Kuva: Bansky, anonyymina esiintyvä englantilainen taitelija
Yleisohjeita äidinkielen opintojaksoille lukiossa
Äidinkieli ja kirjallisuus on ainoa oppiaine, jonka ylioppilaskoe on pakko suorittaa. Oppiaineen käytänteet on räätälöity siten, että opiskelijan mahdollisuudet läpäistä äidinkielen ja kirjallisuuden ylioppilaskoe ovat mahdollisimman suuret, vaikka oppiaine itsessään tuottaisikin vaikeuksia.
Poissaolot
Lukion äidinkielessä tahti on tiivis verrattuna peruskoulun äidinkielen opiskeluun, ja äidinkielen tunneilla on läsnäolopakko.
Kuten muissakin oppiaineissa, jokainen poissaolo on selvitettävä. Mikäli opiskelija ei ole antanut hyväksyttävää selvitystä poissaololle, opiskelija ei voi saada selvittämättömän poissaolon sisältävästä opintojaksosta arvosanaa.
Tilanteessa, jossa opiskelija on ollut poissa yli neljän oppitunnin ajan samassa opintojaksossa, opettaja voi edellyttää häneltä lisätehtävien suorittamista. Lisätehtävien määräämisessä huomioidaan aina opiskelijan yksilöllinen tilanne ja opiskelijalta väliin jääneiden oppituntien luonne. Esimerkiksi kirjoitustunnit voi usein korvata tekemällä kirjallisen työn kotona. Wilma-robotti ilmoittaa opiskelijalle liian suuresta poissaolomäärästä, ja tilanteessa tulee olla yhteydessä opettajaan.
Toisinaan opiskelijalla on elämäntilanteita, jolloin poissaoloja voi kertyä paljon -esimerkiksi pitkäaikaisen sairauden tai muun kriisitilanteen johdosta. Jos et pysty olemaan tunneilla läsnä tällaisen syyn vuoksi, tule juttelemaan opettajan kanssa. Lähtökohtana on se, että lukion äidinkieli ja kirjallisuus on oppiaine, jota ei voi suorittaa itsenäisinä opintoina ja poissaolojaksolle sattuva äidinkielen opintojakso kannattaa suorittaa seuraavana lukuvuonna kokonaan uudestaan, kun poissaolojaksosta tulee pitkä.
Arvioitavien tuotosten palauttaminen
Äidinkielessä ja kirjallisuudessa erilaisten kirjallisten töiden arvioinnissa ei tunneta arvosanaa 4. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kaikki arvioitavat suoritukset tulee palauttaa ja saada läpi hyväksytysti, jotta opintojakso tulee suoritetuksi.
Suoritukset tulee palauttaa sovittuna palautuspäivänä. Jos sinulla on hyvä syy (sairaus, kriisitilanne), palautuspäivä on neuvoteltavissa. Tämä edellyttää kuitenkin, että olet opettajaan etukäteen yhteydessä asiasta.
Opettaja ottaa myöhässä palautetut työt vastaan, mutta palautusajoista lipsuminen vaikuttaa opintojakson arvosanaan. Lisäksi opettaja ei anna myöhässä palautetuista töistä välttämättä kirjallista palautetta, sillä myöhässä palautettu työ sotkee myös opettajan oman aikataulun.
Mikäli opiskelijalta puuttuu tiettyyn opintojaksoon kuuluva kirjallinen suoritus, opintojakson arvioinnin jälkeen opiskelijalla näkyy opintojakson kohdalla merkintä T eli "täydennettävä". T:n poistamiseksi opiskelijan tulee tehdä puuttuva suoritus opettajan kanssa sovitulla tavalla. Ole siis yhteydessä opettajaan T-merkinnän saadessasi!
T-merkintä muuttuu merkinnäksi K eli keskeytynyt kolme viikkoa opintojakson päättymisen jälkeen. K-merkintä tarkoittaa, että koko opintojakso on käytävä uudestaan.
Opintojaksojen arviointi
Jokainen äidinkielen opintojakso koostuu yhdestä tai useammasta moduulista. Opintojakson arvosanat näkyvät opiskelijoille moduuleittain, ja jokaisen samaan opintojaksoon kuuluvan moduulin arvosana on sama.
Opintojakson alkaessa opettaja esittelee opiskelijoille opintojakson sisällöt ja tavoitteet, etenemisaikataulun ja opintojakson arvioitavat työt. Opintojakson kokonaissuunnitelmaan voi tulla pieniä muutoksia opintojakson edetessä, ja opettaja pyrkii ilmoittamaan muutoksista mahdollisimman varhain.
Lukion äidinkielessä ja kirjallisuudessa arviointi saattaa olla ankarampaa kuin se on ollut peruskoulussa: älä siis säikähdä, jos äidinkielen arvosanat näyttävät laskevan peruskoulun arvosanoihin nähden.
Ensimmäisenä opintovuonna arvioinnissa ei vielä hyödynnetä aitoa ylioppilaskokeen arviointikriteeristöä, vaan arviointi on kevennettyä. Ensimmäisen opintovuotesi äidinkielen ja kirjallisuuden arvosanat eivät siis suoraan kerro siitä, millaisia arvosanoja olisi odotettavissa ylioppilaskokeessa.
Toisena opintovuonna arvioinnissa siirrytään aitoon ylioppilasarviointiin, jonka perusteista löydät tietoa täältä.
Abitti-työskentely ja uusintakoepäivät
Suuri osa äidinkielen ja kirjallisuuden arvioitavista töistä tehdään suljetussa Abitti-verkossa, jotta opettaja voi olla varma, että opiskelija on tuottanut tekstinsä itse. Äidinkielen luokassa on oma Abitti-verkkonsa, jotta työskentelyä voidaan jatkaa esimerkiksi kolmen erillisen oppitunnin ajan ilman, että koe keskeytyy välissä.
Jos opiskelija on poissa oppitunneilta, jolloin tekstiä tuotetaan Abitissa, on vaarana, että tuotos jää keskeneräiseksi tai puuttuu kokonaan. Tällöin opiskelija ilmoittautuu tekemään tuotoksen uudestaan uusintakoepäivänä. Opiskelija saa uusintakokeeseen mukaansa jo tuottamansa aineiston - esimerkiksi tekstikatkelmat ja tekstiä varten tehdyt suunnitelmat. Varmista, että sinulla on uusintakoepäivänä riittävästi aikaa tekstin tuottamiseen, sillä uusintakoe kestää pääsääntöisesti kaksi tuntia. Omasta tekstistä saa kirjoittaa käsin raakaversion uusintakokeeseen.
Mikäli uusijoita on paljon, koulu voi järjestää mahdollisuuksien mukaan myös etävalvottuja ylimääräisiä uusintakokeita.
Tuntityöskentely
Opiskelijan tuntityöskentely vaikuttaa opintojakson arvosanaan pääasiassa puoli numeroa ylöspäin tai alaspäin, ja opettaja huomioi tuntityöskentelyn erityisesti silloin, kun opiskelijan arvosana on tuotosten perusteella kahden arvosanan välissä. Aktiivinen tuntityöskentely voi olla esimerkiksi viittaamista, mutta huomaa, että tämä ei ole ainoa aktiivisuuden muoto: myös tehtävien paneutunut tekeminen on tuntiaktiivisuutta.
Oppimisen tuki
Jokainen opiskelija osallistuu ensimmäisen opintovuoden alussa sähköiseen LUKI-testiin, jonka avulla kartoitetaan mahdollisia lukemisen ja kirjoittamisen ongelmia. LUKI-testauksen tarkoituksena on varmistaa, että opiskelija saa kaiken hänelle kuuluvan oppimisen tuen. Mikäli LUKI-testauksen alkuseulassa ilmenee lukemisen ja kirjoittamisen ongelmia, opiskelija pääsee erityisopettajan tekemään yksilötestiin, jossa kartoitetaan opiskelijan vaikeuksien luonnetta tarkemmin.
Lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet ovat aina yksilöllisiä - eivätkä ne määritä opiskelijan oppimiskykyä. Vaikeuksien huomaaminen riittävän ajoissa on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää: opiskelija voi saada opinnoissaan tarvitsemiaan erityisjärjestelyjä - esimerkiksi lisäaikaa kokeessa ja tukiopetusta. Ennen kaikkea opiskelija voi saada erityisjärjestelyjä ylioppilaskokeessa: lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet oikeuttavat kahden tunnin lisäaikaan kokeessa, ja opiskelija voi saada pistepyöristyksiä. Tukijärjestelyjä kannattaa hyödyntää, sillä parhaimmillaan ne voivat pelastaa koko ylioppilaskokeen.
Äidinkielessä ja kirjallisuudessa tukiopetusta saa aina pyydettäessä - mikäli on käyttänyt oppitunnit opiskelemiseen. Yleensä yksittäisistä tukiopetustunneista ei ole paljonkaan iloa, sillä äidinkieli ja kirjallisuus on ennen kaikkea taitoaine, ja lukemisen ja kirjoittamisen taidot kehittyvät hitaasti ja kokonaisvaltaisesti. Mikäli opiskelija haluaa tukiopetusta esimerkiksi äidinkielen kokeen reputtamisen pelossa, hänen on oltava valmis sitoutumaan pidempään tukiopetusjaksoon.
Plagiointi ja tekoälyn hyödyntäminen osana opintoja
Plagiointi tarkoittaa sitä, että opiskelija esittää toisen tekstin omanaan, varastaa toisen kirjoittajan tekstiä. Löydät aiheesta lisätietoja täältä. Plagioinnista seuraa koko opintojakson hylkääminen riippumatta siitä, millaisia töitä opiskelija on jo ennättänyt palauttaa opintojaksolle. Lisäksi plagiointiin syyllistynyt opiskelija keskustelee tapahtuneesta aina rehtorin kanssa.
Pääosin äidinkielen ja kirjallisuuden kirjallisissa tuotoksissa ei saa hyödyntää tekoälyä, ja tämän vuoksi tekstit tuotetaan Abitti-ympäristössä tai käsin. Mikäli tekoälyä on luvallista hyödyntää tehtävässä, sen tuottama aineisto tulee merkitä yhdeksi käytetyistä lähteistä. Opettaja ilmoittaa erikseen, kun kyseessä on kirjoitustehtävä, jossa on tarkoitus harjoitella tekoälyn käyttöä.
Luokkatila on opiskelua varten
Luokkatilassa opiskellaan. Mikäli eksyt tietokoneella väärille sivuille, opettaja huomauttaa sinulle asiasta. Mikäli seikkailet vieläkin väärillä sivuilla, sinut poistetaan luokasta ja saat merkinnän "luvattomasta poissaolosta". Käytännön tarkoitus on harjoittaa sinua ohjaamaan omaa toimintaasi tarkoituksenmukaisella tavalla, myös jatko-opinnoissa.
Muistiinpanot ovat koonti ylioppilaskoetta varten
Äidinkielen ja kirjallisuuden tunneilla teoriaosuuksista tehdään melko paljon muistiinpanoja. Muistiinpanot tehdään oivalla menetelmällä, joka estää sinua harhautumasta esimerkiksi väärille nettisivuille opetuksen aikana: kirjoitamme käsin vihkoon, jonka saat koululta. Äidinkielen ja kirjallisuuden opintojen aikana kertyvät muistiinpanovihkot kannattaa säilyttää, sillä voit opiskella ylioppilaskirjoituksia varten suoraan vihkomuistiinpanoista eikä sinun tarvitse enää etsiä valtavan teoriamassan joukosta olennaista.
Mahdollisimman hyödyllisten muistiinpanojen tekeminen vaatii harjoittelua, ja löydät apua esimerkiksi täältä. Älä tyydy vain kopioimaan mekaanisesti opettajan muistiinpanoja vaan kirjoita omin sanoin, tee omia merkintöjä, lisäyksiä ja niin edelleen. Näin tulet harjoittaneeksi jo korkeakouluopinnoissa tarvittavia opiskelutaitoja.