Kirjoittamisen tehojakso

Tervetuloa kirjoittamisen jatko-opintoihin valmistavalle tehojaksolle. Tehojakson aikana harjoitellaan monenlaista kirjoittamista - sekä aineiston pohjalta että ilman aineistoa. Etenemme suurinpiirteinen seuraavan järjestyksen mukaan:

 1. Kirjoitusprosessi ja kirjoitusasenteet

2. Tekstin suunnittelu, kappaleet ja ydinvirke

3. Esseiden suunnittelua ja kirjoittamista

4. Kirjoittamisen näkökulmia: kuutiointi

5. Oman esseen tuottaminen ongelmanratkaisurakennetta käyttäen/ Ammattikoululinja= oman novellin tuottaminen

6. Aineiston pohjalta kirjoittaminen: referointi ja plagiointi 

7. Referaatin tuottaminen: kaksi vaihtoehtoista tekstiä: suunnittelua

Välillä pidämme yksittäisiä kielenhuollon tunteja, joiden lopuksi järjestämme koko yläkoulun sisältöjä kertaavan kielenhuollon kokeen.



Minä kirjoittajana -tehtävä 

Olet nyt tutustunut opettajan johdolla kirjoitusprosessin erilaisiin vaiheisiin. Tehtävänäsi on tarkastella, millainen olet itse kirjoittajana. Täydennä seuraavat virkkeet kokonaisiksi kappaleiksi. Kirjoitamme jokaisesta kohdasta 10 minuutin ajan.

1. Kirjoittaminen on minusta_____________. Perustele, miksi koet kirjoittamisen näin.  Millaisia kokemuksia sinulla on kirjoittamisesta? Onko jokin kirjoitustehtävä jäänyt mieleesi erityisen helppona/epämiellyttävänä/mukavana? Miten aiemmat kokemuksesi vaikuttavat siihen, millaisena näet kirjoittamisen?

2. Tekstin suunnittelijana olen huoleton/huolellinen/jotakin huolellisen ja huolettoman väliltä. Kerro, miten yleensä suunnittelet pidempiä tuottamiasi tekstejä, esimerkiksi koevastauksia. Jos et suunnittele niin miksi et? Mikä suunnittelutavoista on sinulle luonteva ja mitä taas pidät vaikeampana? (ideointi omassa mielessä, listaus, miellekartta jne.) Miten haluaisit kehittyä tekstin suunnittelijana?

3. Itse kirjoitusprosessi on minulle__________. Syntyykö tekstiä helposti? Onko prosessi sinusta nopea vai hidas?  Millaisista aiheista sinun on helppo kirjoittaa? Mistä taas et mielelläsi kirjoittaisi? Onko tekstilajilla väliä? Syntyykö esimerkiksi koevastaus helpommin kuin kertomus? 


4. Kirjoittamistani voi häiritä_______________

Valitse esimerkiksi yksi tai useampia seuraavista: 

  • oma kielteinen asenteeni kirjoittamista kohtaan, 
  • liiallinen itsekritiikki, 
  • se, etten keksi omaa sanottavaa, 
  • se, etten saa riittävästi apua kirjoittamisessa
  • jokin ulkoinen tekijä, esimerkiksi rauhaton ympäristö 
  • jokin sisäinen tekijä, esimerkiksi stressi ja huolet omassa elämässä

Avaa vielä lisää valitsemaasi häiriötekijää. Miksi se on niin häiritsevä? Voitko päästä siitä eroon vai tuntuuko häiriötekijä ylitsepääsemättömältä?  


5. Vahvuuteni kirjoittamisessa on_____________________


Valitse esimerkiksi yksi tai useampi seuraavista tai keksi vahvuutesi itse.


  • se, että maltan suunnitella hyvin
  • se, että minulla on yleensä ideoita
  • se, että teen vain vähän kielivirheitä
  • se, että maltan keskittyä pitkiä aikoja
  • se, etten ota teksteistä liikaa paineita
  • se, että pyrin kehittymään saamastani palautteesta

 

6. Millaista apua voisit erityisesti kaivata kirjoittamisen ohjauksessa? Millainen palaute auttaa sinua? (Esimerkiksi tekstiin merkityt virheellisyydet, numeroarviointi, sanallinen palaute, toiselta oppilaalta saatu palaute)  Millainen palaute taas ei auta?


 Ydinvirke ja tukivirkkeet

Lue lisätietoa aiheesta täältä.

Teemme yhteisesti seuraavan ydinvirkeharjoituksen. Kirjoitamme jokaisesta kohdasta noin kymmenen minuutin ajan.

1. Maaseudulla asumisessa on monia hyviä puolia.

2. Maaseudulla asumisessa on kuitenkin myös haittansa.

3. Suurkaupungissa asuminen on hyvin erilaista verrattuna maaseudulla asumiseen.

4. Jos saisin valita, asuisin mieluiten___________Perustele miksi.