Kuvan lähde
ÄI10 (YT): Syventyminen ylioppilasesseeseen
Äidinkielen ja kirjallisuuden abivuonna suoritetaan neljän opintopisteen laajuinen opintojakso Kohti ylioppilaskokeita. Opintojaksossa on kaksi erillistä osiota: ylioppilasesseeseen syventyvä osio, jonka laajuus on 2 op ja lukutaitovastauksen laatimiseen syventyvä osio, jonka laajuus on 2 op. Molemmat osiot tulee suorittaa hyväksytysti, jotta opintojaksosta saa arvosanan.
Opintojakson ensimmäisen osio toteutuu 9.8.-15.11.
Opintojaksolla on käytössä Särmän paperinen kurssivihko numero 10, joka sisältää runsaasti myös esseen kirjoittamisen teoriaa.
Opintojakson tavoitteet ja sisällöt
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- kehittää kirjallista ilmaisukykyään ja taitoaan tuottaa asiatyylinen, laajahko teksti aineistoja hyödyntäen
- kehittää kirjoittamisen prosessin hallintaansa ja taitoaan muokata tekstiään.
Opintojakson keskeiset sisällöt ovat seuraavat:
- kantaa ottavien ja pohtivien tekstien suunnittelu ja tuottaminen
- tiedonhallinnan taidot, lähteiden arviointi, lähdekritiikki, tekijänoikeudet
- kirjoittamisen eri vaiheiden ja ajankäytön hallinnan harjoittelu
- aiheen rajaaminen, näkökulman ja aineistojen valinta, aineistojen käyttötavat tekstissä
- tekstin muokkaaminen ja viimeistely, tekstin omaäänisyys, kielen- ja tekstinhuoltoa.
Opintojakson arvioitavat työt
- Pienet esseen tekemistä tukevat kirjoitustehtävät arvioidaan hyväksytty - hylätty-
- Opintojakson aikana tuotetaan kolme YO-esseen laajuista esseetä, jotka arvioidaan ylioppilasarvioinnilla.
Opintojakson etenemisjärjestys
Opintojakson osa koostuu 12 kaksoistunnin laajuisesta osuudesta. Seuraava aikataulu on suuntaa-antava, ja aikataulu voi elää ryhmän tarpeiden mukaan.
- Äidinkielen esseekokeen kuviot, Materiaali, tehtävät: käydään yhdessä läpi aiheeltaan rajaamaton YO-essee ja onnistunut YO-essee, Materiaali 2
- Argumentaatio ja vastineen tuottaminen
- Kertauksessa käsitteet: aihio, päänäkökulma ja käsittelynäkökulma, oman nuoruusteemaisen tekstin ideointi
- Nuoruus-esseen kirjoittaminen
- Aloitus, lopetus ja otsikointi
- Laajenevat kehät ideoinnin välineenä, tuotetaan neljä kappaletta pitkä miniessee, jossa painopiste kiinnostavassa aloituksessa, lopetuksessa ja otsikoinnissa
- Kappalejaon varmentaminen
- Esseen rakennemallien hyödyntäminen + pelastusrengasmallit, rahaesseen suunnittelu
- Essee 2
- Kielenhuolto + sisällöt määräytyvät ryhmän tarpeiden mukaan seuraavilla tunneilla
- Loppuesseen suunnitteluun varattua aikaa
- Loppuesseen kirjoittaminen: teemana ulkonäkö tai vaikuttaminen