Pääkäyttäjänäkymä

Atom

2018-07-20

Oppikirjat ja palikkatesti

Kun olin pienenä neuvolassa, kiltti täti oli kuulema pyytänyt minua laittamaan palikoita rasiaan. Rasiassa oli irrotettava kansi, jossa oli erimuotoisia aukkoja erimuotoisille palikoille. Minä yksinkertaisesti otin kannen irti ja laitoin palikat rasiaan, kuten täti pyysi. Helppoa, kun sen osaa. Tosin myöhemmin paljastui, että olin tehnyt virheen, joka asetti älykkyysosamääräni syvästi kyseenalaiseksi.

Tänä keväänä ope oli aivan erityisen väsynyt. Suorastaan vaarallisen väsynyt, kiltti väsymysasiantuntija kertoi minulle. Siksipä tein päätöksen: otamme lukion kursseille 6-9 OPPIKIRJAT. Ei enää oman materiaalin tiherrystä ja tuherrusta niin paljon kuin siitä nautinkin.

Luin uuden opsin mukaisen ensimmäisen kurssikuvauksen. Selvä. Kuvitellaan, että opsin sisältö muodostaa rajat, eräänlaisen laatikon. Minulla oli alustava visio, mitä halusin kurssilla painottaa ja aloin tutustua uuteen ystävääni, oppikirjaan.

Aloin survoa ideoitani tuntisuunnitelmiksi. Ideat ovat - heh heh mikä yllätys - palikoita, joita laitetaan laatikkoon, ja oppikirja on tietenkin laatikon kansi. (Se, jonka saa irti.) Survoin aikani ja aloin turhautua. “Ei meillä ole tähän mitenkään aikaa!”, “Tästä mulla on jo materiaalit”, “En ymmärrä tuota tehtävänantoa itsekään”, “Ei meillä ole aikaa!”, “Ei meillä ole aikaa”, “Ei meillä OLE aikaa”.

Lopputulos: laatikon kansi nousi irti kuin itsestään ja oooo…palikat alkoivat mennä laatikkoon yksi kerrallaan. Lopputulos: olen aivan liekeissä uudesta kutoskurssista! Minua myös väsyttää epäilyttävän vähän.

Admin - 12:04:26 | Lisää kommentti