Kuvan lähde

Lukutaitovastaus 1

Tehtävä 1

Lue oheinen mallivastaus. Mallivastauksen tehtävänanto on ollut seuraava: Analysoi kauppias Ernin ja tämän äidin suhtautumista Kaisuun ja kiinnitä huomiota hahmojen nonverbaaliseen viestintään. Tuota noin 4500 merkkiä pitkä vastausteksti. Vastauksen aineistona on Liian paksu perhoseksi -elokuvan aloituskohtaus, jonka löydät YO-kokeen osana täältä.


Liian paksu perhoseksi -elokuvan katkelman pääkonflikti tulee esille välittömästi katkelman alussa, kun Kaisu astuu ulos linja-autosta ja kyläkauppias, Erni, on häntä vastassa äitinsä ja siskonsa kanssa. Konflikti syntyy, kun kyläkauppiaan äiti ja sisko suhtautuvat Kaisuun epäkunnioittavasti: äiti kuvaa hahmojen dialogissa Kaisun liikettä tömähtelyksi, toteaa suorasukaisesti Kaisun olevan suurikokoinen ja korjaa Kaisun murteellista ilmausta “lakanoota”. Hän ei myöskään osoita olevansa millään tavoin kiinnostunut Kaisusta, vaan päättää keskustelun heti muodollisen tervetulotoivotuksen jälkeen. => Analysoija aloittaa draaman analyysin esittelemällä kohtauksen pääkonfliktin.

Äidin nonverbaalinen viestintä vahvistaa hahmojen välistä jännitettä. Äiti pitää kohtauksen alussa käsiään torjuvasti puuskassa ja ilme viestii närkästystä. Muodollisen tervetulotoivotuksen jälkeen äidin kasvoille hiipii ivallinen hymy, ja äiti kieltäytyy suoraan kättelemästä kättään tarjoavaa Kaisua, minkä voi tulkita vahvaksi merkiksi halveksunnasta. Lisäksi äiti pysyy Kaisusta suuren osan aikaa fyysisesti etäällä ikään kuin hahmojen henkistä etäisyyttä alleviivaten ja päätyy kohtauksen lopussa jopa puhumaan Kaisulle selin. Näköpiiristä poistuttuaan hän nauraa Viivin kanssa mitä ilmeisimmin Kaisulle välittämättä, että Kaisu kuulee naurun, ja eleen voi tulkita ylemmyydentuntoiseksi ja jopa avoimen hyökkääväksi. Hahmojen välille luodaan jännitettä myös näiden erilaisen ulkoasun avulla: Kaisun vaatetus on arkinen, kun taas äiti näyttää pukeutuneen huomattavan juhlavasti siihen nähden, että kauppamiljöö on vaatimaton ja likainen.=> Analysoija tarkastelee äidin henkilöhahmon nonverbaalista viestintää.

Äidin käytöksen taustalla voivat vaikuttaa monenlaiset tekijät. Hahmo tapaa Kaisun ensimmäisen kerran, joten hän ei tunne Kaisua. Katsojalle välittyy vaikutelma siitä, että äiti on jo valmiiksi päättänyt etsiä tulevasta työntekijästä ensisijaisesti vikoja ja suhtautua tähän ylemmyydentuntoisesti, mutta syy ylemmyydentuntoisuudelle jää vielä avoimeksi. Äidin käytöksen taustalla voidaan nähdä myös ajan arvomaailma: elokuvan tapahtuma-aikaan 1960-luvulla ihanteellinen naishahmo nähtiin jo pienenä ja sirona eikä Kaisu sovi tähän ajan muottiin. Ajan yhteiskunnassa myös koulutuserot olivat vielä suuret, ja koulutustausta saattoi heijastua ihmisten puheeseen: torjumalla murteellisen ilmaisun “lakanoota” yleiskielisen ilmauksen sijaan äiti viestii siis arvostavansa sivistystä, jota Kaisulla ei ehkäpä äidin mielestä ole. => Analysoija pohtii syitä hahmon vuorovaikutuksen taustalla.

Ernin rooliksi muodostuu heti alusta lähtien äidin ja siskon ja Kaisun välisen konfliktin lieventäminen, ja hänen tavoitteensa näyttääkin olevan mahdollisimman sopuisan suhteen synnyttäminen Kaisun kanssa. Tavoitteet näkyvät ensinnäkin hahmojen välisessä dialogissa ja Ernin toiminnassa: Erni esittelee itsensä heti, mikä luo kohteliasta vaikutelmaa, ja tarjoutuu - jälleen kohteliaasti - kantamaan Kaisun raskaat laukut. Hän yrittää keventää jännitteistä tilannetta huumorin avulla viittaamalla kasseissa mahdollisesti olevaan lyijyyn. Vuorovaikutuksessa Erni pyrkii tietoisesti purkamaan äidin ja siskon luomaa hierarkista asetelmaa esittelemällä siskonsa myös epämuodollisemmalla Viivi-nimellä ja pyrkimällä tekemään Kaisun kanssa nopeasti sinunkaupat. Myöhemmin Erni tuo esille, että Kaisun apu on tervetullutta ja suostuu heti Kaisun liikettä koskeviin siivousvaatimuksiin. Vaikka Ernin pyrkimys on hahmojen välisen jännitteen lievittäminen, hän on suhteessa äidin ja siskon toimintaan melko passiivinen eikä puutu suoraan perheensä sosiaalisesti epäsopivaan käytökseen.=> Analysoija tarkastelee Ernin hahmon suhtautumista Kaisuun.

Myös Ernin nonverbaalinen viestintä on päinvastausta kuin äidin ja siskon: hän hymyilee Kaisulle useita kertoja ystävällisesti, kättelee tätä välittömästi, pitää Kaisuun perhettään pienempää fyysistä etäisyyttä, johdattaa Kaisua elein seuraamaan itseään ja viestii näin halusta kommunikoida. Erni myös ilmeillään selvästi eläytyy Kaisun reaktioihin ja osoittaa näin myötätuntoa tätä kohtaan: Kun äiti tekee Kaisusta havaintoja Erni seuraa kiusaantuneella ja pelokkaalla katseella Kaisua ja tämä viestii siitä, että hän paitsi ymmärtää äidin toiminnan epäsopivuuden myös pelkää sen vaikuttavan Kaisuun. Niinikään Erni esittää tyytymättömällä ilmeellään havaitsevansa Kaisun tyytymättömyyden miljööksi hahmottuvaan likaiseen kauppaan.=> Analysoija tarkastelee Ernin hahmon nonverbaalista viestintää.

Ernin käytös voi viestiä hänen arvomaailmastaan ja persoonallisuudestaan, joskaan katsoja ei vielä pääse tarkasti selville hahmon taustavaikuttimista. Erni, jonka kauppiaan roolia valkoinen työasu korostaa, näyttäisi tarvitsevan uutta työntekijää ja pitää kaupan tulevaisuutta tärkeänä. Saattaa olla, että hän pyrkii ylipäätään muiden ihmisten kanssa eettiseen vuorovaikutukseen, jossa ihmiset näyttäytyvät tasavertaisina. Erni näyttäytyy katkelman perusteella kuitenkin  varsin sovittelevana hahmoja, joka pyrkii ennemmin olemaan mukava kaikkia kohtaan kuin aidosti ratkaisemaan vuorovaikutuksen ongelmia. Äiti ja sisko voivat olla perheen hierarkiassa Erniä ylempänä eikä Ernillä näin olisi heihin paljonkaan vaikutusvaltaa.=> Analysoija tarkastelee Ernin vuorovaikutusta selittäviä tekijöitä.


Tehtävä 2: Lukutaitovastauksen laatiminen

Tarkastele teurastamon johtajan suhtautumista työnhakijaan ja johtajan nonverbaalista viestintää. Kirjoita noin 3000 merkkiä pitkä vastausteksti. Löydät aineiston  täältä. Aloita jokainen tekstisi kappale tässä annetulla ydinvirkkeellä. Ydinvirke sisältää havainnon, josta sinun tulee antaa esimerkkejä ja jota voit jatkaa omalla lisäpohdinnalla.

1. Sano kiitos ja tanssi -elokuvan prologissa pohjustetaan päähenkilöiden kohtaamista ja tuodaan esille, että johtajalla on ristiriitoja suhteessa itseensä ja ympäröivään todellisuuteen. 

2. Haastattelun alussa johtaja pyrkii pysymään ammatillisessa roolissaan ja esiintymään työntekijää arvovaltaisempana.

3. Haastattelun kuluessa johtaja kadottaa oman ammatillisen roolinsa, ja hahmojen roolit vaihtuvat. 

4. Elokuva noudattaa jännitteiden kehittelyssä osittain perinteistä draaman kaarta.

5. Elokuvan lopun tanssikohtauksen voi tulkita siten, että...Pohdi kohtauksen symbolisia merkityksiä. Pohdi myös, mitä elokuvalla halutaan kertoa ja millaisia teemoja elokuva nostaa esille. Miten elokuva toimii ajankuvana?









-