Jenni Hiltunen: Hair & Confused (2008)
Luovaa kirjoittamista
Painota tehtäviä tehdessäsi niitä osa-alueita, jotka kiinnostavat sinua eniten. Ainoastaan kolme ensimmäistä tehtävää eli "kaikille yhteinen osio" tulee löytyä kurssin lopussa portfoliostasi. Yhteiset tehtävät kannattaa tehdä open suosittelemaan aikaan, kun asia on juuri käsiteltävänä tunnilla.
Kaikille yhteinen osio
Tehtävä 1: Metafora ja symboli (pakollinen)
a) Keksi mahdollisimman monta metaforaa, joilla kuvaat itsellesi tärkeää aihetta (esimerkiksi elämäsi, harrastus, joku paikka tai ihminen). Avaa, mitä tarkoitat metaforilla.
Esimerkiksi: Hän on ilkeä siili. (Kuvataan esimerkiksi ihmistä, joka mielellään piikittelee toisia.)
b) Kulttuurissamme väreillä on erilaisia symbolisia merkityksiä. Mitä symboloivat usein esimerkiksi musta, valkoinen, vihreä ja punainen?
Tehtävä 2
Kirjoita kuvasta niin, että käytät erilaisia kertojatyyppejä. Kirjoita jokaiseen kohtaan vähintään kahdeksan virkettä.
a) Käytä minäkertojaa
b) Käytä ulkopuolista, kaikkitietävää hän-kertojaa
c) Käytä hän-kertojaa, joka kertoo hahmon näkökulmasta
Tehtävä 3
Valitse yksi seuraavista dialogeista ja laajenna se näytelmäkohtaukseksi. Muista hyödyntää myös parenteeseja eli näyttämöohjeita.
Päätä kuka puhuu, missä puhuu ja miksi puhuu? Laajenna jompikumpi seuraavista dialogeista pieniksi näytelmäkohtaukseksi, joissa on selkeä alku, keskikohta ja loppu.
Ensimmäinen dialogi:
A: En mä voi.
B: Ei sulta nyt kysytä.
A: Mut jos joku tulee...
B: Älä oo tollanen pelkuri
Toinen dialogi:
A: Missä sä olit viime yönä?
B: Oi kun sä oot leiponut hyvää pullaa.
A: Missä sä olit?
B: Mä oon aina tykännyt korvapuusteista.
Vapaavalintaisia tehtäviä - tee niin paljon kuin haluat
Runouden keinoja koettelemassa
1. Aiemmin lukemasi Tytti Heikkisen runo "Aina sama juttu" edustaa niin sanottua hakukonerunoutta, joka nousi suosioon 2010 -luvun kotimaisen lyriikan kentällä. Lue lisää hakukonerunoudesta ja sen alalajista flarf -runoudesta täältä ja täältä. Tuota tämän jälkeen oma hakukonerunosi, jossa kuvaat 2000 -luvun suomalaisen nuoren maailmaa sellaisena kuin se sinulle välittyy.
2. Tuota portfolioosi oma pienoisrunokokoelma, jossa runoja sitoo yhteen tietty väri, ja nimeä kokoelma värin mukaan. (Sinisiä runoja, Mustia runoja, Punaisia runoja). Koristele kokoelma runojen tunnelmaan sopivalla kuvituksella (esimerkiksi abstrakteilla kuvilla, jotka ovat tietyn värisiä). Muista merkitä kuvien lähteet näkyviin.
3. Luo tussirunoutta. Valitse kiinnostava sanomalehtiartikkeli ja yliviivaa mustalla tussilla artikkeli siten, että vain joukko kiinnostavia ilmaisuja jää jäljelle. Muotoile jäljelle jääneistä sanoista runo.
4. Kirjoita itsellesi tärkeän laulun pohjalta henkilökuvaus tai miljöökuvaus. Käytä apunasi laulun sanoitusta ja keksi myös itse uusia, konkreettisia yksityiskohtia. (Älä siis vain referoi laulun sanoitusta.) Sanoitus voi olla suomeksi tai englanniksi ja liitä se osaksi portfoliotasi.
5. Tuottakaa runo ryhmässä tai pareittain. Päättäkää ensin runon aihe, mutta älkää sopiko mitään muuta. Kirjoittakaa sitten runo säe kerrallaan niin että jokaisen säkeen kohdalla kirjoittaja vaihtuu.
6. Erilaiset loitsut ovat pitkään kuuluneet osaksi suomalaista kansanperinnettä. Lue esimerkkiloitsuja vaikkapa täältä ja kirjoita oma loitsusi niin, että pyrit saamaan tekstiisi vanhoille loistuille ominaisen rytmin. Mieti, mihin pyrit loitsullasi. Haluatko onnistua kokeessa, hurmata tietyn tytön tai pojan tai vaikkapa saada yhdessä yössä luonnonkiharat hiukset.
Proosan keinoja koettelemassa
1. Kirjoita oma novelli. Ennen kirjoittamista vastaa seuraaviin kysymyksiin:
a) Millaista kertojaa käytät novellissa? (esim. minäkertoja, epäluotettava kertoja, kaikkitietävä kertoja)
b) Mikä on novellisi aihe ja millaisia teemoja haluat novellissa nostaa esille?
c) Millaisia jännitteitä ja ristiriitoja novellin hahmojen tai päähenkilön ja ympäristön välillä vallitsee? Muista, että ilman ristiriitaa ja jännitteitä ei synny novellia.
Valitse yksi seuraavista otsikoista tai otsikoi itse:
Viimeinen ilta
Se sattui vain hetken
Ensilumen aikaan
Sen pituinen se
2. Uutisesta proosaksi. Etsi verkosta uutinen, joka herättää sinussa erityistä kiinnostusta. Liitä valitsemasi uutisen nettisivun osoite portfolioosi. Kirjoita nyt uutinen uudelleen siten, että tekstisi voisi muodostaa katkelman novellista. Valitse, millaisen kertojan avulla ja millaisesta näkökulmasta kerrot. Voit myös kirjoittaa useita versioita, joissa hyödynnät erilaisia näkökulmia ja kertojia.
3. Harjoittele miljöökuvausta valokuvaan eläytymällä. Valitse ensin toinen oheisista kuvista:
Kuvan on ottanut Marko Kauko
Kuvan on ottanut Jukka Ritola
- Kuvittele olevasi kuvassa näkyvä hahmo. Listaa, mitä näet, kuulet, haistat ja maistat ja millaisia tuntoaistimuksia koet.
- Kirjoita kuvaus tilanteesta listaamiesi aistihavaintojen avulla.
4. Kirje tekstilajina edustaa proosaa, ja 1700 -luvun Euroopassa kirjeromaani saavutti suuren suosion. Löydät lisätietoa kirjeromaanista esimerkiksi täältä.
Toimi yksin tai parin kanssa. Käykää kuvitteellista kirjeenvaihtoa, joka voisi sopia kirjeromaaniin. Päättäkää ensin itsellenne sopivat roolit ja pohtikaa, mikä on kirjeenvaihdon tavoite. (Voitte olla esimerkiksi mies ja nainen, joiden rakkaussuhde on pidettävä salassa, mielisairaalasta ulos pyrkivä potilas ja tämän omainen, vankilassa istuva äiti ja hänen lapsensa, suomalainen nuori ja hänen sotaisassa maassa elävä ystävänsä)
5. Kirjoitetaan tilannenovellin alku yhdessä. Voit tehdä tehtävän parin kanssa tai esimerkiksi 3-4 hengen ryhmässä. Halutessaan tehtävän voi toki tehdä yksinkin.
- Minäkertoja tekee myönteisiä havaintoja ympäristöstä => Ensimmäinen kirjoittaja aloittaa novellin tunnelmallisella miljöökuvausella minäkertojan näkökulmasta.
- Syntyy ristiriita => Toinen kirjoittaja uppoaa takaumaa hyödyntäen hahmon muistoon tilanteesta, jonka hahmo on kokenut vaikeaksi tai uhkaavaksi.
- Miljöö värittyy => Kolmas kirjoittaja jatkaa miljöön kuvausta, mutta nyt minäkertojan mieliala heijastuu miljöökuvaukseen.
6. Tuota tajunnanvirtaa.
Tajunnanvirta on kerrontatekniikka, jossa kuvattavan mielenliikkeet tuodaan esille täysin sensoroimattomasti piittaamatta esimerkiksi logiikan tai kieliopin säännöistä. Modernismin edustajille tajunnanvirtatekniikan käyttäminen merkitsi eräänlaista kapinaa kaikkitietävää kertojaa vastaan esimerkiksi tähän tapaan: (ks. lähde)
hän oli Gibraltarilla sinä vuonna kun synnyin takuulla löysi liljoja sieltä mihin hän istutti sen puun istuttanut ja astuttanut kyllä muutakin oli aikanaan olisi voinut astuttaa minutkin jos olisi tullut vähän aikaisemmin niin en olisi tässä missä olen hänen pitäisi lähteä lipettiin sieltä Freemanista ne vaivaiset šillingit kun sieltä saa menisi konttoriin tai johonkin mistä saa säännöllistä palkkaa tai pankkiin missä hänet voitaisiin asettaa valtaistuimelle päivät pitkät rahoja laskemaan tietenkin hän mieluummin vain vetelehtii kotona niin ettei voi askeltakaan ottaa näkemättä häntä mitä sinulla on tänään ohjelmassa polttaisi edes piippua niin kuin isä niin haisisi mieheltä tai on kiertelevinään ilmoituksia keräämässä kun voisi yhä olla Cuffella ellei olisi tehnyt sitä minkä teki ja sitten minut lähetti paikkailemaan asiaa olisin voinut saada hänelle ylennyksen johtajaksi upean miradan soi minulle kerran pari ensin oli jäykkä kuin piru ihan totta todellako rouva Bloom
Katkelma on peräisen James Joycen teoksesta "Odysseus" (Leevi Lehdon uusi suomennos).
Tuota nyt tajunnanvirtaa eli kirjoita, mitä mielessäsi liikkuu täysin sensuroimattomasti viiden minuutin ajan. Sinun ei tarvitse välittää kieliopin tai logiikan säännöistä.
Kuva: Kuvataiteilija Jenni Hiltunen
Omaelämäkerrallisia tekstejä
Seuraavilla harjoituksilla on kaksi tavoitetta:
-Sovellat proosan keinoja omaan ilmaisuusi.
-Hyödynnät proosaa itsetuntemuksen kehittämisen ja tunteiden käsittelyn välineenä.
Mikäli olet kiinnostunut laajemminkin tällaisesta kirjoittamisesta, vieraile esimerkiksi täällä. Muista, että omaelämäkerrallisten tekstien sisällön lukee vain ja ainostaan opettaja, ja opettajalla on vaitiolovelvollisuus.
8. Muotoile päiväkirjamerkinnän omainen merkintä, jossa käsittelet jotakin elämäsi tapahtumaa, johon voi liittyä häpeää ja syyllisyyttä. Merkintä voi koskea esimerkiksi ihmissuhteissa ilmenneitä ristiriitoja, käyttämättä jättämääsi mahdollisuutta, luovuttamista tai tilannetta, jossa olet toiminut epärehellisesti. Tehtävä idea on peräisin täältä.
9. Kirjoita omaelämäkertasi. Löydät sisältövinkkejä kirjoittamisen tueksi esimerkiksi täältä.
Draaman keinoja koettelemassa
1. Kirjoita näytelmäkohtaus, jossa näkyy jokin keskeinen yhteiskunnallinen ongelma.
2. Kirjoittakaa pareittain näytelmäkohtaus vuorosana kerrallaan niin että kirjoittaja vaihtuu jokaisen vuorosanan välillä. Päättäkää ensin, ketä kohtauksen henkilöt ovat ja milloin ja missä kohtaus tapahtuu. Keksikää myös kohtauksen keskeinen jännite.
3. Kirjoita kuvitteellisen henkilöhahmon monologi, josta käy ilmi jokin hahmon sisäinen jännite. (esim. rikollinen katuu tekemäänsä tekoa, mies on pettänyt vaimoaan jne.) Suunnittele hahmo etukäteen. Pohdi esimerkiksi ikä, sukupuoli, ammattiasema, luonne jne.
4. Kirjoita kuvitteellisen elokuvan lyhennetty käsikirjoitus niin, että elokuvasi noudattaa klassista draaman kaarta.