Maalaus: Claude Monet


ÄI2k: Abiturientin tukiopinnot

 Opintojakson keskeiset sisällöt

Opintojakson sisällöt räätälöidään aina ryhmän tarpeiden mukaan. Tarvittaessa opintojakson sisältöjen varmentamista jatketaan opintojaksossa 10-11. Lukuvuonna 2024–2025 opintojakson keskeiset sisällöt ovat seuraavat:

  • Opiskelija varmentaa taitojaan kaunokirjallisuuden, erityisesti proosan tulkitsijana
  • Opiskelija tulee tietoisemmaksi omaa kirjoittamistaan koskettavista kielenhuollon ongelmista ja varmentaa kykyään tarkastella kirjoittamista prosessina.
  • Opiskelija vahvistaa seuraavia ylioppilasesseen tuottamisen elementtejä:

–Keskusteleminen aineiston kanssa ja viittaustekniikka

–Sisällön rikastaminen ja rakenteen suunnittelun apuvälineitä

–Argumentaatio osana esseetä


Opintojakson arvioitavat työt

  • Kaunokirjallisuuskokonaisuus, arvioidaan asteikolla hyväksytty-täydennettävä. Saat kaunokirjallisuuskokonaisuuden tekstit opettajalta monistepakettina. Palautuspäivä: 16.10.2024
  • Kielenhuollon oppimispäiväkirja, arviointi: hyväksytty - täydennettävä, palautuspäivä sovitaan opintojakson loppupuolella  

Prosessikirjoittamisen avulla tuotettavat tekstit:

  • Mielipidekirjoituksen vastine
  • Miniessee laajenevien kehien periaatetta noudattaen
  • Vaiheittain tuotettava miniessee ongelmanratkaisujärjestyksellä

Nämä kolme kirjoitustyötä arvioidaan asteikolla 4-10.


Opintojakson aikataulu

Opintojakso sisältää 13 oppituntia. Mikäli oppitunteja jää pois, opintojakson sisältöjen suorittamista jatketaan opintojaksossa 10-11. Opintojakso toteutuu periodeissa 1a ja 1b. Huom! Aina kun tekeminen loppuu, täydennä opintojakson kaunokirjallisuusosiota.

12.8. YO-essee tekstilajina, tavoitteet esseen kirjoittajana, proosakokonaisuuden jakaminen ja aloittaminen

13.8. Mielipidetekstin analyysi ja argumentaatiokeinojen kertaus, oman mielipidetekstin valinta; saat aineiston monisteena opettajalta

19.8. Mielipidetekstin vastine, 2500 merkkiä, Abitissa

20.8. Mielipidetekstin vastine, 2500 merkkiä, Abitissa, mahdollisuus proosakokonaisuuden tekemiseen

26.8. Omien virheiden korjaaminen + mahdollisuus proosakokonaisuuden tekemiseen

27.8. Laajenevien kehien periaate (esimerkkiteksti) + oman miniesseen suunnittelua, laajuus 4000 merkkiä

2.9. Laajenevat kehät-essee, Abitissa

3.9. Laajenevat kehät-essee Abitissa

9.9. Omien virheiden korjaaminen + mahdollisuus tehdä kaunokirjallisuuskokonaisuutta

16.9. Ongelmanratkaisujärjestyksellä tuotetun tekstin tarkastelu ja oman tekstin suunnittelu

23.9 Essee Abitissa

30.9 Essee Abitissa

7.10 Essee Abitissa

Viimeisen esseen virheet korjataan kotona, ja tämän jälkeen oppimispäiväkirja palautetaan.