Kuva: Pixabay
ÄI 5: Mediatekstit ja vaikuttaminen, yhdistelmäopiskelijat
Opintojakson tavoitteet ja sisällöt
Tavoitteena on, että opiskelija
- syventää kriittistä lukutaitoaan, erityisesti medialukutaitoaan
- ymmärtää median toimintatapoja, median merkityksen identiteettien rakentumisessa ja roolin yhteiskunnallisena vaikuttajana
- oppii tulkitsemaan monimuotoisia tekstejä, erityisesti mediatekstejä, sekä analysoimaan niiden ilmaisutapoja ja vuorovaikutusta
- perehtyy vaikuttamisen ja argumentoinnin keinoihin sekä syventää niihin liittyviä tietoja ja taitoja.
Keskeiset sisällöt
- sananvapaus, mediakritiikki, mediaetiikka
- tekstien ideologisuuden tunnistaminen, mielipiteen ja tutkimustiedon erot
- vaikuttamisen kielelliset ja audiovisuaaliset keinot sekä argumentoinnin tavat ja retoriset keinot
- lähdekritiikki, tiedonhankinta ja -hallinta, tekijänoikeudet
- puhuttujen ja kirjoitettujen kantaa ottavien ja vaikuttavien tekstien analysointia ja tuottamista.
Opintojakson arvioitavat työt
- Argumentaatioanalyysin rautalankamalli, arviointi 4-10
- Oman vastineen kirjoittaminen
- Lukutaitovastaus: argumentaatio ja retoriset keinot, arviointi 4-10
- YO-esseen laajuinen essee tulevaisuusteemasta, arviointi 4-10
Opintojakson suoritusten arvioinnissa käytetään aitoa ylioppilasarviointia.
Opintojakson etenemisjärjestys
- Johdatus argumentaatioanalyysiin, Materiaali
- Argumentaatiotavat ja argumentaation arviointi, Materiaali
- Argumentaatioanalyysi apukysymyksien avulla Abitti-ympäristössä, tekstin tekemiseen on varattu kaksi oppituntia
- Tuotetaan laaja vastine tekstille "Mitä ihmettä amikselle tehtiin?", viittaustekniikan kertaaminen, tekstin tekemiseen on varattu kaksi oppituntia
- Retoriset keinot, Materiaali
- Lukutaitovastaus Abitti-ympäristössä: argumentaatio ja retoriset keinot, tekstin tekemiseen on varattu kaksi oppituntia
- Mallivastauksen läpikäyminen
- Esseen suunnittelutunti ja oman esseen kirjoittaminen Tulevaisuus-teemasta Abitti-ympäristössä, esseen kirjoittamiseen on varattu 3 oppituntia