Kuvan lähde
Opintojakso 1: Johdatus lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opintoihin (3 op)
Opintojakso käsittää äidinkielen ja kirjallisuuden moduulit 1 ja 2. Valtakunnallisten tavoitteiden lisäksi opintojakson keskeiseksi tavoitteeksi on määritelty paikallisesti, että opiskelija tutustuu lukion äidinkielen ja kirjallisuuden keskeisiin tekstilajeihin kirjoitustaidon vastaukseen eli esseeseen ja lukutaidon vastaukseen.
Kankaanpään yhteislyseon yhdistelmäopiskelijoilla opintojakson ohjelma on typistetty siten, että kaunokirjallisuuden lukeminen ei kuulu mukaan pakollisena tehtävänä.
Opintojaksolla käytetään digitaalista Särmä-käsikirjaa sekä Särmä 1-kurssivihkoa, josta opiskelija saa paperisen version.
Opintojakson tavoitteet ja sisällöt
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- osaa tuottaa, tulkita ja arvioida erilaisia, monimuotoisia tekstejä ja niiden rakenteita ja ilmaisutapoja
- rohkaistuu kirjoittajana ja hallitsee kirjoittamisprosessin eri vaiheet
- osaa käyttää muita tekstejä oman kirjoittamisen pohjana
- syventää käsitystä itsestään tekstien tulkitsijana ja tuottajana sekä palautteen antajana ja vastaanottajana.
- kehittää kieli- ja tekstitietoisuuttaan
- syventää ymmärrystään kielestä ja teksteistä merkityksiä rakentavina kokonaisuuksina
- ymmärtää kielen sosiaalisen luonteen ja merkityksen niin yksilön kuin yhteisöjen kannalta.
Opintojakson keskeiset sisällöt ovat seuraavat:
- keskeiset tekstilajit: kertovat, kuvaavat, ohjaavat, kantaa ottavat ja pohtivat tekstit sekä niiden yhdistelmät
- tekstikokonaisuuden rakentuminen; tekstin tavoitteen, kohderyhmän, kontekstien, sisällön, rakenteen, ilmaisutapojen ja näkökulmien analyysi
- erilajisten tekstien tuottamisen prosessi yksin ja yhdessä sekä tekstien pohjalta kirjoittaminen, referointi ja kommentointi
- tekstien moniäänisyys ja intertekstuaalisuus
- kielen- ja tekstinhuoltoa
- erilaiset käsitykset kielestä: kieli rakenteena, merkitysten muodostajana, sosiaalisena ja yhteisöllisenä ilmiönä sekä vallan välineenä
- monilukutaidon käsite, laaja tekstikäsitys, tekstilajin käsite
- kielipolitiikka, yksi- ja monikielisyys, kieli-ideologiat, kielenohjailun periaatteet
Kuvan lähde
Äidinkielen ja kirjallisuuden ensimmäinen opintojakso toteutuu syyslukukauden periodeissa 1a ja 1b sekä kevätlukukauden periodissa 3a. Opintojaksoa ei käydä periodissa 2a eikä periodissa 2b.
Yhdistelmäopiskelijoilla opintojakso toteutuu eri aikataululla ja hieman erilaisin sisällöin.
Opintojakson arvioitavat työt 13.8-8.10. 2024
Huomaa, että opintojakso jatkuu vielä kevätlukukauden puolella, jolloin saat äidinkielestä ja kirjallisuudesta ensimmäisen kurssiarvosanan.
- Ydinvirke ja tukivirkkeet, arviointi hyväksytty-hylätty.
- Omaa äidinkielen opiskelua reflektoiva teksti, arviointi asteikolla 4-10.
- Miniessee otsikon pohjalta, arviointi asteikolla 4-10.
- Aineistoesseeseen johdattava pieni kirjoitusharjoitus (aiheena nuori ja riiteleminen), arviointi hyväksytty-hylätty.
- Yhden aineiston pohjalta tuotettava 4000-5000 merkkiä pitkä aineistoessee, arviointi asteikolla 4-10
- Luetaan kotona romaani Runoilija X ja tuotetaan sen pohjalta erilaisia tekstilajeja edustavia tekstejä (kertova, kuvaava, ohjaava, kantaaottava ja pohtiva tekstikatkelma). Löydät säeromaanista tarkempaa tietoa esimerkiksi täältä.
Opintojakson etenemisjärjestys 13.8-8.10.2024
Etenemisjärjestyksessä yhteen aihekokonaisuuteen voidaan käyttää aikaa useita oppitunteja. Numerolla arvioitavat tekstikokonaisuudet on lihavoitu. Jatkamme tarvittaessa kokonaisuutta kolmannessa periodissa, jolloin opintojakso jatkuu.
- Äidinkielen tuntien säännöt ja opintojakson tavoitteet ja sisällöt, Materiaali
- Kappalejaon perusteet: kokonaisuuteen liittyvinä aineistoina Särmä-digikirjan luvun 21 kappalejakoa käsittelevä osio, Diaesitys ja Tehtävät.
- Mikä on essee? Materiaaleina Diaesitys ja malliesseinä kaksi otsikkoesseetä, jotka jaetaan monisteena.
- Omaa äidinkielen opiskelua reflektoiva teksti: Materiaali, tehtävä 4, huom. tehdään Abitissa
- Plagiointi: Materiaali
- Mikä on essee? Materiaaleina Diaesitys ja malliesseinä kaksi otsikkoesseetä, jotka jaetaan monisteena.
- Esseen rakennemallit: Diaesitys ja Tehtävät
- Miniesseen tuottaminen, Materiaali, huom. tehdään Abitissa
- Tekstianalyysin peruskysymykset, osa 1 Diaesitys ja opettajan jakama tekstilajimoniste
- Sanomalehtitekstin osat, Diaesitys ja opettajan jakama moniste lehtijutusta (Moni ei usko rakkaustarinoihin)
- Lukutaitovastauksen teoriaa aloittelijalle, Diaesitys ja mallivastauksiin tutustumista
- Lukutaitovastaus 1: uutisartikkelin tekstilajipiirteiden analyysi, Materiaali, huom. tehdään Abitissa
- Esseen tuottaminen prosessina: aihio, päänäkökulma ja käsittelynäkökulmat, Materiaali
- Mitä aineistosta voi poimia?, Materiaali
- Essee ja referointi aloittelijalle, Materiaali
- Essee ja kommentointi aloittelijalle, Materiaali
- Vaiheittain tuotettava kirjoitelma, joka arvioidaan hyväksytty - hylätty, Materiaali
- Oman aineistopohjaisen esseen tuottaminen, teemana raha ja kuluttaminen: saat aihiot ja aineistot opettajalta monisteena, huom. tehdään Abitissa
- Runoilija X -romaaniin liittyvä Abitti-koe
Kuva: Pawel Czerwinski Unsplashista
Opintojakson arvioitavat työt 13.1.-5.2.2025
Kaikki työt arvioidaan asteikolla 4-10
- Lukutaitovastaus 2: Kampanjavideon kontekstien analyysi
- Lukutaitovastaus 3: Kuvan analyysi
Opintojakson etenemisjärjestys 13.1-5.2.2025
- Asia- ja mediatekstien kontekstien analyysi, Materiaali
- Intertekstuaalisuus (materiaali ei yleisessä jaossa)
- Kuvan analyysin käsitteet, Materiaali, Materiaali 2
- Lukutaitovastaus 2: Kuvan analyysi
- Audiovisuaalisen tekstin analyysi, Materiaali
- Lukutaitovastaus 3: Kontekstien analyysi, Materiaali