Maalaus: Claude Monet
ÄI2k: Abiturientin tukiopinnot
Opintojakson keskeiset sisällöt
Opintojakson sisällöt räätälöidään aina ryhmän tarpeiden mukaan. Tarvittaessa opintojakson sisältöjen varmentamista jatketaan opintojaksossa 10-11. Lukuvuonna 2024–2025 opintojakson keskeiset sisällöt ovat seuraavat:
- Opiskelija varmentaa taitojaan kaunokirjallisuuden, erityisesti proosan tulkitsijana
- Opiskelija tulee tietoisemmaksi omaa kirjoittamistaan koskettavista kielenhuollon ongelmista ja varmentaa kykyään tarkastella kirjoittamista prosessina.
- Opiskelija vahvistaa seuraavia ylioppilasesseen tuottamisen elementtejä:
–Keskusteleminen aineiston kanssa ja viittaustekniikka
–Sisällön rikastaminen ja rakenteen suunnittelun apuvälineitä
–Argumentaatio osana esseetä
Opintojakson arvioitavat työt
- Kaunokirjallisuuskokonaisuus, arvioidaan asteikolla hyväksytty-täydennettävä. Saat kaunokirjallisuuskokonaisuuden tekstit opettajalta monistepakettina. Palautuspäivä: 16.10.2024
- Kielenhuollon oppimispäiväkirja, arviointi: hyväksytty - täydennettävä, palautuspäivä sovitaan opintojakson loppupuolella
Prosessikirjoittamisen avulla tuotettavat tekstit:
- Mielipidekirjoituksen vastine
- Miniessee laajenevien kehien periaatetta noudattaen
- Vaiheittain tuotettava miniessee ongelmanratkaisujärjestyksellä
Nämä kolme kirjoitustyötä arvioidaan asteikolla 4-10.
Opintojakson aikataulu
Opintojakso sisältää 13 oppituntia. Mikäli oppitunteja jää pois, opintojakson sisältöjen suorittamista jatketaan opintojaksossa 10-11. Opintojakso toteutuu periodeissa 1a ja 1b. Huom! Aina kun tekeminen loppuu, täydennä opintojakson kaunokirjallisuusosiota.
12.8. YO-essee tekstilajina, tavoitteet esseen kirjoittajana, proosakokonaisuuden jakaminen ja aloittaminen
13.8. Mielipidetekstin analyysi ja argumentaatiokeinojen kertaus, oman mielipidetekstin valinta; saat aineiston monisteena opettajalta
19.8. Mielipidetekstin vastine, 2500 merkkiä, Abitissa
20.8. Mielipidetekstin vastine, 2500 merkkiä, Abitissa, mahdollisuus proosakokonaisuuden tekemiseen
26.8. Omien virheiden korjaaminen + mahdollisuus proosakokonaisuuden tekemiseen
27.8. Laajenevien kehien periaate (esimerkkiteksti) + oman miniesseen suunnittelua, laajuus 4000 merkkiä
2.9. Laajenevat kehät-essee, Abitissa
3.9. Laajenevat kehät-essee Abitissa
9.9. Omien virheiden korjaaminen + mahdollisuus tehdä kaunokirjallisuuskokonaisuutta
16.9. Ongelmanratkaisujärjestyksellä tuotetun tekstin tarkastelu ja oman tekstin suunnittelu
23.9 Essee Abitissa
30.9 Essee Abitissa
7.10 Essee Abitissa
Viimeisen esseen virheet korjataan kotona, ja tämän jälkeen oppimispäiväkirja palautetaan.