunnelma "Liisa Ihmemaassa" . täältä.

Kehittyvä lukija ja kirjoittaja: Vastaa seuraaviin kuunnelmaa koskeviin kysymyksiin kokonaisin virkkein.


1. Miten kuvailisit Irvikissaa kolmella adjektiivilla? Perustele valintasi.

2. Mikä on valkoisen kanin tehtävä puutarhakutsuilla?

3. Mitä erikoista on Hatuntekijän kellossa?

4. Miten siirappi liittyy tarinaan?

5. Miksi kahvikutsuilla on niin paljon kuppeja? Miksi järjestely on järjetön?

6. Miksi puutarhuri maalaa ruusuja?

7. Mikä leivoksiin liittyvä ongelma tarinassa käy ilmi?

8. Millainen on Valekilpikonna? Kuvaile häntä kolmella adjektiivilla ja perustele valintasi.

9. Mikä on kuninkaan tehtävä valtakunnassa?

10. Ketä syytetään oikeudenkäynnissä?

11. Miten leivosten arvoitus ratkeaa?

12. Kuka on mielihahmosi tarinassa? Miksi?

13. Mikä kohta tarinassa erityisesti painui mieleesi? Miksi?

14. Mitä mieltä olet sadusta?


Lukiolinja

Valitse tarinasta kolme sivuhenkilöä. Kirjoita jokaisesta vähintään kappaleen mittainen henkilökuvaus. Ota huomioon hahmon käytös sekä äänet ja puhetapa. Millainen kuva hahmosta välittyy?


Tunti 3, 3.4. 2020, perjantai

Tarvitset kynän, kirjepaperia, kirjekuoren ja postimerkin.

Tehtävänäsi on kirjoittaa paperinen, perinteinen kirje isovanhemmallesi, koronan takia eristyksissä olevalle henkilölle tai ystävällesi, jota et voi nähdä koronan takia. Kirjeen ei tarvitse olla kirjakielinen vaan kirjoita sinulle luontevalla tavalla.

Voit käsitellä kirjeessä esimerkiksi seuraavia asioita:

-Kerro, mitä sinulle ja perheellesi kuuluu yleisesti. (Ensimmäinen kappale)

-Kerro, miten käytät vapaa-aikasi nyt, kun olemme poikkeusoloissa. (Toinen kappale)

 -Kerro, miten päiväsi etenevät koulussa ja miltä etäopiskelu tuntuu. (Kolmas kappale)

-Esitä vastaanottajalle kysymyksiä. Mitä haluaisit tietää hänen elämästään juuri nyt? (Neljäs kappale)

-Kerro vastaanottajalle, mitä haluaisit tehdä sitten kun pandemian aika on ohi. (Viides kappale)

Muista lopettaa kirjeesi sopivalla tavalla, esimerkiksi jollakin toivotuksella ja laita vielä oma nimesi kirjeen alle.

Huoltajan tulee kuitata Wilmaan, että olet tehnyt tehtävän. Ensi viikolla on pääsiäisloma, joten tehtävän tulee olla kuitattuna viimeistään 16.4. torstaina.


Tunti 4 (perjantai, 17.4.2020)


Toinen tehtävä

Alamme pitää pandemiapäiväkirjaa. Ensimmäinen merkintä on pisin - muut voit tehdä myöhemmin lyhyemmin open ohjeiden mukaan. Päiväkirjoja ei missään tapauksessa lueta muulle luokalle vaan saat kirjoittaa aivan sensuroimattomasti. Käytä kuitenkin kirjakieltä. Saat pitää pandemiapäiväkirjaa esimerkiksi joka päivä (mikäli olet kunnianhimoinen), mutta muuten merkintöjä tehdään vain open määräämällä tavalla. Pandemiapäiväkirjassa saa purkaa omia tunteita vapaasti!

 Ota portfoliostasi puhdas sivu ja laita otsikoksi "Pandemiapäiväkirja". Laita yksittäisen merkinnän otsikoksi aina kunkin päivän päivämäärä.

-Hyvä pituus kappaleelle on noin kahdeksan virkettä. 

-Noudata tekstissäsi seuraavaa rakennetta:


1) Millaisia tunteita pandemia herättää sinussa tänään? Tuoko jokin erityistä toivoa? Herättääkö jokin pelkoa? Millainen olosi on ylipäätään?

2)Miltä perheesi arki on tuntunut koulujen sulkemisen jälkeen? Miten käytät päiväsi? Kaipaatko jotakin? Ovatko jotkin asiat erityisen mukavia? 

3) Miltä etäopiskelu on tuntunut? Mikä ilahduttaa? Mikä raivostuttaa ja turhauttaa? 

4) Tutustu yhteen koronauutiseen tai artikkeliin. Mitä uutisessa kerrotaan? Millaisia ajatuksia uutinen herättää sinussa ja miksi?  Laita päiväkirjaasi nettiosoite, josta poimit uutisen. Huomaa, että esimerkiksi Helsingin Sanomien (hs.fi) koronauutisointi on kaikille vapaata ja maksutonta.

Tehtävät sisältävät myös läksyt. Palautus 24.4 perjantain oppitunnille.


Perjantain tunti, 24.4.2020

Ensimmäinen tehtävä 


Kuuntele oheinen scifi -kuunnelma ja vastaa siihen liittyviin kysymyksiin kokonaisin virkkein portfolioosi uudelle sivulle. Huom! Kuunnelma ei toimi, jos sinulla on koulun kone, joten joudut ehkä käyttämään kännykkää.

Löydät kuunnelman  tämän linkin takaa.


a) Mikä ongelma Arthur Dentillä on tarinan alussa?

b) Mitä erityistä Arthurin ystävässä Ford Prefektissä on?

c) Minkä ikävän asian ystävä kertoo Arthurille pubissa?

d) Miksi Maapallo on tuhottava?

e) Miten Arthur Dent pelastuu?

f) Mikä on "Linnunradan käsikirja liftareille"?

g) Millaisia vogonit ovat? Kuvaa heitä vähintään kolmella adjektiivilla.

h) Miten vogonien kapteeni suhtautuu liftareihin?

i) Mikä on Baabelin kala?

j) Mitä Maapallosta sanotaan käsikirjassa? Miten merkintää korjataan?

k) Millaista on vogonien runous?

l) Miten vogonikapteeni kertoo ystävien voivan pelastua?


Toinen tehtävä

Jatka pandemiapäiväkirjaa vähintään kahden kappaleen verran, mieluiten pidemmin. Voit kirjoittaa koronasta, mikäli haluat, mutta nyt voit tehdä myös merkinnän, joka ei käsittele lainkaan koronaa, mikäli haluat kääntää huomiosi muualle. Käytä tällöin esimerkiksi seuraaviaa ohjeita:


-Millaista kotisi ulkopuolella on tällä hetkellä? Mitä mukavaa voisit juuri tänään puuhailla ulkona? Mitä tekisit ulkona tällä viikolla, jos olisi kesä ja kova helle?

-Mieti perhettäsi. Mikä perheenjäsenissäsi on sinusta erityisen mukavaa? Millaisen kivan yllätyksen voisit järjestää heille tällä viikolla? Miten perheenjäsenesi taas voisivat yllättää sinut?

-Pohdi luokkaasi ja luokkatovereitasi. Mikä luokassasi on erityisen mukavaa? Millaisia asioita luokassasi tulee ikävä? Miten oma luokkasi voisi juhlia ysiluokan päättymistä? Vain mielikuvitus on rajana! 

- Mitä odotat ensi syksyltä? Onko jotakin, mikä erityisesti pelottaa/ ilahduttaa / ärsyttää? 


Tehtävät sisältävät myös läksyt ja niiden tulee olla valmiina perjantaihin 8.5. mennessä!


8.5. Perjantaina

  Tänään lähdetään ulkoilemaan.

A) Kevätretki

Varaa kevätretkeesi ainakin 45 minuuttia aikaa, laita vaatetta sopivasti ja ota mukaan kännykkä.


Kierrä retkelläsi mukava kävelyreitti niin, että käyt ainakin neljässä erilaisessa paikassa. Ota jokaisesta paikasta kuva, jonka liität portfolioosi.


Kun pääset perille, liitä kuvat portfolioosi ja kirjoita niiden pohjalta retkestäsi pieni selostus, jossa kerrot järjestyksessä mitä teit, näit ja koit. Kirjoita jokaisen kuvan yhteyteen ainakin viisi virkettä, mutta voit kirjoittaa pidemminkin. Virkkeiden tulee muodostaa yhtenäinen teksti: lukijan pitää pysyä kärryillä tapahtumista, vaikka siirrytäänkin kuvalta toiselle.


Ota mallia seuraavasta tekstistä:


Selostus Minjan kevätretkestä


Katsoin ulos ikkunasta ja ajattelin heti, että olisi mitä oivallisin päivä pienelle kevätretkelle. Menin heti keittiöön tekemään retkieväitä. Päätin ottaa mukaan makkarasämpylän, pullon appelsiinimehua ja korvapuustin. Pakkasin tavarat repuuni, ja astelin ulos kotipihasta. Retkikohde ei ollut minulle aivan selvä, joten jäin miettimään hetkeksi, mihin suuntaan lähtisin.

(Esimerkiksi tässä kuva retkieväistä)

Päätin suunnata ensimmäiseksi kotimme vieressä sijaitsevalle järvelle, josta jäät olivat jo lähteneet hyvän aikaa sitten. Kuuntelin mustarastaan laulua ja haistelin raikasta keväistä järvi-ilmaa. Yhtäkkiä näin edessäni joutsenparin ja sain napattua siitä valokuvan. Olin iloisesti yllättynyt, sillä joutsenia näkee harvoin täällä kotini lähellä.

(Valokuva esimerkiksi joutsenesta...)

Tehtävän palautus on viimeistään tiistaina 12.5. klo 16:00 mennessä.


B) Lukiolinja:


Mene ulos ja ota kolme valokuvaa seuraavan ohjeen mukaan.

1. Ota kuva kohteesta, jota sinun on helppo kuvata realistisesti. Liitä kuva portfolioosi ja kirjoita kuvasta vähintään kappaleen mittainen realistinen kuvaus. Tutustu halutessasi käsitteeseen "naturalismi" ja voit viedä kohteen kuvausta naturalistiseen suuntaan.

2. Ota kuva kohteesta, jota voisit kuvata romanttisesti. Myös arkinen kohde sopii, mikäli et löydä erityisen romanttista kohdetta. Kirjoita kuvasta noin kappaleen mittainen romanttinen kuvaus. Muista, että romantikko voi nähdä kohteensa ihanana tai esimerkiksi salaperäisenä tai pelottavana, mutta hän näkee kaikissa tapauksissa jotakin aivan ihmeellistä ja taianomaista.

3. Ota kuva jostakin arkisesta ulkokohteesta, jota alatkin kuvata surrealistisesti, aivan kuin näkisit kohteesta hieman sekavaa unta. Kirjoita vähintään kappaleen verran tekstiä.

Tehtävän palautus on viimeistään tiistaina 12.5. klo 16:00 mennessä.