Kuva: Jan Hildebrand Unsplashista

Kuvan: Unsplash


Aineistoesseen miniversio vaiheittain

Vaihe 1: Lukekaa Särmä 1-kurssivihkon sivulta 37 erilaisia esseen aloituksia ja keskustelkaa, mitä mieltä olette niistä. Millainen on hyvä esseen aloitus?


Vaihe 2: Miniessee pala kerrallaan


1. Olet tuottamassa esseetä, jonka päänäkökulmana on nuori ja riiteleminen. Aloita arkeen kiinnittyvällä esimerkkikertomuksella tai muilla esimerkkitapauksilla ja päätä kappale pohdintasi tiivistävään kysymykseen tai väitteeseen. Kirjoita yhtäjaksoisesti noin 10 minuuttia.


2. Siirry nyt pohtimaan nuorten riitelyä yleisemmällä tasolla. Kenen kanssa nuori voi riidellä ja miksi? Keskity syiden etsintään ja voit halutessasi edetä esimerkiksi yhteiskunnalliselle tasolle.


3. Keskeytä kirjoittaminen ja lukekaa yhdessä huolellisesti opettajan Classroomiin jakama aineisto. Vastatkaa tekstianalyysin peruskysymyksiin:

  • Mikä on tekstin tavoite ja tekstilaji?
  • Kuka tekstin on tehnyt?
  • Missä ja milloin teksti on julkaistu?
  • Kenelle teksti on suunnattu ja mistä tämän huomaa?

 

4. Tekstissä esitellään ratkaisuja rakentavampaan riitelyyn. Poimi kaksi seikkaa, jotka puhuttelevat erityisesti sinua ja kirjoita ne paperille omin sanoin.


5. Jatka nyt kirjoittamista esittelemällä sitä, kuinka nuori voisi kehittyä paremmaksi riitelijäksi. Aloita kappale viittaamalla aineiston ajatukseen, jota sitten itse kommentoit. Tee vaatimusten mukainen aineiston esittelyviittaus eli tekstisi tulee alkaa juuri näin: Mannerheimin lastensuojeluliiton sivustolla julkaistussa artikkelissa Hyvän riitelijän opas (19.12.2024) kerrotaan keinoja, joilla omia riitelytaitoja voi parantaa. Referoi tähän itseäsi puhutellut asia ja jatka omalla kommentoinnilla kappale loppuun.


6. Artikkelilla Hyvän riitelijän opas kerrotaan myös, että...Poimi esiin toinen tärkeä asia, referoi se lukijalle ja kommentoi sitä.


7. Kirjoita tekstiisi lopetuskappaleeksi esimerkiksi viittaus tulevaan. Millainen riitelijä haluaisit itse olla jatkossa?