Suomen kieli maailman kielten joukossa

 

Valitse tehtävistä viisi. Voit halutessasi tehdä tehtäviä myös enemmän, mutta muista, että määrä ei korvaa laatua. Ope arvioi asteikolla 4-10, miten huolellisesti olet tehnyt tehtävät. Tehtävien tekemiseen on varattu kaksi oppituntia aikaa. (Sisältää myös kotitehtävät.)


a) Ota asiallisista internet -lähteistä selvää, mitä tarkoitetaan termillä "puolikielisyys". Merkitse lähteet näkyviin portfolioosi. Ota sitten kantaa seuraavaan väitteeseen: Omasta lapsestaan ei kannata yrittää tehdä kaksikielistä, sillä hänestä tulee helposti vain puolikielinen. (kirjan s. 84) Onko väite käyttämiesi lähteiden pohjalta totta vai tarua? Perustele. Kirjoita kokonaisuudessaan vähintään kaksi kappaletta pitkä teksti.

b) Valitse oppikirjan sivulta 91 yksi väittelyn aihe, joka koskettaa sinua erityisesti. Kirjoita vähintään kaksi kappaletta pitkä mielipideteksti aiheesta. Kerro ensin selkeästi, mikä on väitteesi ja perustele se uskottavasti.

Lueta tämän jälkeen teksti parillesi ja parisi kirjoittaa tekstillesi noin kappaleen mittaisen vastineen, jossa otetaan kantaa ajatuksiisi.

c) Tehkää ryhmässä valmiiksi aloitettu opetusvideo suomen kielen erityispiirteistä. 

d) Tee oppikirjan sivulta 97 tehtävä 7, jossa tulee perehtyä murreaiheiseen kolumniin. Tee kohdat a, b ja c. Perustele jälleen uskottavasti. Kirjoita vähintään kaksi kappaletta pitkä teksti.

e)


Tarkastele oheista internetistä löytynyttä tuntemattoman piirtäjän kuvaa. Miksi voidaan sanoa, että kuva on rasistinen? Millaisia tunteita ja ajatuksia kuva herättää sinussa? Kirjoita vähintään kaksi kappaletta pitkä teksti.


f) Kuvittele, että tapaat ulkomaalaisen, jolle sinun tulisi selittää oman äidinkielesi vähintään kolme tärkeää erityispiirrettä. Hyödynnä oppikirjan sivuja 104 -105. Kirjoita selityksesi omin sanoin ja käytä muita kuin oppikirjan esimerkkejä.

g) Lue lehtijuttu "Onko tässä suomen kielen vaikein lause?" oppikirjan sivulta 107 ja tee lehtijuttuun liittyvät tehtävät. Kirjoita viimeisessä tehtävässä vähintään kaksi kappaletta pitkä teksti.



h) Katso video, jossa kerrotaan suomen kielestä ulkomaalaisen silmin. (Huom! Käytä kuulokkeita) Vastaa seuraaviin kysymyksiin videon pohjalta:

1. Miksi videon esiintyjän oli aluksi erityisen vaikea oppia suomen kieltä?

2. Miten puhuja suhtautuu Suomen murteisiin?

3. Mitä puhuja tarkoittaa suomen kielen "matalalla taajuudella"? Mitä mieltä hän on siitä? Oletko itse kiinnittänyt vastaavaan ilmiöön huomiota?

4. Mitä mieltä puhuja on suomalaisten käyttämistä "lainasanoista"? Mitä mieltä itse olet asiasta?

5. Mitä puhuja ajattelee kielen "täytesanoista"? Oletko itse samaa mieltä?


i) Pohdi onko suomen kieli vaarassa kuolla. Tee oppikirjan tehtävä 6 sivulta 115. Ota sitten netistä selvää, mitkä suomen sukukielet ovat vaarassa kuolla. Merkitse lähteesi näkyviin. Pohdi vielä, miksi kielten kuolemalla on/ ei ole väliä?

            Kuvan lähde


j) Tutustu kantauralin sanoihin. Tee tehtävä 7 oppikirjan sivulta 115. Kantauralia on puhuttu noin 5000 - 6000 vuotta sitten Ural -vuoriston tuntumassa. Eläydy tuon ajan ihmisen arkeen ja kirjoita vähintään kaksi kappaletta pitkä kuvaus kantauralilaisen elämästä. Käytä minäkertojaa ja hyödynnä oppikirjan sivun 115 sanoja.

k) Mistä oma etunimesi on oikein peräisin? Tutki nimesi alkuperää hyödyntäen esimerkiksi tätä sivustoa. Kirjoita pieni teksti omasta nimestäsi. Kerro ainakin seuraavat asiat:

-Onko sinulla ollut myös lempinimiä aikojen saatossa?

- Kuinka suosittu oma nimesi on Suomessa? Etsi netistä sopiva tietolähde netistä. Onko nimesi suosio vaihdellut aikojen kuluessa?

-Jos saisit vaihtaa etunimesi, minkä niminen mieluiten olisit? Miksi?


l) Katso vlogi suomen kielen kauheimmista sanoista ja sanonnoista. 


Mistä sanoista olet puhujan kanssa eri mieltä? Mistä taas samaa mieltä? Mitkä sinusta ovat suomen kielen kauneimpia ja toisaalta hirveimpiä sanoja. Kirjoita vähintään kaksi kappaletta pitkä yhtenäinen teksti.