Kuvan lähde

ÄI10 (YT):  Syventyminen ylioppilasesseeseen

Äidinkielen ja kirjallisuuden abivuonna suoritetaan neljän opintopisteen laajuinen opintojakso Kohti ylioppilaskokeita. Opintojaksossa on kaksi erillistä osiota: ylioppilasesseeseen syventyvä osio, jonka laajuus on 2 op ja lukutaitovastauksen laatimiseen syventyvä osio, jonka laajuus on 2 op. Molemmat osiot tulee suorittaa hyväksytysti, jotta opintojaksosta saa arvosanan.

Opintojakson ensimmäisen osio toteutuu 9.8.-15.11.

Opintojaksolla on käytössä Särmän paperinen kurssivihko numero 10, joka sisältää runsaasti myös esseen kirjoittamisen teoriaa.


Opintojakson tavoitteet ja sisällöt


Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija

  • kehittää kirjallista ilmaisukykyään ja taitoaan tuottaa asiatyylinen, laajahko teksti aineistoja hyödyntäen
  • kehittää kirjoittamisen prosessin hallintaansa ja taitoaan muokata tekstiään.

 


Opintojakson keskeiset sisällöt ovat seuraavat:

  • kantaa ottavien ja pohtivien tekstien suunnittelu ja tuottaminen
  • tiedonhallinnan taidot, lähteiden arviointi, lähdekritiikki, tekijänoikeudet
  • kirjoittamisen eri vaiheiden ja ajankäytön hallinnan harjoittelu
  • aiheen rajaaminen, näkökulman ja aineistojen valinta, aineistojen käyttötavat tekstissä
  • tekstin muokkaaminen ja viimeistely, tekstin omaäänisyys, kielen- ja tekstinhuoltoa.


Opintojakson arvioitavat työt

  • Pienet esseen tekemistä tukevat kirjoitustehtävät arvioidaan hyväksytty - hylätty-
  • Opintojakson aikana tuotetaan kolme YO-esseen laajuista esseetä, jotka arvioidaan ylioppilasarvioinnilla.


Opintojakson etenemisjärjestys 

Opintojakson osa koostuu 12 kaksoistunnin laajuisesta osuudesta. Seuraava aikataulu on suuntaa-antava, ja aikataulu voi elää ryhmän tarpeiden mukaan.

  •  Äidinkielen esseekokeen kuviot, Materiaali, tehtävät: käydään yhdessä läpi aiheeltaan rajaamaton YO-essee ja onnistunut YO-essee,  Materiaali 2
  •  Argumentaatio ja vastineen tuottaminen
  •  Kertauksessa käsitteet: aihio, päänäkökulma ja käsittelynäkökulma, oman nuoruusteemaisen tekstin ideointi
  •  Nuoruus-esseen kirjoittaminen
  •  Aloitus, lopetus ja otsikointi
  •  Laajenevat kehät ideoinnin välineenä, tuotetaan neljä kappaletta pitkä miniessee, jossa painopiste kiinnostavassa aloituksessa, lopetuksessa ja otsikoinnissa
  •  Kappalejaon varmentaminen 
  •  Esseen rakennemallien hyödyntäminen + pelastusrengasmallit, rahaesseen suunnittelu
  •  Essee 2
  •  Kielenhuolto + sisällöt määräytyvät ryhmän tarpeiden mukaan seuraavilla tunneilla
  • Loppuesseen suunnitteluun varattua aikaa
  • Loppuesseen kirjoittaminen: teemana ulkonäkö tai vaikuttaminen