Kuvan lähde
Kielenhuoltopähkinöitä kirjoitusprosessin alkuun
On varsin tyypillistä, että opiskelija - lukuisista huomautuksista huolimatta - toistaa tekstissään samoja kielivirheitä. Ennen kirjoitusprosessin alkua onkin syytä muistutella jo valmiiksi, millaisia kömmähdyksiä tuleva teksti ei saa sisältää. Seuraavat tehtäväsarjat soveltuvat käytettäviksi ensimmäisestä kurssista alkaen, sillä niiden avulla harjoitellaan jo yläkoulussa opiskeltuja asioita.
Sarja 1
Korjaa seuraavien virkkeiden virheet. Samassa virkkeessä voi olla useita virheitä, ja jokaisessa virkkeessä on virhe.
a) Artikkelissa tuotiin esille, että opiskelija voi valita liikaa kursseja, joka johtaa helposti koulu-uupumukseen.
b) Joskus päättäjien puheet nopeasta valmistumisesta ja huoltosuhteen kehityksestä aiheuttaa opiskelijassa ahdistusta.
c) Ei ihmekkään ettei opeteltava asia tunnu jäävän mieleen kun opeteltavaa on niin paljon.
d) Tekstissä sanotaan että molemmilla, tytöillä ja pojilla on taipumusta keskittyä opinnoissaan epäolennaiseen esimerkiksi internetissä seikkailuun.
e) Aineistossa sanottiin, että koulu-uupumusta on vaikeaa torjua.
f) Mielestäni jaksamiseen vaikuttaa myös elämäntavat.
g) Opiskelijan pitäisi aina miettiä, että mihin hän oikein aikansa käyttää.
h) On ihan normaalia olla välillä väsynyt, mutta apua ei saakaan mistä vaan.
i) Yhteiskunta luo myös opiskelijalle paineita, jonka seurauksena uupumus voi lisääntyä kovastikin.
j) Uuvutta työ saa elämän tuntumaan turhalta ja ihminen voi pahimmassa tapauksessa masentua kokonaan.
k) Joskus koulun opit ei vain ns. "mene päähän".
l) Jotta koulussa menestyisi, sinun pitää opiskella ahkerasti ja sinä tarvitset kykyä organisoida ajankäyttöäsi.
m) Kaikki lukiolaiset eivät opiskele ahkerasti, heillä ei ole laisinkaan tavoitteita.
n) Eräitä opiskelijoita voisi helpottaa heidän psyykkisen jaksamisen tukeminen.
Sarja 2
Korjaa seuraavien virkkeiden virheet. Samassa virkkeessä voi olla useita virheitä, ja jokaisessa virkkeessä on virhe tai virkkeen tyylissä on puutteita.
a) Opiskelijan on kätevää tehdä läppärillä pidemmät kirjoitusjutut.
b) Liikunnan lisääminen ja ruokavalion monipuolistaminen auttaisi pitämään terveyttä yllä.
c) Syksyllä 2016 julkaistussa Parnasso lehden artikkelissa käsitellään kirjallisuuskritiikin ongelmia.
d) Jos sinun on vaikeaa hallita painoasi, sinun kannattaa yrittää löytää liikunnan riemu.
e) Tulen tässä esseessä käsittelemään ylipainon syitä ja etsin aineistojen pohjalta erilaisia ratkaisumalleja.
f) Laihduttaminen voi olla jollekkin vaikeakin prosessi.
g) Joskus keskeinen syy anoreksiaan on liialliset yhteiskunnalliset ulkonäköpaineet nuoria kohtaan.
h) Urheilusta voi oppia nauttimaan paljon, joka edistää liikuntaharrastuksen jatkuvuutta.
i) Emme enään muista miten kauneusihanteet on eläneet vuosisatojen varrella.
j) En ajatellut juurikaan sitä, että miten vartaloni todella reagoisi raskaaseen urheiluun.
k) Välitunnilla hän kuulee hänen luokkalaisten puhuvan että he aikovat lähteä kuntosalille.
l) Suurin syy liikunnan puutteeseen on ihminen itse, joka vain makaa sohvalla televisiota katsellen.